• RenLuft

    Är det alltid negativt att äta chips och annat onyttigt?

    Hej!

    Är det alltid onyttigt att köp till sig själv lite onyttiga saker?

    Jag försöker äta så hälsosamt som möjligt. Men jag tänker att lite då och då kanske inte bör väl skada så mycket?

    JAG vart plötsligt sugen på chocklad smörgås och chips med någon trevlig dryck som läsk.

    Men jag vet inte om jag skall försöka behärska mig eller om jag skall köpa eftersom jag är småsugen. Lite då och då onntyigheter kanske är nyttigt, eftersom det är gott och man mår bra, tänker jag.

  • Svar på tråden Är det alltid negativt att äta chips och annat onyttigt?
  • Aniiee

    Nej. Det är inte alltid onyttigt. 

    I det första handlar det om mängden. Lär dig vad säg 200 och 500 kcal är av ditt favortisnacks/godis. 200 kcal är ok en vardagskväll när du har tråkigt och 500 kcal är ok om det är något speciellt, til exempel en dag du firar.

    För det andra är jag mycket för att kroppen och "själen" hänger ihop. Vi måste få må bra i båda och vi måste få äta gott för att göra det. Visst kanske din kropp skulle vara aningens friskare om du INTE åt 200 kcal chips på fredagar, men hur skulle "själen" må om du aldrig fick äta sånt du tycker är gott?


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • QAnon

    Det är inget fel i att unna sig ibland OM man har kontroll över sina matvanor. Många människor som försöker gå ned i vikt saknar denna kontroll så dessa tillfällen av att "unna sig" blir till mängder av kalorier, sker alldeles för ofta och triggar igång att äta onyttigt i övrigt. Många är också helt blinda för vad som är en lagom mängd av godis. Om du tänkte äta en hel chokladkaka+smörgås+chips+läsk låter det t.ex. i överkant. 

    Att äta massor av kalorier varenda helg och kalla det "lördagsgodis" är inte att unna sig, det är ett regelbundet intag av mängder av onyttigheter och kalorier. Äter du en lagom mängd kalorier och sedan vräker i dig 1000-2000 kcal extra varje helg kommer detta byggas upp. 

    Klarar du dock av att äta en lagom mängd godis inte allt för ofta är det inte dåligt för kroppen. Det är inte som att fett bara i sig är dåligt utan det är delvis vilket sorts fett men framförallt om du äter för mycket av det som det blir dåligt. Samma sak med salt, kolhydrater osv. Kroppen mår dåligt av för stora mängder. 

    Som personen ovan sa är hälsa även psykisk hälsa och om man är alldeles för strikt och inte låter sig själv njuta och slappna av kommer det också drabba hälsan. 

  • RenLuft
    Aniiee skrev 2020-07-28 20:53:22 följande:

    Nej. Det är inte alltid onyttigt. 

    I det första handlar det om mängden. Lär dig vad säg 200 och 500 kcal är av ditt favortisnacks/godis. 200 kcal är ok en vardagskväll när du har tråkigt och 500 kcal är ok om det är något speciellt, til exempel en dag du firar.

    För det andra är jag mycket för att kroppen och "själen" hänger ihop. Vi måste få må bra i båda och vi måste få äta gott för att göra det. Visst kanske din kropp skulle vara aningens friskare om du INTE åt 200 kcal chips på fredagar, men hur skulle "själen" må om du aldrig fick äta sånt du tycker är gott?


    Trevligt och fint inlägg, tack! Glad

    Gillade vad du skrev om själen. Det lät så klokt!
Svar på tråden Är det alltid negativt att äta chips och annat onyttigt?