Att vara smart
Fast jag har känslan av att jag skulle bli mer förvirrad om jag läste om det. Jag kan bli det ibland ju mer jag läser om något.
Fast jag har känslan av att jag skulle bli mer förvirrad om jag läste om det. Jag kan bli det ibland ju mer jag läser om något.
Samma resultat när man undersöker vietnamveteraner, som utsatts för diverse trauman.
https://www.scientificamerican.com/article/emotional-smarts-tied-to/
Barbey's team found that as IQ test scores went up so did measures of social abilities.
Jag har alltid trott att de med högre IQ hade lägre EQ. Kanske får tänka om då.
Min far, jag själv och min son följer samma mönster - vi betraktades som udda och lite bakom samt praktiskt klantiga i grundskolan men har fått toppbetyg i allt på universitetsnivå. Min far gjorde kometkarriär inom svenskt näringsliv, själv har jag forskat och var sonen slutar får vi se, han studerar än.
Praktiskt klantiga har vi varit hela livet vilket gör att vi kan uppfattas som lite puckade men sätt oss på att lösa ett problem så går det som smort. Jag kan fibbla med kaffebryggaren och diskmaskinen på jobbet men bränner igenom, sammanfattar och strukturerar stora mängder information på nolltid.
Jag har fortfarande inte kunnat ringa in vad det är för fallenhet jag/vi egentligen har, som fungerar toppen i vissa sammanhang men inte är till mycket hjälp i andra. Jag fick kicken från ett fik efter en dag, jag är verkligen en praktisk katastrof
, men har avancerat i samtliga teoretiska jobb. Jag tror att de som arbetar på t.ex. ett fik har en snabbtänkthet och smartness som jag saknar.
Det finns ju teorier om olika typer av intelligens men i verkliga livet får man nog bara acceptera att man är som man är och hitta ett sammanhang där man trivs och är till nytta.
Tack för all input, folket.
Det känns som att jag inte behöver skämmas för att jag är värdelös på många saker. Man kan inte vara bra på allt.
.
Vet inte om jag har så mycket att tillföra diskussionen men man kan ju uppenbarligen va begåvad och bra på olika områden som språk, matematik, konst, musik osv och sen har väl varje människa massa andra egenskaper utöver det så vi är alla komplexa varelser. Intelligenstester mäter väl ffa logisk/matematisk förmåga så det är det IQ visar men när man gör såna tester har man förstås fördel dels om man är skolad i logik/matematik dels gjort såna tester tidigare. Så har jag förstått det iaf.
Sen är vi väl alla mer eller mindre ojämna i våran begåvning. Ingen är bra på allt men alla är väl mer eller mindre bra på åtminstone nåt. Och så kan man ju också utvecklas både rent allmänt som människa och genom att öva sig och utbilda sig på olika områden. Genom övning/utbildning kan tex. en person som är mindre begåvad inom matematik till slut bli mer kompetent inom matematik än den som har massa begåvning men inte gör nåt av den.
Så TS, ta det inte så hårt om du inte är bra på allt för det är det nog få om nån som är. Alla har vi styrkor och svagheter så bättre att glädjas över att man är bra på vissa områden och så får man försöka förbättra sin förmåga på andra områden. Sen...visst är begåvning och intelligens bra att ha MEN ännu viktigare är faktiskt att försöka va en bra och ödmjuk person med hjärta och empati. ![]()
Humor, om än ironi är också ett tecken på intelligens.
.
Den dumma skrattar åt andra. Den smarta skrattar åt sig själv.
.
Den dumma skrattar åt andra. Den smarta skrattar åt sig själv. .
Om man lyckas i livet är man smart.