• Anonym99x99

    Försörjningstöd/jobb

    Hejsan jag har det väldigt tufft med mitt liv jobbig skolgång blev mobbad slagen osv. Jag skulle sen börja på gymnasiet men klarade inte av det heller för blev nertryckt

    Nu är jag 21år och bor hemma men går inga bussar och måste isåfall be någon av mina föräldrar att köra mig de är en lång väg att gå.

    Försörjningstöd sa att jag kan ta en cykel på vintern för att komma till något jobb.

    Jag har haft dom i ca 2år och orkar inte med det . Jag sökte nyss massa jobb & fick avslag på dom & soc säger att jag inte får pengar denna månad . Jag orkar verkligen inte mer

    Men har börjat söka som säljare men då fick jag avslag också för det tycker inte soc är ett riktigt jobb.

    Jag vill verkligen ha ett jobb men verkar vara svårt????. Jag vet inte längre vad jag ska ta mig till. Finns verkligen inget längre i mitt huvud som jag kan göra verkar det som.

    Börjar må så dåligt!

    Om ni har tips/idéer så skulle jag vara tacksam

    Vill egentligen jobba hemifrån för att börja någonstans om det ska vara såhär tufft

    Men hoppas ni iaf förstår en del och jag har inte vågat skriva här för känns som att det är fel av mig men behöver verkligen er hjälp!??

  • Svar på tråden Försörjningstöd/jobb
  • Anonym (F)

    Kan du tänka dig studera gymnasienivå nu istället?

    Vuxenutbildning är något helt annat än det vanliga gymnasiet, kanske dina förutsättningar är bättre nu?

    Det är också berättigat till studiestöd.

  • Anonym (M)

    Att det är svårt att flytta hemifrån nu när du är arbetslös förstår jag, men om du får ett jobb kan du väl flytta? Då kan du ju söka lite här och var i landet. Eller så kan du läsa in gymnasiet. Kanske en folkhögskola med internat skulle passa?

  • Anonym (Gå vidare)

    Varför kan du inte cykla? Många cyklar året om. Du behöver plugga in gymnasiet. Hur kan du göra det på bästa sätt.

    Många blir mobbade under skoltiden och det är fruktansvärt. Som vuxen måste man däremot gå vidare från det och ta ansvar och kontroll över sitt liv. Att kasta bort sitt vuxna liv och leva på bidrag är ju som att ge mobbarna rätt. Du kan inte längre gömma dig bakom mobbing utan måste ta ett vuxet ansvar nu. Om du har psykiska svårigheter som gör detta omöjligt så måste du söka vård eller arbeta på det själv.

    Hur vill du annars att soc ska lösa det? Ge dig bidrag för alltid utan krav på motprestation?

    Tänker lite på tråden om tur. Somliga tror att det handlar om tur vilka som lyckas. Jag tror det handlar om inställning. Jag blev ordentligt mobbad mm under skoltiden. Jag hade svårt hemma och mådde inte bra. Trots det så cyklade jag 2 mil om dagen oavsett väder för att få utbildning, jag sökte en skabbig första bostad och åt alltid billigaste mat. Cykla är bra för fysiskt och psykiskt välmående:) Idag har jag bra jobb och bästa livet :)

  • Anonym (Lyckatill)

    Hej,

    jag förstår att det är jättetuff, men ju flera år går desto tuffare kommer det att bli. Om jag förstår rätt har du ingen gymnasieexamen. Utan det har du i princip noll chans på arbetsmarknaden. Speciellt inte nu när vi går mot en lågkonjunktur och koronatider, så även för människor med universitetsutbildning kommer att ha tuff att hitta jobb. De som klarar sig utan studenten är de som kan väga upp för det med arbetserfarenhet. Det var möjligt 15 år sedan, inte längre. Ni som börjar nu får helt enkelt inte den möjligheten att jobba och visa upp på en arbetsplats att ni kan - utan utbildning.

    Så no1: vuxenutbildning. Att din skolgång var traumatisk förstår jag, men du måste ta tag i din utbilning. Att det inte var bra under högstadiet är ingen bra ursäkt att skippa ha utbildning. Du är vuxen nu, du kan separera det sociala och studier. Fantastisk att vi har vuxenutbildning! (Det också är ett privilegium! De flesta länder har inte det. Klarade du inte gymnasiet under tonåren då är det kört för dig för livet. Tänk på det, hur bra vi har det egentligen!)

    2. Tveka inte att ta hjälp av en psykolog om du behöver det. Jag vet att det låter som lyx just nu, men i längden blir det rätt val även ekonomiskt. Psykisk hälsa är a o å för att ha ett stabilt liv, relationer och även jobb. Viktigare än utbildning och arbetslivserfarenhet!

    3. Du måste bestämma dig för ett yrke som passar dig. Då har du en plan - vad ska du läsa, du vet hur många år har du kvar osv. En studie- och yrkesvägsledare hos Komvux kommer att hjälpa dig. Du känner säkert att oavsett vad du väljer det är bara alldeles för lång tid kvar. Att plugga typ 4 år känns omöjligt, du vill hitta en snabb lösning, alltså ett jobb. Utan yrke och utbildning finns det ingen quick fix. Det du inte har gjort som tonåring måste du göra nu. Ju flera år du väntar desto sämre situation kommer du befinner dig i. 21 är inte farligt, du kan ha ett bra o stabilt liv vid 25, som många av dina jämnåriga. Väntar du några år till för att du känner att du inte har ork/världen är emot dig/self pity då blir det ännu tuffare... Det är en nedgående spiral, du är bara i början nu.

    4. Det praktiska går alltid att lösa. Ta csn för att skaffa körkort. Köp nån bil för 10 tusen och voilà, problemet är löst. Mycket lättare om dina föräldrar kan låna ut dig pengarna, annars ja, det kanske tar flera månaders skitjobb. Men du köper dig själv möjligheten till andra jobb. Tänk att för många unga finns ingen annan möjlighet än att hyra ett rum nånstans. Du ändå får bo hemma, där skippar du flera tusen kr minus varje månad. Om päronen pendlar till jobbet behöver du inte ens göra det.

    Att jobba hemifrån kan vara en bra alternativ längre fram. De flesta jobben man kan göra online är kvalificerade arbete.

    Men som sagt psykisk hälsa är viktigaste. Du kan inte må bra medans du sitter hemma som arbetslös. Du kan dock må bra om du gör allt du kan - även om det tar lång tid att lyckas. Lycka till! Du kan fixa det!

  • Anonym (Tips från coachen)

    Första steget är att utbilda dig. Du kan bo i studentlägenhet under tiden och kommer då bort från den undangömda plats där du bor nu, antagligen till något där du kan blomma mer som människa och dessutom träffa nya vänner. Du kan också jobba extra under tiden som intervjuare eller telefonsäljare, om det finns sådana jobb att söka där du bor, eller dit du flyttar. Tänk fritt! Du kan studera precis var som helst i hela Sverige, kanske någon helt annanstans än där du är nu.

  • Anonym (B)

    Soc får inte ge avslag om du är aktivt arbetssökande vilket det låter som att du är om du sökt massor av jobb. Att säljare inte skulle räknas som ett arbete är bara trams. Jag tycker att du ska överklaga de besluten omgående för det är inte ok alls.

  • Drottningen1970
    Anonym (B) skrev 2020-07-25 09:57:29 följande:

    Soc får inte ge avslag om du är aktivt arbetssökande vilket det låter som att du är om du sökt massor av jobb. Att säljare inte skulle räknas som ett arbete är bara trams. Jag tycker att du ska överklaga de besluten omgående för det är inte ok alls.


    Ja.överklaga.
  • Anonym99x99

    Asså tack verkligen ni ger mig så bra tips blir seriöst tårögd ändå! Ni förstår verkligen mig wow asså??????????.

    Men om ni har mer tips eller så skriv jätte gärna! Jag ska försöka göra allt.

    Men bara att mina föräldrar måste flytta till mindre en 3a och mitt mindre syskon kan bara bo där för det finns inte plats till mig

    Men ni är bäst??

  • Anonym99x99

    [quote=80543337][quote-nick]Anonym99x99 skrev 2020-07-25 14:51:18 följande:[/quote-nick]Asså tack verkligen ni ger mig så bra tips blir seriöst tårögd ändå! Ni förstår verkligen mig wow asså?

    Men om ni har mer tips eller så skriv jätte gärna! Jag ska försöka göra allt.

    Men bara att mina föräldrar måste flytta till mindre en 3a och mitt mindre syskon kan bara bo där för det finns inte plats till mig

    Men ni är bäst

Svar på tråden Försörjningstöd/jobb