Hur lång tid att komma över svek?
Imorgon är det ett halvår sedan jag fick veta att min man varit otrogen. Det stämmer nog att man aldrig kommer över det helt och hållet men jag har lyckligtvis kommit väldigt långt redan. Jag har valt att stanna av väldigt många anledningar. Att lämna har aldrig varit ett alternativ för mig, inte ens när jag mådde som sämst. Hur lång tid det tar att komma över beror till största delen på hur partnern hanterar situationen men även vilka verktyg man tar hjälp av. Jag vet att jag tagit upp det i flera trådar men Esther Perels TED- talk och andra klipp med henne har varit ovärderligt för mig (länkar nedan). Det beror också på hur stark man själv är och naturligtvis i vilken grad partnern varit otrogen. Det är ju stor skillnad på att komma över ett fyllehångel på en fest och ett långvarigt dubbelliv.
För mig har det varit viktigt att lyfta blicken och anta en humanistisk approach till det hela. Att verkligen förstå varför det hänt och bearbeta det därifrån. Otrohet är moraliskt förkastligt men vi är bara människor och otrohet är väldigt vanligt. Hade det varit jag som varit otrogen och uppriktigt ledsen för det hade jag velat bli få en chans till och inte få hela min person definierad av en usel handling när jag i grunden är en bra människa. Kommunikation och empati är grundstenarna i att komma över svek anser jag.
https://www.familjeliv.se/forum/thread/80432478-hjalp-till-den-som-vill-stanna-kvar-efter-otrohet