Inlägg från: Anonym (Sorgsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sorgsen)

    Vad skiljer en missbrukare och en icke missbrukare åt?

    Anonym (AAA) skrev 2020-07-28 23:22:18 följande:

    Bra fråga, men på något sätt så har vissa individer svårare att hantera vad det nu är de missbrukar. De som är lågutbildade är det kanske just pga av detta, snarare än tvärtom?

    Man brukar rätt ofta prata om "självmedicinering". De som inte orkar/kan/vågar ta itu med ett annat problem flyr (tillfälligt) med hjälp av något som då väldigt lätt blir ett missbruk.


    Jag tror du har bra poänger där. Missbruk är ett sätt att fly från problem och döva ångest istället för att ta itu med dem. Starka ambitiösa människor med bra skyddsnät omkring sig klarar också av tuffa jobb och utbildningar och får därmed mer framgång också.

    Jag har själv varit i en svacka i många år. Har alkoholism i släkten men trodde aldrig att jag själv skulle kunna bli beroende av något. Jag är intelligent och högutbildad och var väldigt stark förut, klarade av allt och hade karaktär att sluta med vad som helst när jag kände att jag började tappa kontrollen. Märkte jag att jag började bli sugen på cigarretter så slutade jag helt tvärt att röka osv.