• Undrandee

    Fler gravida med typ 1 diabetes?

    Väntar mitt 2a barn (fjärde graviditeten) är nu i v.6 och är typ 1a sedan 1997.

    Finns det flera typ 1:or som vill följas åt och pratas vid? Känner mig ensam om att vara gravid och typ 1a.

  • Svar på tråden Fler gravida med typ 1 diabetes?
  • Undrandee
    AstoriaGBG skrev 2020-08-11 16:19:01 följande:

    Typ 1 sedan 1988, 41 år, barn nr 3.

    Använder pennor med lantus och humalog samt vanlig blodsockermätare, alltså ingen knapp på armen. Lätt form av diabetes så jag behöver inget annat.

    Gravid i vecka 7, (6+1)


    Välkommen och grattis!

    Ligger du bra i ditt hba1c? Har du fått stora barn tidigare?

    Hur mår du i övrigt i din graviditet?
  • Anonym (B)
    Undrandee skrev 2020-08-11 14:14:23 följande:

    Välkommen och grattis! :)

    Hur är ditt hba1c? Använder du pump eller pennor?


    Tack ????

    Vet inte riktigt vad mitt HbA1c ligger på. Senast låg det på runt 85 om jag inte minns helt fel. Men tyvärr ligger det nog betydligt högre nu. Har haft sjukt höga värden under lång tid ????

    Får ingen tid på sjukhuset förens om två veckor.

    Jag använder pump, tandem t:slim X2 och Dexcom g6
  • Undrandee
    Anonym (B) skrev 2020-08-11 18:30:13 följande:

    Tack ????

    Vet inte riktigt vad mitt HbA1c ligger på. Senast låg det på runt 85 om jag inte minns helt fel. Men tyvärr ligger det nog betydligt högre nu. Har haft sjukt höga värden under lång tid ????

    Får ingen tid på sjukhuset förens om två veckor.

    Jag använder pump, tandem t:slim X2 och Dexcom g6


    Mitt hba1c låg också på 85 för ca 4 veckor sedan. Har dock verkligen kämpat på med insulindoser och avläsningar med libren så jag hoppas att mitt sjunkit lite i alla fall. Är så orolig för ev. missfall eller fostermissbildningar pgr det höga hba1c:t :/
  • Anonym (B)
    Undrandee skrev 2020-08-11 18:50:32 följande:

    Mitt hba1c låg också på 85 för ca 4 veckor sedan. Har dock verkligen kämpat på med insulindoser och avläsningar med libren så jag hoppas att mitt sjunkit lite i alla fall. Är så orolig för ev. missfall eller fostermissbildningar pgr det höga hba1c:t :/


    Använder du pump eller pennor? (Har inte läst igenom alla inlägg). Vad tycker du om din libre? Hade det för ca 4 år sen kanske.

    Med första barnet hade jag högre HbA1c än nu men va inte alls orolig över sånt av någon konstig anledning men nu är jag skitorolig :( Har inte haft någon kvinna med typ 1 att prata med under mina graviditeter som förstår alla känslor och orosmoment man har. Min man förstår ju självklart men det är ändå inte på samma sätt :)

    Men trots röriga blodsockervärden har jag två friska fantastiska döttrar och hoppas och tror på att det ska gå vägen denna gången också!
  • Undrandee
    Anonym (B) skrev 2020-08-11 23:12:39 följande:

    Använder du pump eller pennor? (Har inte läst igenom alla inlägg). Vad tycker du om din libre? Hade det för ca 4 år sen kanske.

    Med första barnet hade jag högre HbA1c än nu men va inte alls orolig över sånt av någon konstig anledning men nu är jag skitorolig :( Har inte haft någon kvinna med typ 1 att prata med under mina graviditeter som förstår alla känslor och orosmoment man har. Min man förstår ju självklart men det är ändå inte på samma sätt :)

    Men trots röriga blodsockervärden har jag två friska fantastiska döttrar och hoppas och tror på att det ska gå vägen denna gången också!


    Jag kör på pennor, tycker det funkar hyffsat ändå. Har ett barn sedan innan. Tänkte heller aldrig då så mycket på komplikationer som nu :( kanske för jag fick ett utomkvefs och ett fördröjt missfall förra året då mitt hba1c var ännu mera kaos!Har ultraljud på torsdag, orolig att något ska vara fel... :(
  • Anonym (B)
    Undrandee skrev 2020-08-11 23:34:04 följande:

    Jag kör på pennor, tycker det funkar hyffsat ändå. Har ett barn sedan innan. Tänkte heller aldrig då så mycket på komplikationer som nu :( kanske för jag fick ett utomkvefs och ett fördröjt missfall förra året då mitt hba1c var ännu mera kaos!Har ultraljud på torsdag, orolig att något ska vara fel... :(


    Hur långt gången är du på torsdag? Har också ett utomkveds i bagaget så ville ha ett ultraljud så fort som möjligt. Ska som sagt träffa läkare och barnmorska först om två veckor. Har inga fler gravtester hemma men funderar på att köpa ett så jag kan ta ett till test om en vecka eller nått för att se om hcg har ökat, fick ett väääldigt svagt streck på stickan igår.
  • AstoriaGBG
    Undrandee skrev 2020-08-11 17:59:02 följande:

    Välkommen och grattis!

    Ligger du bra i ditt hba1c? Har du fått stora barn tidigare?

    Hur mår du i övrigt i din graviditet?


    Tack! :))

    Mitt hba1c var 44 för 3 månader sedan men då var jag inte gravid. Fick ganska hoppande å mer högt blodsocker de första 2 veckorna i graviditeten men nu har det stabiliserats igen. Ska ta nya prover nästa v inför inskrivning på spec-mvc.

    Har fått ett barn som vägde 3640g och ett som vägde 4450g.

    Mår än så länge bra, bara väldigt trött. Men illamåendet brukar komma i slutet av vecka 7 på mig om det blir som mina andra graviditeter så några dagar till sen slipper jag nog inte undan illamående :(
  • Undrandee
    Anonym (B) skrev 2020-08-11 23:49:51 följande:

    Hur långt gången är du på torsdag? Har också ett utomkveds i bagaget så ville ha ett ultraljud så fort som möjligt. Ska som sagt träffa läkare och barnmorska först om två veckor. Har inga fler gravtester hemma men funderar på att köpa ett så jag kan ta ett till test om en vecka eller nått för att se om hcg har ökat, fick ett väääldigt svagt streck på stickan igår.


    Kommer vara i v.8+4 på torsdag. Känner mig dock inte så gravid så hjärnspökena är många! Hade hemskt illamående förra veckan, men betydligt mindre nu.
  • Undrandee
    AstoriaGBG skrev 2020-08-12 06:13:43 följande:

    Tack! :))

    Mitt hba1c var 44 för 3 månader sedan men då var jag inte gravid. Fick ganska hoppande å mer högt blodsocker de första 2 veckorna i graviditeten men nu har det stabiliserats igen. Ska ta nya prover nästa v inför inskrivning på spec-mvc.

    Har fått ett barn som vägde 3640g och ett som vägde 4450g.

    Mår än så länge bra, bara väldigt trött. Men illamåendet brukar komma i slutet av vecka 7 på mig om det blir som mina andra graviditeter så några dagar till sen slipper jag nog inte undan illamående :(


    Du verkar ha ett bra startvärde på ditt hba1c i alla fall, det är ju skönt! Jag ligger på det dubbla tyvärr.

    Min dotter vägde 4660 när hon plockades ut i v.38 och var blå och näst intill livlös. Hon hade även ett mindre hjärtfel som krävde extra vård. Är vanligt tydligen om mamman har diabetes så är lite nervös över denna graviditet.
  • Anonym (B)
    Undrandee skrev 2020-08-12 07:33:17 följande:

    Kommer vara i v.8+4 på torsdag. Känner mig dock inte så gravid så hjärnspökena är många! Hade hemskt illamående förra veckan, men betydligt mindre nu.


    Jobbigt med hjärnspöken :( Men lycka till på torsdag och uppdatera gärna efter ultraljudet!
  • Anonym (B)
    Undrandee skrev 2020-08-13 14:52:42 följande:

    Konstaterat MA idag på UL.... andra MA:t, tredje missfallet... orkar inte mer


    Ååh nej, jag beklagar verkligen :(
  • Anonym (T)
    Undrandee skrev 2020-08-13 14:52:42 följande:

    Konstaterat MA idag på UL.... andra MA:t, tredje missfallet... orkar inte mer


    Beklagar <3
  • Undrandee

    Ta hand om er och era hba1c. Sitter på gyn akuten nu för bedömning hur denna graviditet ska tas bort. Får se om någon utredning inleds eller hur det blir...

    Idag är jag jävligt trött på min diabetes! Tagit livet av 3 graviditeter nu och jag ser inget ljus i tunneln...

  • Undrandee

    Hur går det för er andra gravida diabetiker här?

    Jag var idag på återbesök till min diabetesläkare. Har idag ett hba1c på 75 (tidigare 85) men avråddes att bli gravid igen just nu :(

    tufft att behöva vänta

  • Anonym (B)
    Undrandee skrev 2020-08-24 15:29:04 följande:

    Hur går det för er andra gravida diabetiker här?

    Jag var idag på återbesök till min diabetesläkare. Har idag ett hba1c på 75 (tidigare 85) men avråddes att bli gravid igen just nu :(

    tufft att behöva vänta


    Jag beklagar verkligen ännu en gång!

    Jag gjorde ett ultraljud runt vecka 7 och då kunde man se ett hjärta som slog och idag är jag i vecka 10. Har fått ner mitt HbA1c till 64 så det går ju på rätt väg definitivt. Den 5 oktober är nästa ultraljud. Har inte berättat för några om graviditeten vilket är lite jobbigt för jag mår jättedåligt (illamående och förlamande trötthet). Berättade dock för chefen redan i vecka 8.
  • Undrandee
    Anonym (B) skrev 2020-09-15 16:21:54 följande:

    Jag beklagar verkligen ännu en gång!

    Jag gjorde ett ultraljud runt vecka 7 och då kunde man se ett hjärta som slog och idag är jag i vecka 10. Har fått ner mitt HbA1c till 64 så det går ju på rätt väg definitivt. Den 5 oktober är nästa ultraljud. Har inte berättat för några om graviditeten vilket är lite jobbigt för jag mår jättedåligt (illamående och förlamande trötthet). Berättade dock för chefen redan i vecka 8.


    Grattis!
Svar på tråden Fler gravida med typ 1 diabetes?