• Anonym (jo)

    ”Bara” ha ett barn

    Men vänta lite med att skaffa syskon då. Ditt barn är fortfarande litet. Men skaffa syskon om du kan, ge inte barnet ett tomrum medvetet.

    //Ensambarnet och tyvärr mamma till ett ensambarn

  • Anonym (jo)
    Vevoz skrev 2020-07-27 11:07:58 följande:

    Dåligt sagt, du talar i egna erfarenheter o har ingen aning om barnet kommer ha ett tomrum eller inte. Det kanske finns kusiner o syskonbarn i samma ålder?


    Det är inte bara min erfarenhet. Det är alla ensambarn som jag känner som vi talar om. Vad får dig att tro att jag inte har jämnåriga kusiner? Det snuddar inte ens vid att vara samma sak.
  • Anonym (jo)
    Anonym (Enda barnet!) skrev 2020-07-28 10:07:57 följande:

    Håller med dig om att man kan vänta lite med att skaffa syskon.

    MEN det är INTE så att alla syskonfria barn har ett tomrum. Jag är själv _enda_ barnet och har ALDRIG saknat syskon. Även en av mina vänner är _enda_ barnet. Ingen av oss är _ensam_barn. Mitt liv är fullt av fina människor och jag har aldrig någonsin känt mig ensam.

    Min man har syskon och de avskyr varandra. Tyvärr. Sen vet jag också att många har en mycket fin relation och värmer gott.


    Jag har inte heller sagt att alla ensambarn känner som jag. Jag säger att det är vanligt, att alla ensambarn som jag känner känner så. Det är vad jag säger. Mitt luv är också fullt av fina människor, det hjälper inte tomheten efter syskon.
  • Anonym (jo)
    Vevoz skrev 2020-07-28 08:55:23 följande:

    Inga ensambarn jag känner har lidit så som du har, kanske har mer med uppväxten o göra än faktumet att man är ensamt barn i familjen?


    Nej, det har det inte. Jag har haft en normal uppväxt, men i alla olika stadier och situationer i mitt liv har jag lidit av det här.
  • Anonym (jo)
    Aliona skrev 2020-07-27 21:03:09 följande:

    Jag är så kallat funktionellt endabarn, och känner inte alls något tomrum. Jag känner också flera endabarn som inte delar din erfarenhet.

    Jag beklagar att du har lidit av att inte ha syskon, och respekterar så klart att det är din erfarenhet. Samtidigt kan det så klart inte tillskrivas alla. Det finns fördelar och nackdelar med att vara enda barnet respektive att ha syskon och det är så mycket som spelar in. Jag tror att man ska vara försiktig att dra generella slutsatser.


    Se mina andra svar.
Svar på tråden ”Bara” ha ett barn