• Torvald3

    Är ni emot hbtq/feminism ska ni bojkotta ordet "partner"

    Precis som ordet "hen" skapades ordet "partner" av mediafeminister. Och då menar jag skapandet av användningen av ordet, att man bytt ut "man", "hustru", "pojkvän" och "flickvän" mot "parter". Anledningen att feministerna ville göra detta är för att "partner" är könsneutralt. Genom att använda detta ord har man lyckats nå en normalisering av homosexuella förhållanden och alla andra sorters förhållanden.

    I framtiden kommer samma krafter försöka få bort orden "mamma" och "pappa" och ersätta det med "vårdnadshavare". Allt för att normalisera en extremliberal syn på familjen och eliminera allting som inte är könsneutralt.

    Det är naturligtvis fritt för alla att använda vilka ord de vill, men om ni som jag är less på feminismen och hbtq-rörelsen ska ni bojkotta ordet "partner", så länge det rör sig om kärleksförhållanden. Det är ett ord som påtvingats svenska folket via den ideologiskt styrda liberalmedian.

  • Svar på tråden Är ni emot hbtq/feminism ska ni bojkotta ordet "partner"
  • Postman
    Xenia skrev 2021-01-08 00:08:14 följande:

    Jag ser det ofta användas i tidningar. Och i trådar här på FL, där TS inte vill avslöja könet.

    Hen kommer från det finska "hän". En del svenskar tycks tro att det bara finns två språk: svenska och engelska.

    Om en tidning har som policy att använda "hen" på okända personer (el för att dölja identiteten på en person), då använder alla journalister hen, vare sig de är män eller kvinnor. Så där har du FEL, FEL, FEL.


    Verkar viktigt för dig att jag har fel eftersom du måste upprepa fel så många gånger. Som sagt jag ser det i stort sett aldrig. Måste vara ett trist jobb att vara journalist om man är tvingad att använda vissa ord så. Känns inte så demokratiskt, mer som en politisk agenda.
  • Anonym (Björk)
    Postman skrev 2021-01-07 23:54:59 följande:

    Lada? Måste jag ha missat. Det vet jag inte vad det är.


    Om du nu verkligen saknar grundläggande engelskakunskaper väcks ju onekligen frågan hur du kan associera ordet hen till höna...
  • Postman
    Anonym (Björk) skrev 2021-01-08 08:01:30 följande:

    Om du nu verkligen saknar grundläggande engelskakunskaper väcks ju onekligen frågan hur du kan associera ordet hen till höna...


    Vet inte, höna dyker upp varje gång jag ser ordet.
  • Anonym (Björk)
    Postman skrev 2021-01-08 08:10:40 följande:

    Vet inte, höna dyker upp varje gång jag ser ordet.


    Ok. Något som bara försiggår inuti ditt huvud blir naturligtvis svårt för oss andra att bemöta och diskutera.
  • Postman
    Anonym (Björk) skrev 2021-01-08 08:47:31 följande:

    Ok. Något som bara försiggår inuti ditt huvud blir naturligtvis svårt för oss andra att bemöta och diskutera.


    Ni andra? Är ni flera? Jag vet inte vart du vill komma med dina kommentarer. Får känslan av att jag trampade på en öm tå här.
  • Xenia
    Postman skrev 2021-01-08 07:43:31 följande:
    Verkar viktigt för dig att jag har fel eftersom du måste upprepa fel så många gånger. Som sagt jag ser det i stort sett aldrig. Måste vara ett trist jobb att vara journalist om man är tvingad att använda vissa ord så. Känns inte så demokratiskt, mer som en politisk agenda.
    Du vet nog inte mycket om att vara journalist.

    Det är ju bara ni rabiata hen-hatare som skulle behöva "tvingas" använda "hen". Som journalist vet man att det kan vara ont om plats i tidningen. Ett ord som "hen" är alltså att föredra framför "vederbörande" eller "han eller hon". Det var en manlig journalist som lanserade ordet, säger det dig inte något?

    När man skriver om t ex ett vittne så kan det vara viktigt att dölja så mycket som möjligt för att inte avslöja vittnets identitet.

    Det är ni som är emot det lilla oskyldiga ordet som har en politisk agenda. Vi andra inser hur praktiskt det är, särskilt i skrift.
  • KlantSmurfen
    Xenia skrev 2021-01-08 12:18:51 följande: #166
    Postman skrev 2021-01-08 07:43:31 följande:
    Verkar viktigt för dig att jag har fel eftersom du måste upprepa fel så många gånger. Som sagt jag ser det i stort sett aldrig. Måste vara ett trist jobb att vara journalist om man är tvingad att använda vissa ord så. Känns inte så demokratiskt, mer som en politisk agenda.
    Du vet nog inte mycket om att vara journalist.

    Det är ju bara ni rabiata hen-hatare som skulle behöva "tvingas" använda "hen". Som journalist vet man att det kan vara ont om plats i tidningen. Ett ord som "hen" är alltså att föredra framför "vederbörande" eller "han eller hon". Det var en manlig journalist som lanserade ordet, säger det dig inte något?

    När man skriver om t ex ett vittne så kan det vara viktigt att dölja så mycket som möjligt för att inte avslöja vittnets identitet.

    Det är ni som är emot det lilla oskyldiga ordet som har en politisk agenda. Vi andra inser hur praktiskt det är, särskilt i skrift.
    KlantSmurfen skrev 2021-01-08 02:27:23 följande: #159
    Xenia skrev 2021-01-08 00:08:14 följande: #156
    Postman skrev 2021-01-07 23:09:58 följande:
    I mina ögon är hen ett honkön eller en höna.
    Jag ser sällan ordet användas, ser jag det så är det oftast på vissa forum på internet och det är nästan uteslutande kvinnor som använder det.
    Jag ser det ofta användas i tidningar. Och i trådar här på FL, där TS inte vill avslöja könet.

    Hen kommer från det finska "hän". En del svenskar tycks tro att det bara finns två språk: svenska och engelska.

    Om en tidning har som policy att använda "hen" på okända personer (el för att dölja identiteten på en person), då använder alla journalister hen, vare sig de är män eller kvinnor. Så där har du FEL, FEL, FEL.
    Det är lättsamt med ett kort neutralt ord men i vänsterfeministiska kretsar ändrar man definitionen av ord så man knappt vet vad de menar.
    Jämlikhet, sexism, rasism, intersektionalitet, 'behandla lika', hen osv har olika betydelser.
    Hen används också inom känslostyrd politisk ideologisk aktivism men man kan försvara det med en annan betydelse och användning av ordet.
    Hen gör genus roligare - Jämställ.nu

    Det könsneutrala "hen" används i dag alltmer i stället för hon eller han. Många välkomnar ordet och menar att det fyller ett viktigt behov. Hen ifrågasätts också, både i och utanför akademin. I den nya skriften ?Kreativt skrivande och kritiskt tänkande i genusvetenskap? diskuterar genusforskaren Malena Gustavson hen, en, man och jag.
    [...]
    Hen kommer att införas i Svenska Akademins ordlista nästa år och flera myndigheter har redan börjat använda ordet. Att använda hen som en tredje kategori vid sidan om hon och han visar att genus inte är biologiskt bestämbart. Hen är också praktiskt användbart, till exempel om en persons kön är okänt eller irrelevant. Det är ett inkluderande sätt att vända sig till alla eftersom uppdelningen kvinna/man utesluter många.
    [...]
    Ett politiskt pronomen

    Att förändra språk, ord och betydelser är enligt Malena Gustavson, forskare och lärare på Tema Genus vid Linköpings universitet, en viktig del av det feministiska projektet för att motverka orättvisor och ojämlikheter:

    - En fördel med hen är att det gör genus mycket roligare än föreställningen om två kön som ett motsatspar.
    En mer otydlig gräns ger oss utrymme att utforska andra känslor och handlingar. Hen kallas för ett personligt pronomen. Jag skulle vilja utveckla det och säga att hen har skapat en ny ordklass: politiska pronomen. Hen politiserar den grammatiska ordningen. Ordet har vuxit fram ur queeraktivism och synliggör att även ?hon? och ?han? är politiska pronomen. Feministiska språkreformer skapar inte bara nya ord, utan har potential att förändra den grammatiska ordningen.

    www.jamstall.nu/hen-gor-geanus-roligare-4697/

    Genussystem - Jämställ.nu

    Genussystem används tillsammans med begrepp som genusordning, könsmaktsordning och könsmaktssystem för att beskriva de strukturer och processer som skapar och upprätthåller ojämställdheten i samhället.

    Begreppen genus och genussystem lanserades i Sverige av Yvonne Hirdman, professor i historia vid Stockholms universitet och Södertörns högskola. Enligt Hirdman skapar och upprätthåller varje samhälle ett ordningssystem där kvinnor och män tillskrivs olika uppgifter, roller och positioner.

    Genussystemet bygger på två principer, könens isärhållande och manlig överordning.

    Isärhållandet innebär att män och kvinnor, och det som är manligt respektive kvinnligt, hålls isär och ses som varandras motsatser. Det medför att kvinnor och män finns på olika arenor i samhället, både horisontellt och vertikalt. Uppdelningen mellan könen på arbetsmarknaden är ett exempel på detta, där kvinnor och män befinner sig i olika sektorer, vård ? teknik, samt återfinns på olika positioner, manlig läkare ? kvinnligt vårdbiträde.

    www.jamstall.nu/fakta/genussystem/


  • Anonym (P)

    Man bör också bojkotta ord som barn/unge ( varför gömma genus och inte säga flicka/pojke) Elev (student/studenska) Förälder (säg mamma/pappa så man inte gömmer kön) Lärare ( bör vara lärarinna) Sjuksköterska ( köna manliga sådana kvinnligt, skandal!) Hund ( varför ta bort att det är en tik/hane jmf med ko/tjur) osv. Eller sluta tramsa. Språk utvecklas. Lev med det.

  • Tow2Mater
    Xenia skrev 2021-01-08 12:18:51 följande:
    Du vet nog inte mycket om att vara journalist.

    Det är ju bara ni rabiata hen-hatare som skulle behöva "tvingas" använda "hen". Som journalist vet man att det kan vara ont om plats i tidningen. Ett ord som "hen" är alltså att föredra framför "vederbörande" eller "han eller hon". Det var en manlig journalist som lanserade ordet, säger det dig inte något?

    När man skriver om t ex ett vittne så kan det vara viktigt att dölja så mycket som möjligt för att inte avslöja vittnets identitet.

    Det är ni som är emot det lilla oskyldiga ordet som har en politisk agenda. Vi andra inser hur praktiskt det är, särskilt i skrift.
    Skulle inte X vara bättre? Det tar mindre plats, och risken att skriva han eller hon i misstag minskar då X är mycket lättare att se när du korrekturläser din text?
  • Anonym (Björk)
    Postman skrev 2021-01-08 09:59:23 följande:

    Ni andra? Är ni flera? Jag vet inte vart du vill komma med dina kommentarer. Får känslan av att jag trampade på en öm tå här.


    Åh, ömma tår-argumentet! Kommer ofelbart när någon vet att den inte har något mer vettigt att tillföra.

    Vi andra är övriga som medverkar i tråden, titta bakåt så ser du att det är fler än du och jag som deltar i diskussionen. När du skriver kan vi andra komma att bemöta dina argument. Det är det trådarna på FL handlar om, om du inte hade fattat det.

    Men eftersom dina argument bara är sprungna ur syner i ditt eget huvud blir det svårt att föra en konstruktiv dialog med dig. Att du av oklar anledning ser hönor framför dig när du hör ordet hen är inget bärande argument för att andra skall sluta använda ordet. Det är en känsla som du behöver lära dig hantera, antingen själv eller med hjälp av en professionell terapeut.
  • Postman
    Xenia skrev 2021-01-08 12:18:51 följande:
    Du vet nog inte mycket om att vara journalist.

    Det är ju bara ni rabiata hen-hatare som skulle behöva "tvingas" använda "hen". Som journalist vet man att det kan vara ont om plats i tidningen. Ett ord som "hen" är alltså att föredra framför "vederbörande" eller "han eller hon". Det var en manlig journalist som lanserade ordet, säger det dig inte något?

    När man skriver om t ex ett vittne så kan det vara viktigt att dölja så mycket som möjligt för att inte avslöja vittnets identitet.

    Det är ni som är emot det lilla oskyldiga ordet som har en politisk agenda. Vi andra inser hur praktiskt det är, särskilt i skrift.
    Nej jag vet inte så mycket om journalister mer än att jag oftast ser deras ovilja att skriva fakta utan är mer ute efter att skriva sensationsnyheter i jakten på klick. Att det var en man det skiter jag fullständigt i.

    Kan inte se att ordet hen tillför så värst mycket. Det verkar känsligt för dig eftersom du vill tillskriva mig en hel del, du till och med kallar mig ni Drömmer
  • Postman
    Anonym (Björk) skrev 2021-01-08 14:38:08 följande:
    Åh, ömma tår-argumentet! Kommer ofelbart när någon vet att den inte har något mer vettigt att tillföra.

    Vi andra är övriga som medverkar i tråden, titta bakåt så ser du att det är fler än du och jag som deltar i diskussionen. När du skriver kan vi andra komma att bemöta dina argument. Det är det trådarna på FL handlar om, om du inte hade fattat det.

    Men eftersom dina argument bara är sprungna ur syner i ditt eget huvud blir det svårt att föra en konstruktiv dialog med dig. Att du av oklar anledning ser hönor framför dig när du hör ordet hen är inget bärande argument för att andra skall sluta använda ordet. Det är en känsla som du behöver lära dig hantera, antingen själv eller med hjälp av en professionell terapeut.
    Oj, det verkade väldigt känsligt för dig med eftersom du måste gå så till personangrepp.

    Kände du dig tvingad att för en dialog med mig trots att du inte ville, att du bemödar dig att svara mig ens. Det bara bevisar hur patetisk du är som inte kan skriva sakligt utan måste ta till grepp som syner i ditt eget huvud eller insinuera att jag ska ta hjälp av en professionell terapeut.

    Jag tror det mest är du som behöver någon form av hjälp. 

  • Xenia
    Anonym (P) skrev 2021-01-08 14:16:59 följande:

    Man bör också bojkotta ord som barn/unge ( varför gömma genus och inte säga flicka/pojke) Elev (student/studenska) Förälder (säg mamma/pappa så man inte gömmer kön) Lärare ( bör vara lärarinna) Sjuksköterska ( köna manliga sådana kvinnligt, skandal!) Hund ( varför ta bort att det är en tik/hane jmf med ko/tjur) osv. Eller sluta tramsa. Språk utvecklas. Lev med det.


    Haha, "de" är ju också könsneutralt, även om man skriver om enbart män eller enbart kvinnor. Hur har vi stått ut med det? Hur står finnarna ut med att använda "hän" för både könen, var de extremistiska redan för flera hundra år sedan?

    Har för mig att man i engelskspråkiga länder infört "they" i stället för han/hon. Vilket jag tycker blir förvirrande - gäller det en person eller flera? I skrift kan man annars skriva "s/he", men det funkar ju inte i tal.
  • Xenia
    Tow2Mater skrev 2021-01-08 14:25:27 följande:
    Skulle inte X vara bättre? Det tar mindre plats, och risken att skriva han eller hon i misstag minskar då X är mycket lättare att se när du korrekturläser din text?
    Nu är det "hen" som gäller. X brukar man använda när man syftar på en speciell person, där man inte vet namnet eller inte vågar skriva ut namnet. Typ "maffiabossen Mr X". Hen används ofta i allmänna uttryck som inte syftar på en speciell person. 
  • Anonym (Jannika)

    Vilken tramsig trådstart. Partner är ett utmärkt ord i många sammanhang och det handlar inte alls bara om heteronormativitet.

    Handlar det om personer från 30 år och uppåt börjar flickvän och pojkvän låta ganska löjligt.

    Själv är jag runt 40 och skulle reagera betydligt starkare om nya bekantskaper frågar "Har du en pojkvän?" än "Har du någon partner?" Och det har ingenting med heteronormativitet att göra utan med att "pojkvän" låter som om det är ungdomar vi pratar om.

    Visst kan man fråga "Är du gift / sambo" istället för "Har du en partner" men fördelar med att välja ordet partner är att det omfattar även förhållanden där man inte flyttat ihop än.

Svar på tråden Är ni emot hbtq/feminism ska ni bojkotta ordet "partner"