• FruPea

    Hur många barn är rimligt efter 30?

    Jag har passerat 30 och har inga barn än. Jag har alltid tänkt att tre vore perfekt, men plötsligt inser jag att det kanske är helt orealistiskt om man bara hinner få ett barn innan 35?

    Har någon fått två barn efter 35? Vad tror ni är rimligt?

  • Svar på tråden Hur många barn är rimligt efter 30?
  • moaguuun

    En vän till mig fick precis sitt andra barn och är 37. Hon fick första vid 34 

  • lövet2

    Jag tror det är rimligt att tänka sig 2. I teorin kan man förstås få flera, men i praktiken kan det dyka upp problem.

    En fd arbetskompis fick sitt första barn när hon var 32-33 år gammal. Hon fick 5 barn ganska tätt.

  • Dennadagdettaårdennastund

    Jag tror att upptill 4 är rimligt. Många får ju barn upp till 44års ålder och då är det ju 14 år ändå och det är lång tid.

  • Mint

    Så många du orkar med, förutsatt att de blir till. Så länge en kvinna är fertil så ser jag inte varför hon skulle begränsa sig.

  • Jag är bara jag

    90% hinner få tre barn om de börjar vid 30 enligt statistik. Vet en som fick 8 efter 32 och en 5 efter 37. Man kan aldrig veta förrän man själv försökt få barn.

  • fjanten

    Börja med att skaffa ett barn och se hur det känns Klart det är rimligt att hinna få tre, men det kan ju vara smart att vara förberedd på att det kanske inte komma hinnas med - bara för att inte få panik om det tar lite tid att ens få första Du vet inte hur fertil du är förrän du provar! Vissa får barn enkelt fram tills en bit över 40 - andra (som jag) hade inte fått ett enda barn om jag väntat till 30.

  • DanneHade

    Ju fler desto bättre. Det finns ingen övre gräns mer än vad du och din sambo klarar av psykiskt och ekonomiskt.


    Sverige är ett glesbefolkat land och Svenskar är en alltmer krympande befolkning. Kläm ut ett par för kungen!

  • syntharen

    Jag har 3 barn och fick dom mellan jag var 31 och 39, så det är fullt möjligt att få 3 barn mellan 30 och 40. Min två yngsta kom när jag var 37 och 39 (eller ja, yngsta kom 9 dagar innan jag fyllde 40 år )

  • Ewcia

    För mig är 40 Max

    Jag har 2 innan 30 och vill ha 2 till mellan typ 34-38 om det går

  • PappaAnnorlunda

    Fertiliteten varierar mycket från person till person, men vill du räkna ut hur många barn en normalfertil kvinna kan få, utan speciella hjälpmedel, som aktivt försöker bli gravid hela tiden och som ammar sina barn, är en bra gammal tumregel att utgå från 37 subrtahera hennes ålder, dela med två, avrunda nedåt till närmaste heltal och lägg till ett.

    Exempel: Du är 32 år. 37-32=5. 5/2=2,5. Avrundas nedåt till 2. 2+1=3.

    Väljer du att inte amma hinner du med fler barn. Använder du olika mediciner och behandlingar kan du både öka fertiliteten och förlänga den fertila tiden lite.

Svar på tråden Hur många barn är rimligt efter 30?