• Anonym (Anders)

    Ser min svärfar ner på mig för att jag är Stockholmare?

    Eller är det bara en generationsskillnad?

    Känns som att han alltid pratar till mig snäsigt och nedsättande när det pratats om motorer eller byggnadstekniska grejer som husskötsel och sånt. Det powermansplainas ibland.

  • Svar på tråden Ser min svärfar ner på mig för att jag är Stockholmare?
  • Anonym (E)

    Varför antar du att det är för att du är stockholmare? Låter som en väldigt konstig slutsats att dra.

  • Anonym (Anders)

    Vi pratar liksom förbi varandra känns det som och när han missförstår mig tar han för givet att det är jag som inte förstår..

    Säger jag -ungefär en tredjedel måste han anmärka -Nä 37% är det..

  • Krr460

    Hej!

    Hur gammal är han och vart i landet är det?

    Jag själv är uppvuxen i Stockholm men har bott hela mitt vuxna liv norrut så vet lite hur jargongen kan vara????

  • Anonym (norrlänning)

    Ha ha nog för att Stockholmare ses som idioter ute i landet men jag tycker det låter mer som en gubbe som vill alltid ha rätt.

  • Anonym (Anders)
    Krr460 skrev 2020-07-21 23:54:26 följande:

    Hej!

    Hur gammal är han och vart i landet är det?

    Jag själv är uppvuxen i Stockholm men har bott hela mitt vuxna liv norrut så vet lite hur jargongen kan vara????


    60+

    Glesbygd, litet samhälle med 200 invånare.
  • Anonym (Anders)
    Anonym (norrlänning) skrev 2020-07-21 23:58:46 följande:

    Ha ha nog för att Stockholmare ses som idioter ute i landet men jag tycker det låter mer som en gubbe som vill alltid ha rätt.


    Han är expert på allt den här snubben. Sjuårig folkskola, och han har bott hela sitt liv i samma håla, men han vet precis hur hela världen fungerar. Allt kan han! Ibland har han verkligen noll ödmjukhet..

    Andra gånger är han hjälpsam och väldigt snäll, jag blir inte klok på honom. Men generellt så har han en tråkig attityd, inte bara till mig utan till omgivningen också
  • Anonym (R)
    Anonym (Anders) skrev 2020-07-22 06:01:12 följande:

    Han är expert på allt den här snubben. Sjuårig folkskola, och han har bott hela sitt liv i samma håla, men han vet precis hur hela världen fungerar. Allt kan han! Ibland har han verkligen noll ödmjukhet..

    Andra gånger är han hjälpsam och väldigt snäll, jag blir inte klok på honom. Men generellt så har han en tråkig attityd, inte bara till mig utan till omgivningen också


    Han låter som en sådan där gubbe som tror sig veta allt. Det blir nog bara värre ju äldre han blir ;)

    Troligtvis är han likadan mot alla, Stockholmare eller inte. Eftersom han är svärfar är det bäst att låta för husfriden det bero, även om det är enerverande. så länge han inte skadar någon annan med sin attityd eller gör grova övertramp.
  • Anonym (Anders)
    Anonym (R) skrev 2020-07-22 06:18:30 följande:

    Han låter som en sådan där gubbe som tror sig veta allt. Det blir nog bara värre ju äldre han blir ;)

    Troligtvis är han likadan mot alla, Stockholmare eller inte. Eftersom han är svärfar är det bäst att låta för husfriden det bero, även om det är enerverande. så länge han inte skadar någon annan med sin attityd eller gör grova övertramp.


    Jag är ingen expert på nånting, men har allt från ingenjörer till bilmekaniker och elektriker och folk som jobbar med byggnadsvård och annat i min bekantskapskrets. Ibland har jag ju för nöjes skull fakta-granskat svärfars påståenden om det ena eller det andra.

    Och magkänslan har alltid haft rätt.. Han har ingen större koll på nånting. Ofta är det väldigt gammal kunskap han besitter. Det var så man gjorde, eller det var så det var 1980 men kanske inte idag.
  • Anonym (.)
    Anonym (Anders) skrev 2020-07-22 06:01:12 följande:
    Han är expert på allt den här snubben. Sjuårig folkskola, och han har bott hela sitt liv i samma håla, men han vet precis hur hela världen fungerar. Allt kan han! Ibland har han verkligen noll ödmjukhet..

    Andra gånger är han hjälpsam och väldigt snäll, jag blir inte klok på honom. Men generellt så har han en tråkig attityd, inte bara till mig utan till omgivningen också
    7-årig folkskola säger du...

    Det avskaffades på 1950-talet, vilket betyder att din svärfar är född på 40-talet eller tidigare. Det är alltså en gammal man du pratar om. Man har rätt att vara egensinnig som gammal...
  • Anonym (Anders)
    Anonym (.) skrev 2020-07-22 06:34:53 följande:

    7-årig folkskola säger du...

    Det avskaffades på 1950-talet, vilket betyder att din svärfar är född på 40-talet eller tidigare. Det är alltså en gammal man du pratar om. Man har rätt att vara egensinnig som gammal...


    Skulle tro att han gick åtta år i skolan han är född tidigt 50-tal
  • Anonym (.)
    Anonym (Anders) skrev 2020-07-22 07:08:46 följande:
    Skulle tro att han gick åtta år i skolan han är född tidigt 50-tal
    Du känner alltså inte honom speciellt bra utan vill mest snacka skit om honom.

    Hur ödmjuk är du själv?
    Jag menar du klagar på hans ödmjukhet men din egen ser man ganska lite av i denna tråd...
Svar på tråden Ser min svärfar ner på mig för att jag är Stockholmare?