• Anonym (Ledsen)

    Ledsen för uteblivet plus.

    Behöver mest lite peppande ord.

    Är 37. Kör med ÄL-stickor, men nu är det andra gången som plusset ändå uteblir trots dessa test. Känner mig så ledsen, som det är fel på mig. Vill inget hellre än att få det där plusset men det känns hopplöst just nu.

    Behövde bara skriva av mig lite. Längtar så himla mycket men rädslan att inte kunna få barn sliter i mig just nu.

  • Svar på tråden Ledsen för uteblivet plus.
  • Anonym (Du får plus snart)

    De allra, allra flesta i din ålder är fortfarande fertila, så plusset kommer snart. Det är helt normalt att det tar längre tid än när man är yngre.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Du får plus snart) skrev 2020-07-20 12:29:15 följande:

    De allra, allra flesta i din ålder är fortfarande fertila, så plusset kommer snart. Det är helt normalt att det tar längre tid än när man är yngre.


    Tack för snälla ord.
  • Querty

    Jag har aldrig fått plus på de där stickorna när vi försökte få barn.Ett svagt streck när ÄL närmat sig men aldrig lika stark som kontrollstrecket. En del har så kort stegring att man missar den med testen. Jag har gått på temp istället och bekräftat med test som visat ett svagt streck (helt blankt när jag är långt ifrån så nåt händer i kroppen iaf) jag fick en liten tjej o sept förra året så det funkade ju :)

    lycka till!

  • Anonym (Sara)

    Jag är 38 och nybliven mamma. För oss tog det nästan två år att få plus på stickan. Kändes som en evighet. Hur länge har ni försökt?

  • Anonym (Strunta)

    Nu vet jag inte hur länge ni har försökt eller vad ni har provat men om ni inte har försökt länge så är mitt råd : strunta i äl-stickor. Efter mens, försök att ha sex varannan dag i 2-3 veckor beroende på hur lång. cykel du har

  • Lili158

    Vi fick försöka i 12 månader, varav 9 med ägglossningstest. Testet säger ju inte om ägget släpper, och sen är det ju mer saker som spelar in om det sen blir befruktat. Så tålamod även om jag vet hur svårt det är.

  • Anonym (Ledsen)

    Jo, det är svårt. Jag är mest oroad att det tar sån tid att alla chanser för ett syskon sen kommer vara slut pga ålder. Just nu vore jag tacksam för plusset i sig, men det är del i oron runt det hela.

    Tack alla för vänliga ord.

  • Jenzia

    Jag är också 37 år och försöker bli gravid med första barnet sedan januari 2020. Sedan ett par månader bakåt har jag nördat ner mig lite i min kropp och dess tecken på fertilitet. Börjat tempa, undersöka sekret och livmodertappen. Och så klart ta ÄL-test, men det har jag gjort från start. Det känns nu som jag har bättre koll på både min cykel och min fertila period. Så försöker jag bara optimera möjligheterna till graviditet = sex på fertila dagar. Kan ju inte göra så mycket mer, ja förutom äta rätt, motionera, inte stressa och ta bra kosttillskott/vitaminer.

    Om det inte blivit bett plus till i slutet av augusti väntar Fertilitetsutredning och hjälp av vården. Tillslut ska det nog bli en graviditet

    Vill du ha tips eller råd, bara skriva

  • Anonym (Ledsen)
    Jenzia skrev 2020-07-20 15:18:47 följande:

    Jag är också 37 år och försöker bli gravid med första barnet sedan januari 2020. Sedan ett par månader bakåt har jag nördat ner mig lite i min kropp och dess tecken på fertilitet. Börjat tempa, undersöka sekret och livmodertappen. Och så klart ta ÄL-test, men det har jag gjort från start. Det känns nu som jag har bättre koll på både min cykel och min fertila period. Så försöker jag bara optimera möjligheterna till graviditet = sex på fertila dagar. Kan ju inte göra så mycket mer, ja förutom äta rätt, motionera, inte stressa och ta bra kosttillskott/vitaminer.

    Om det inte blivit bett plus till i slutet av augusti väntar Fertilitetsutredning och hjälp av vården. Tillslut ska det nog bli en graviditet

    Vill du ha tips eller råd, bara skriva


    Är det en ?normal? väntetid på fertilitetsutredning alltså, typ 8 mån?
  • Jenzia
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-07-20 15:26:09 följande:

    Är det en ?normal? väntetid på fertilitetsutredning alltså, typ 8 mån?


    Det är olika för olika landsting. Jag bor i Malmö och där får man inte hjälp av vården (RMC) förrän man försökt minst ett år på egen hand Och man måste vara under 40 år. Vi har bokat tid hos en privat klinik som nu kommer göra utredningen i höst och sen skicka remiss till RMC, så kanske vi får komma dit i början av nästa år då vårdgarantin gäller, dvs 3 månader från det att remissen tagits emot. Så massa väntetid framför oss, men vi kör på på egen hand så länge och hoppas att det blir en graviditet på naturlig väg under tiden vi väntar
Svar på tråden Ledsen för uteblivet plus.