• KlantS­murfen
    Wed 29 Jul 2020 16:56
    1303 visningar
    189 svar
    189
    1303

    Jag är feminist, fråga vad du vill

    Vill du förklara "fasta kriterier"?

  • KlantS­murfen
    Wed 29 Jul 2020 17:22
    #5
    Anonym (Feminist ja visst) skrev 2020-07-29 17:01:15 följande: #4
    KlantSmurfen skrev 2020-07-29 16:56:32 följande:

    Vill du förklara "fasta kriterier"?


    Som jag skrev, att man t ex tittar på antalet år hos arbetsgivaren och vilken position man har i företaget. Alla ska ju inte ha samma lön som chefen direkt.

    Så i praktiken: detta är ingångslönen, nästa år kommer du att ha den här lönen, om x år kommer du att ha den här lönen. Ungefär. Hur det rent praktiskt ska gå till finns det säkert andra som kan lista ut lite mer exakt.

    Det skulle också ge större trygghet för den anställde att veta vad man får i lönekuvertet i framtiden och slippa oroa sig för om man är en av vinnarna eller förlorarna i den procentuella fördelningen.
    Det är väl så det brukar funka? Men om t.e.x jag och en kvinna har samma utbildning och jobbat lika länge kan hon ändå ha högre kompetens och prestera mer, har vi då lika lön blir det inte "lika lön för lika arbete". Kan hon inte förhandla till sej bättre lön kommer hon antingen byta jobb eller prestera mindre.
    Vid fasta löner får någon som maskar samma lön som en högpresterande.

  • KlantS­murfen
    Wed 29 Jul 2020 18:27
    #10
    Anonym (Feminist ja visst) skrev 2020-07-29 17:53:41 följande: #7
    KlantSmurfen skrev 2020-07-29 17:22:55 följande:
    Det är väl så det brukar funka? Men om t.e.x jag och en kvinna har samma utbildning och jobbat lika länge kan hon ändå ha högre kompetens och prestera mer, har vi då lika lön blir det inte "lika lön för lika arbete". Kan hon inte förhandla till sej bättre lön kommer hon antingen byta jobb eller prestera mindre.
    Vid fasta löner får någon som maskar samma lön som en högpresterande.
    Om AG till att börja med ser till att anställa kompetent personal, som ibland kan uppnås på fler än ett sätt, så har man inte riktigt det problemet. Med fasta kriterier (hur man nu vill definiera det) kommer man ifrån kohandeln av förhandlingar, både vid nyanställning och vid den årliga löneöversikten (vilket ändå brukar spela oerhört liten roll enligt min egen och andras erfarenheter). Däremot står det så klart alla fritt att byta jobb, om man inte är nöjd med sin lön, men missnöjet ska åtminstone inte komma sig av att man har sämre lön pga sitt juridiska kön.

    En latmask får fortfarande lön, oavsett insats. Det behöver man alltså inte jämföra mot andra individer, oavsett "kön".
    Det är ca 4.4% av lönegapet som är oförklarad och kan bero på det du skriver så man verkar ju inte få så mycket lägre lön p.g. sitt kön.
    Kan det ha större negativ effekt för kvinnor om man lär dem att de måste special behandlas?
    Många feminister påstår att kvinnor får 80% av männens löner vilket är en grov överdrift, de påstår att det är mycket svårare än vad det egentligen är, hur tror du det påverkar unga tjejer och deras självförtroende?
  • KlantS­murfen
    Wed 29 Jul 2020 18:35
    #13
    Anonym (Feminist ja visst) skrev 2020-07-29 18:04:06 följande: #8
    En diskussion är nog aldrig fel :) Du kanske kan komma med nya smarta infallsvinklar som jag inte tänkt på!

    Det var en svår fråga! Rent spontant tänker jag på brott som riktar sig mot kvinnor, att man skulle behöva justera straffskalan något men något som är ännu viktigare är hur man talar om kvinnor, i vardagen. Sexistiska skämt är en aspekt av det, men också olika slags fördomar och annat gott och blandat, som att man fortfarande får höra att en kvinna har pms så fort hon uttrycker en åsikt på ett starkt sätt. Det är i det allmänna samtalet som klimatet kring kvinnor behöver förändras, för då följer så mycket annat med per automatik.
    Det är något vissa gärna vill förknippa med brott och annat dåligt, kan tjejer/kvinnor påverkas på samma sätt när tokfeminister överdriver massvis och nedvärderar män eller är det bara pojkar/män som påverkas av sånt?
  • KlantS­murfen
    Wed 29 Jul 2020 19:12
    #26
    Anonym (Feminist ja visst) skrev 2020-07-29 18:49:39 följande: #17
    Min personliga inställning till hur samhället borde se ut har naturligtvis inte att göra med vad jag gör med min kropp. Du har säkert en bild av hur feminister ser ut men det blir en snedvriden statistik som går att få till nästan vad som helst om man jämför rätt siffror. Det betyder inte att de två sakerna hänger ihop.
    Tokfeminister och extremfeminister är de som hörs och syns mest och blir ofta feminismens ansikte utåt, det bidrar ju till att feminismen får dåligt rykte och förknippas med extremfeminism, tycker du att övriga feminister ska bli bättre på att sätts ned foten mot dem?
  • KlantS­murfen
    Thu 30 Jul 2020 09:24
    #56
    Anonym (Feminist ja visst) skrev 2020-07-29 18:55:46 följande: #22
    KlantSmurfen skrev 2020-07-29 18:35:20 följande:
    Det är något vissa gärna vill förknippa med brott och annat dåligt, kan tjejer/kvinnor påverkas på samma sätt när tokfeminister överdriver massvis och nedvärderar män eller är det bara pojkar/män som påverkas av sånt?
    Det är skillnad på män och kvinnor i brottsstatistiken, det kommer man inte ifrån, så visst blir det också skillnad på hur unga tjejer reagerar på sådana uttalanden.
    Tror du på det själv?
    När det gäller psykisk och fysisk misshandel mot barn ligger inte kvinnor så långt efter, vilka uttalanden tror du det beror på?
  • KlantS­murfen
    Thu 30 Jul 2020 10:54
    #72
    Anonym (Feminist ja visst) skrev 2020-07-30 08:05:17 följande: #34
    Vi kanske borde kalla det womansplaining då, jag är inte förvånad! Det förekommer nog minst lika mycket, kanske mer, än mansplaining. Skillnaden är dock att när din flickvän (och andra tjejer) förklarar hur saker fungerar så gör hon det av omtanke, medan mansplaining ofta verkar ha en bakton av förlöjligande eller nedtryckande av den som utsätts.

    Om en tjej förklarar om köket, tvättstugan osv så är det så klart ett problem att man utgår från att män inte kan! Många män kan! Men det följer ju med då det brukar vara kvinnor som tar hand om de sakerna, fast vi är så "jämställda" numera. Man skulle tro att vi lämnat 50-talets hemmafru bakom oss men mönstret lever kvar ändå. Kvinnor är de som tar ut mest föräldraledighet t ex och det finns även biologiska funktioner bakom varför kvinnor är närmare en nyfödd bebis, då följer ofta att man bättre lär sig hur just ens egna barn fungerar. Det är bara en delförklaring så klart. Män kan, men samtidigt verkar inte många vara intresserade av "kvinnogöra". Redan på små barn ser man skillnad i vad de väljer att leka med, om det är dockor eller bilar, det finns så klart studier om det också om man vill veta mer. Så arv och miljö har båda ett starkt inflytande men idag blir det en diskussion om hönan eller ägget i princip.

    Varför skriver du "ni", och i vilket sammanhang menar du? Som jag redan har förklarat är jag inte anställd att arbeta med de här frågorna, jag är inte ens en del av någon ideell feministisk förening, jag har aldrig blivit intervjuad av reportrar i de här frågorna och jag kan absolut inte tala för alla kvinnor i hela landet, för jag antar att du frågar mig i egenskap av kvinna? Det är just sådana kvinnor som du tänker på som ger den stora massan ett dåligt rykte. De flesta kvinnor är naturligtvis inte manshatare eller tycker att män är sämre än kvinnor, mindre värda eller vad du nu kan komma på! De flesta kvinnor är helt normala människor som tycker att det vore fint om vi nu efter 100+ år av rösträtt kanske kunde få anses vara likvärdiga männen, utan att behöva ta långa diskussioner om varför vi ska vara det.

    Transgender men talk about life on the other side of the gender divide - The Washington Post

    Prior to my transition, I was an outspoken radical feminist. I spoke up often, loudly and with confidence. I was encouraged to speak up. I was given awards for my efforts, literally - it was like, "Oh, yeah, speak up, speak out." When I speak up now, I am often given the direct or indirect message that I am "mansplaining," "taking up too much space" or "asserting my white male heterosexual privilege." Never mind that I am a first-generation Mexican American, a transsexual man, and married to the same woman I was with prior to my transition.

    www.washingtonpost.com/news/local/wp/2018/07/20/feature/crossing-the-divide-do-men-really-have-it-easier-these-transgender-guys-found-the-truth-was-more-complex/
    Emoji: Face with Tears of Joy
  • KlantS­murfen
    Thu 30 Jul 2020 15:53
    #83
    Anonym (Feminist ja visst) skrev 2020-07-30 09:31:10 följande: #58
    KlantSmurfen skrev 2020-07-30 09:24:39 följande:
    Tror du på det själv?
    När det gäller psykisk och fysisk misshandel mot barn ligger inte kvinnor så långt efter, vilka uttalanden tror du det beror på?
    Det är inte en fråga om att tro, det är bevisad statistisk som finns en kort googling bort om man vill veta mer. Det är ett faktum, som de flesta borde veta vid det här laget, att män är överrepresenterade inom kriminalitet som helhet och våldsamma brott i synnerhet. Anledningen till att kvinnor står bakom flest fall av barnmisshandel har inte med olika uttalanden kring kön att göra utan det enkla faktum att kvinnor är de som är mer hemma med barnen. Om män hade varit hemma i samma utsträckning hade det istället varit män som hade stått även för den typen av brott.
    " Det är inte en fråga om att tro, det är bevisad statistisk som finns en kort googling bort "
    Vad du säger om statistisk säget inget men "googla själv" brukar säga en hel del.
    Jag tror det är bättre om du länkar till forskning om uttalanden kring kön.

    " Anledningen till att kvinnor står bakom flest fall av barnmisshandel har inte med olika uttalanden kring kön att göra utan det enkla faktum att kvinnor är de som är mer hemma med barnen "
    Har du en förklaring till varför män är våldsamma och en helt annan för kvinnor?

    Jag har missat studien/studierna som säger att kvinnor står bakom flest fall av barnmisshandel, vill du länka?

    " Det är ett faktum, som de flesta borde veta vid det här laget, att män är överrepresenterade inom kriminalitet som helhet och våldsamma brott i synnerhet "
    Har kriminalvården tagit del av forskningen om "uttalanden kring kön"?
    Det skulle kanske skulle hjälpa vid rehabilitering om de våldsamma männen fick bättre ordförråd.

    Jag har läst lite själv om andra saker...
    KlantSmurfen skrev 2020-05-03 14:31:23 följande: #187
    En procent av befolkningen ansvariga för 63 procent av våldsbrottsdomarna - Göteborgs universitet
     
    Terrie Moffitt's developmental theory of crime | Psychology Wiki

    T.E. Moffitt's research works | Duke University, North Carolina (DU) and other places - ResearchGate


    2013-267 Orsaker till kriminalitet - Kriminalvården

    impact of neighbourhood deprivation on adolescent violent criminality and substance misuse: A longitudinal, quasi-experimental study of the total Swedish population | International Journal of Epidemiology | Oxford Academic

    Tänk om kriminalitet sitter i generna?
    kit.se/2017/06/16/88686/del-3-tank-om-det-sitter-i-generna/ Våld i nära relationer - Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK) - Uppsala universitet
    Mäns utsatthet för våld i nära relationer - Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK) - Uppsala universitet
    Män som våldtäktsoffer - Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK) - Uppsala universitet
    Utökat uppdrag våld i samkönade relationer - Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK) - Uppsala universitet
    VÅLD MOT BARN 2016

    I en undersökning genomförd av Nationellt Centrum för Kvinnofrid (NCK), där ett mycket stort urval av kvinnor och män i åldern 18-74 år ingick, rapporterade drygt 15 procent av kvinnorna att de i barndomen blivit utsatta för fysisk misshandel (inklusive hot om våld) av sin pappa och 12 procent av sin mamma. Av männen rapporterade 19 procent att de blivit utsatta för fysisk misshandel av sin pappa och åtta procent av sin mamma. Två procent av kvinnorna och en halv procent av männen rapporterade att de hade blivit utsatta för någon form av sexuella övergrepp av sin pappa, styvpappa eller mammans sambo/särbo under barndomen. Erfarenheter av att under uppväxttiden ha sett eller hört våld mellan föräldrarna rapporterades av 15 procent kvinnor och 13 procent män (Heimer, Andersson, & Lucas, 2014 

    www.allmannabarnhuset.se/wp-content/uploads/2017/08/Vald_mot_barn_2016-en-_nationell_kartlaggning.pdf
    Våld i nära relationer är inte en könsfråga - nyheter24

    Kunskaper att låta oss vägledas av saknas inte i ämnet. I det som kommit att kallas PARTNER ABUSE STATE OF KNOWLEDGE PROJECT (PASK), världens största forskningsdatabas rörande just relationsvåld, sammanfattas inte mindre än 1700 stycken vetenskapliga rapporter i ämnet våld i nära relation. I stort sett samtliga skiljer sig i sina slutsatser från den trötta könsmaktsanalys som regeringen återigen fick presenterad för sig.

    När en sådan ansenlig mängd forskning solideras framträder tydliga och intressanta mönster. Ett är att våld inom familjen, snarare än att vara könsbundet, tycks vara ett ärftligt generationsproblem. Att då fortsätta blunda för skadorna på de barn som idag utsätts för våld är ett enormt samhälleligt svek. Vi dömer dem därmed att upprepa de mönster de lärt sig av sina föräldrar och i förlängningen hela vårt samhälle att fortsätta dras med enorma kostnader både i pengar och personligt lidande.

    nyheter24.se/debatt/801568-eva-solberg-moderaterna-vald-i-nara-relationer-ar-inte-en-konsfraga
    domesticviolenceresearch.org/domestic-violence-facts-and-statistics-at-a-glance/
    domesticviolenceresearch.org/17-full-pask-manuscripts-and-tables-of-summarized-studies/
  • KlantS­murfen
    Thu 30 Jul 2020 16:02
    #85
    Anonym (Garberoben) skrev 2020-07-30 14:51:29 följande: #82

    Jag har alltid varit skeptisk till feminism och att det skulle finnas orättvisor mellan könen i Sverige idag. När jag började läsa en utbildning på universitetet så kom jag in på ämnet och började läsa och förstå. Det inte längre om lagar och rättigheter från staten utan om sociala normer och påtryckningar som orsakar problem i Sverige. Att kvinnor vallas i en fåra och män i en annan från födseln. En viss överlappning är tillåten men sen blir det jobbigt för individer som är normbrytande.

    Jag tycker att du uttrycker dig väldigt väl och har ett enormt tålamod i den här tråden även om jag inte håller med om allt.

    Har du någon litteratur att tipsa om? Eller aktiva feminister att följa som inte är feminazis?

    Vad har du för tankar om Instagramkontot "mansbebisar"? Jag följer det och det har hjälpt mig mycket att inse att mannen jag var gift med var ett hopplöst fall. Samtidigt tycker jag att tonen kan bli toxisk där det bara handlar om att allt alltid är mäns fel.

    Vad tycker du om kritiken från ickevita kvinnor om att feminism ofta bara fokuserar på vita kvinnors orättvisor? Vad tänker du kring intersektionalitet?

    Tappar du hoppet ibland? När du ser att så många derailar, missförstår med flit, inte bryr sig eller avfärdar problemen du ser och vill prata om?



    511%2Bb1IyTBL._AC_SY400_.jpg

    www.amazon.com/Who-Stole-Feminism-Women-Betrayed/dp/0684801566
  • KlantS­murfen
    Fri 31 Jul 2020 12:49
    Anonym (Feminist ja visst) skrev 2020-07-29 18:43:09 följande: #14
    KlantSmurfen skrev 2020-07-29 18:27:47 följande:
    Det är ca 4.4% av lönegapet som är oförklarad och kan bero på det du skriver så man verkar ju inte få så mycket lägre lön p.g. sitt kön.
    Kan det ha större negativ effekt för kvinnor om man lär dem att de måste special behandlas?
    Många feminister påstår att kvinnor får 80% av männens löner vilket är en grov överdrift, de påstår att det är mycket svårare än vad det egentligen är, hur tror du det påverkar unga tjejer och deras självförtroende?
    Ja det är ju skillnad på 20 % och 4,4 % så jag vet inte var "de" får sina siffror ifrån, men även den lilla siffran är märkbar i lönekuvertet! I mitt fall skulle det betyda ca 1200:- i månaden som en manlig kollega skulle ha mer än mig, för mig skulle det ta 2-3 år (!) innan jag skulle komma upp i samma summa, och då skulle min fiktiva kollega tjäna ännu mer, och så vidare.

    Vad menar du med att kvinnor ska specialbehandlas..? De flesta feminister talar om att behandlas lika, inte särbehandlas.

    Det är klart det påverkar unga tjejer negativt att bli matade med lögner och överdrifter om hur samhället ser ut och vilka möjligheter de har! Det är därför man öppet måste ifrågasätta sådana fantasisiffror som 80 % av lönen och andra påståenden.
    20% är den totala skillnaden på gruppnivå, vissa skiter fullständigt i vad det beror på, antar att offerrollen är så viktig att man skiter i om det påverkar andra negativt.
    Är det intersektionell feminism skiter man också i vad det beror på, det måste bli lika utfall mellan två grupper för att de ska få lika mycket makt.
    Offerrollen och överdriva för att ha något att gnälla över verkar vara en av drivkrafterna hos många, att förklara för andra vad allt beror på och hur det ska lösas verkar vara en annan drivkraft.
    Det påverkar antagligen tonåringar en hel del när man ljuger för dem att de blir blåsta på 20% men man får ju lite ilska till den feministika "kampen" mot förtryckarna.

    De 4.4% är på gruppnivå och är knappast jämt fördelat mellan kvinnor.
    En bidragande orsak verkar vara att kvinnor på gruppnivå är sämre på att löneförhandla, finns garranterat en grupp män som också är det.
  • KlantS­murfen
    Fri 31 Jul 2020 13:04
    Anonym (Feminist ja visst) skrev 2020-07-30 08:05:17 följande: #34
    Anonym (Frusplaining) skrev 2020-07-30 00:18:14 följande:

    Jag har som man ofta fått saker förklarade som jag redan vet utsn att jag bett om det av kvinnor. Ofta av min flickvän som ska förklara hur man gör saker i köket eller med barnet eller i tvättstugan. Kvinnor har en tendens att ta på sig en chefsroll i ett förhållande och sedan ge order till mannen hon lever med.

    Varför är ni så snabba med att hela tiden leta fel och klanka ner på män när ni låter kvinnor sviniga beteende passera? Jag tror aldrig jag har hört en feminist som uttalar sig i positiva termer om män som grupp eller uttalat sig negativt om kvinnor som grupp. Kniven är alltid riktad mot män. Tycker ni att män är sämre människor som ska tryckas ner så fort ni kommer åt.

    www.google.com/amp/s/genusnytt.wordpress.com/2011/08/27/ar-kvinnor-for-bossiga-dar-hemma/amp/


    Vi kanske borde kalla det womansplaining då, jag är inte förvånad! Det förekommer nog minst lika mycket, kanske mer, än mansplaining. Skillnaden är dock att när din flickvän (och andra tjejer) förklarar hur saker fungerar så gör hon det av omtanke, medan mansplaining ofta verkar ha en bakton av förlöjligande eller nedtryckande av den som utsätts.

    Om en tjej förklarar om köket, tvättstugan osv så är det så klart ett problem att man utgår från att män inte kan! Många män kan! Men det följer ju med då det brukar vara kvinnor som tar hand om de sakerna, fast vi är så "jämställda" numera. Man skulle tro att vi lämnat 50-talets hemmafru bakom oss men mönstret lever kvar ändå. Kvinnor är de som tar ut mest föräldraledighet t ex och det finns även biologiska funktioner bakom varför kvinnor är närmare en nyfödd bebis, då följer ofta att man bättre lär sig hur just ens egna barn fungerar. Det är bara en delförklaring så klart. Män kan, men samtidigt verkar inte många vara intresserade av "kvinnogöra". Redan på små barn ser man skillnad i vad de väljer att leka med, om det är dockor eller bilar, det finns så klart studier om det också om man vill veta mer. Så arv och miljö har båda ett starkt inflytande men idag blir det en diskussion om hönan eller ägget i princip.

    Varför skriver du "ni", och i vilket sammanhang menar du? Som jag redan har förklarat är jag inte anställd att arbeta med de här frågorna, jag är inte ens en del av någon ideell feministisk förening, jag har aldrig blivit intervjuad av reportrar i de här frågorna och jag kan absolut inte tala för alla kvinnor i hela landet, för jag antar att du frågar mig i egenskap av kvinna? Det är just sådana kvinnor som du tänker på som ger den stora massan ett dåligt rykte. De flesta kvinnor är naturligtvis inte manshatare eller tycker att män är sämre än kvinnor, mindre värda eller vad du nu kan komma på! De flesta kvinnor är helt normala människor som tycker att det vore fint om vi nu efter 100+ år av rösträtt kanske kunde få anses vara likvärdiga männen, utan att behöva ta långa diskussioner om varför vi ska vara det.
    KlantSmurfen skrev 2019-08-27 21:50:39 följande: #116
    Han, hon eller hen? Genusrecension av barnens favoriter | forskning.se

    Hur kommer det sig att barbiedockor inte kan stå? Och varför är leksaksbilar så tydligt förknippade med pojkar? Svaret beror på normer och samhällets uppfattning om vad som är acceptabelt för pojkar och flickor att leka med, vilket i förlängningen speglar förväntningarna på könen i framtiden. Det anser Anna Isaksson, universitetslektor i sociologi vid högskolan i Halmstad, som har fått i uppgift av forskning.se att genusrecensera några av barnens favoritkaraktärer och leksaker.
    [...]
    Blixten McQueen och Sally Carrera (Bilar)
    - Leksaksbilar har överlag blivit en pojkleksak eftersom de förknippas med män och vad män ska vara intresserade av. Männens aktiviteter är ofta kopplade till den offentliga sfären medan kvinnor kopplas till den privata, det vill säga hemmet. Detta har följt med i leken och därför får tjejer oftare leksaker som är kopplade till den privata sfären, till exempel hushållsredskap eller dockor. Det är inte heller ovanligt att det är fler mans- eller pojkfigurer och bara en tjej vilket även är fallet i Bilar. Den tjej som förekommer är dessutom hårt könskodad för att visa att hon är just en tjej.

    www.forskning.se/2016/03/08/han-hon-eller-hen-genusrecension-av-barnens-favoriter/

    Anna Isaksson: Genus och mångfald
    Anna Isaksson forskar om hur normkritisk design kan användas som ett verktyg för att förändra organisationer utifrån genus- och mångfaldsperspektiv. Hon är även programchef för jämställdhetsintegrering vid Högskolan i Halmstad och arbetar bland annat med operationaliseringen av lärosätets JiHU-plan (jämställdhetsintegrering av högskolor och universitet)
    expertsvar.se/pressmeddelanden/sommarens-nyhetstips-fran-hogskolan-i-halmstad-3/
    I dismissed the idea that boys like cars as clichéd-and then I had a son

    About five years ago, I asked my sister what my nephew might like as a present for his second birthday. "Anything with wheels on it," she said with resignation. "He?s obsessed with cars and trucks." I had seen (and, let's be honest, pitied) stroller-pushing mothers standing at the edge of construction sites, their young sons excitedly tossing up their dimpled hands at the sight of a bulldozer, summoning the awe of an Egyptologist first beholding the Pyramids of Giza. But I dismissed this boys-like-cars trope as outdated, unfeminist cliché. If boys love trucks, I assumed, it's a learned behaviour, a general-and worse, a generalizing-social construct and bias. I concluded smugly (and, in retrospect, naively): if boys love trucks, it's because they are taught or encouraged to love them.

    So I rejected my sister's gift suggestion and bought my nephew a lovely tiny toy mouse from a Danish company-the mouse, petite and refined, came in a box (serving as his tiny bed) and slept on a pillow the size of a cotton ball. My nephew, I later heard, did love the mouse. But the love affair was (as they often are) brief. This one lasted about 45 seconds, at which point he tossed the mouse aside to play with his toy fire truck. Still, I persisted, with the superiority of the childless: surely my own offspring, regardless of sex, would favour a lovely Scandinavian toy over a Tonka.

    And then I had a son.
    www.todaysparent.com/family/parenting/i-thought-it-was-a-cliche-that-boys-like-cars-and-then-i-had-my-son/
    Resten av artikeln är lite rolig ...
    The Science of Gender and Science: Pinker vs. Spelke, a Debate - Edge.org

    It is said that there is a technical term for people who believe that little boys and little girls are born indistinguishable and are molded into their natures by parental socialization. The term is "childless."

    www.edge.org/3rd_culture/debate05/debate05_index.html
    Sex-Specific Toy Preferences: Learned or Innate? - Psychology Today

    1. Children who are in the pre-socialization stage of their cognitive development exhibit sex-specific preferences (Jadva, Hines, & Golombok, 2010; Alexander, Wilcox, & Woods, 2009). Hence, by definition, these toy penchants manifest themselves prior to an infant's capacity to be socialized via learning. I should also mention that these sex-specific preferences occur in exactly the same manner across temporal periods and cultural settings. It would be an extraordinary coincidence that parents across all known cultures seem to "socialize" their children via the same sex-specific toys.

    www.google.com/amp/s/www.psychologytoday.com/us/blog/homo-consumericus/201212/sex-specific-toy-preferences-learned-or-innate
  • KlantS­murfen
    Fri 31 Jul 2020 14:59
    Anonym (Jaget) skrev 2020-07-31 13:40:14 följande: #110
    KlantSmurfen skrev 2020-07-31 12:49:23 följande:
    En bidragande orsak verkar vara att kvinnor på gruppnivå är sämre på att löneförhandla, finns garranterat en grupp män som också är det.
    Läneförhandlingar sker nästan aldrig i grupp, så det känns oviktigt att ta upp den biten. Man är oftast en och en när man löneförhandlar och där tror jag att kvinnor generellt sett är sämre än män. 
    Det var ju det jag skrev
  • KlantS­murfen
    Sat 1 Aug 2020 21:22
    nihka skrev 2020-08-01 19:22:54 följande: #145
    Nej då. Forskningen jag länkade till drar slutsatsen att kvinnor inte är sämre än män på att be om löneförhöjningar, men konstaterar samtidigt att de inte får dem i riktigt samma utsträckning som männen. Man drar inte slutsatsen att det beror på att de är sämre på att löneförhandla utan att det beror på diskriminering.

    Man ser också att benägenheten att ta upp sin lön till diskussion inte hänger ihop med kön så mycket som ålder. Både yngre kvinnor och män var mer benägna att lyfta frågan än äldre kvinnor och män.

    Att man valde att göra den här undersökningen i Australien beror på att de är det enda land i världen som man känner till som konsekvent för statistik över vem som begär löneförhöjning, när och resultatet.

    Frågor på det?

    Jag har en fråga.
    De två inläggen jag citerat vad studien egentligen säger har blivit borttagna.
    Är det någon som vet varför det blir så?
  • KlantS­murfen
    Sun 2 Aug 2020 01:21
    Studie krossar myt om kvinnors lägre löner - SVT Nyheter
    - Det är populärt att säga att kvinnor inte ber om löneökningar så ofta som män. Men det finns inget stöd för påståendet.  
    Bevis för diskriminering

    - Efter att ha sett dessa resultat, tror jag att vi måste acceptera att det finns någon form av diskriminering av kvinnor, säger han till BBC News.
    www.svt.se/nyheter/utrikes/studie-krossar-myt-om-kvinnors-lagre-loner
    Do Women Ask?
    Warwick Economics Research Paper
    Women do ask. However, women do not get.
    [...]
    This study offers a new, and particularly simple, form of survey evidence. It constructs a test of two oft.heard claims, namely, that:
    Claim 1: Women intrinsically do not ask for pay rises;
    Claim 2: The reason that women do not ask is because they are more concerned than men about the quality of their relationships in the workplace

    www2.warwick.ac.uk/fac/soc/economics/research/workingpapers/2016/twerp_1127_oswald.pdf
    (PDF) Personality and pay: Do gender gaps in confidence explain gender gaps in wages? 2018

    Abstract
    This study explores whether gender patterns in personality traits contribute to the gender gap in hourly wage rates, focusing on traits that reflect an individual's confidence to take on a challenge. To capture confidence, we use a psychological measurement known as Achievement Motivation, which is dually comprised of 'hope for success' and 'fear of failure'. This personality dimension is examined in addition to the Big Five personality traits and Locus of Control (LOC). Using 2013 wage data from the Household, Income and Labour Dynamics in Australia (HILDA) Survey, our Oaxaca-Blinder decomposition model reveals that men's stronger hope for success, lower fear of failure and lower agreeableness contribute to the gender wage gap, while women's higher level of conscientiousness is the only trait that serves to narrow it.

    [.....]
    More recently, economists have taken a sharper look at the heterogeneous behaviour of individuals and considered the workplace implications of women's weaker inclination to engage in risk-tasking, negotiation, and competitive behaviours (Babcock and Laschever, 2003;Niederle and Vesterlund, 2007;Booth, 2009;Dittrich et al., 2014;Flory et al., 2015; Card et al., 2016).
    This new direction reflects the relative recency with which the field of economics has begun to recognize the scope for an individual's behavioural temperaments-quantified by psychometric instruments such as personality trait scales-to have an explanatory role in economic outcomes (Goldsmith et al., 1997;Heckman et al., 2006;Borghans et al., 2008;Almlund et al., 2011;Becker et al., 2012;Duncan and Dunifon, 2012;Heckman and Kautz, 2012;Thiel and Thomsen, 2013;Dohmen, 2014).
    This study tackles the question of the gender pay gap with insights from the field of psychology that illuminate differences in personality traits between the genders (Feingold,1994;Costa et al., 2001;Meece et al., 2006;Schmitt et al., 2008;Croson and Gneezy,2009;van der Sluis et al., 2010). While much economic research on personality has examined the explanatory role of the Big Five and Locus of Control (LOC) as core descriptors of an individual's disposition, there has been little empirical investigation into the role that confidence plays in shaping an individual's labour market outcomes. This study makes an innovative contribution by focusing on an individual's confidence to confront a challenge and put their capabilities to the test-an attribute conceptualized in the psychology literature as Achievement Motivation.

    Our focus on this dimension of personality is premised on the hypothesis that wage outcomes are not simply a function of an individual's productive value in the labour market, but also a reflection of their confidence to put themselves forward for a challenge, test their capabilities and surmount any fears of failure-a trait that appears to be strongly patterned by gender

    www.researchgate.net/publication/328234543_Personality_and_pay_Do_gender_gaps_in_confidence_explain_gender_gaps_in_wages
    Does it pay to be nice? Personality and earnings in the UK

    Abstract
    There is a small economic literature suggesting that some part of the variation in earnings can be attributed to individuals' psychological attributes. Using data from the BHPS for the first time, all basic traits from the Five Factor Personality Inventory are employed to examine the relationship between personality traits and wages. The estimates indicate no clear patterns for openness, conscientiousness and extraversion. The results however suggest wage penalties for neuroticism and agreeableness for both male and female workers in the UK, i.e. being nice does not pay.

    [...]
    Their findings suggest that emotional stability  is  positively associated with wages of both males and females but that agreeableness is  negatively related  to females? wages. Furthermore, men benefit from  conscientiousness at the beginning of an employment relationship but from  autonomy as tenure increases. The results of Mueller and Plug (2006), who use data from  the Wisconsin Longitudinal Study (WLS), indicate that non-agreeableness, openness, and to a somewhat lesser extent emotional stability (i.e.  obverse neuroticism)  are positively related to men?s earnings.  Furthermore, women receive a wage premium  for being more  conscientious and open. Their findings also suggest that returns to  non-agreeableness or (as they put it) antagonism  are quite different for males  and  females.

    With regard to expectations for the following  analyses, it should have  become  clear from  the above noted evidence that, first, personality  matters. Second, because of the variety of the psychometrical measures it is not quite clear  a priori which personality traits are more relevant for earnings and which are not. Focussing  on the two studies that employ the FFM taxonomy (Nyhus and Pons, 2005; Mueller and Plug, 2006), it might be expected that
    * openness and conscientiousness  are rewarded, though there  might be differences by gender,

    * agreeableness and neuroticism  are negatively associated with  earnings, again with possible gender differences.

    citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download&rep=rep1&type=pdf
    (PDF) Gender Differences in Personality across the Ten Aspects of the Big Five
    Abstract
    This paper investigates gender differences in personality traits, both at the level of the Big Five and at the sublevel of two aspects within each Big Five domain. Replicating previous findings, women reported higher Big Five Extraversion, Agreeableness, and Neuroticism scores than men. However, more extensive gender differences were found at the level of the aspects, with significant gender differences appearing in both aspects of every Big Five trait. For Extraversion, Openness, and Conscientiousness, the gender differences were found to diverge at the aspect level, rendering them either small or undetectable at the Big Five level. These findings clarify the nature of gender differences in personality and highlight the utility of measuring personality at the aspect level.

    www.researchgate.net/publication
    /51594567_Gender_Differences_in_Personality_across_the_Ten_Aspects_of_the_Big_Five

    Overlapping-distributions-of-Agreeablene

    Overlapping distributions of Agreeableness for men and women.

    Mean-and-SD-for-Big-Five-domains-and-raw

    Mean and SD for Big Five domains and raw and residualized aspect scores.
    Studie krossar myt om kvinnors lägre löner | SVT Nyheter
    - Det är populärt att säga att kvinnor inte ber om löneökningar så ofta som män. Men det finns inget stöd för påståendet.  
    Bevis för diskriminering

    - Efter att ha sett dessa resultat, tror jag att vi måste acceptera att det finns någon form av diskriminering av kvinnor, säger han till BBC News.
    www.svt.se/nyheter/utrikes/studie-krossar-myt-om-kvinnors-lagre-loner
  • KlantS­murfen
    Sun 2 Aug 2020 21:03
    Anonym (Undrande) skrev 2020-08-02 19:50:42 följande: #166

    Är det någon som läst "sex feministiska myter"?

    Dör förklaras lönegapet på ett rationellt ocg logiskt sätt.

    Bara ett sådant faktum som att kvinnor i betydligt större utsträckning arbetar inomnden offentliga sektorn, medans män i betydligt större utsträckning arbetar inom den privata sektorn förklarar en naturlig delfaktor utav flera.

    Löner inom den offentliga sektorn betalas med offentliga medel, alltså skattemedel, medans den privata sektorn kan betala betydligt högre löner, då det inte är offentliga medel man tar ifrån.

    Ta som exempel två sjuksköterskor. Den ena arbetar för regionen (landstinget), den andra jobbar i ett privat vårdbolag.

    Sjuksköterskan i det privata bolaget tjänar många tusenlappar mer varje månad än sjuksköterskan som har lön från offentliga medel.

    Två kvinnor i exemplet ovan - lönegapet är enormt, men fullt naturligt och logiskt.


    www.dnv.se/wp-content/uploads/2013/09/Sex_feministiska_myter_bok.pdf

    Rolig läsning:
    Hur tänkte medierna när de bjöd in Pär Ström?
    feministisktperspektiv.se/2011/05/27/hur-tankte-medierna-nar-de-bjod-in-par-strom/
  • KlantS­murfen
    Wed 12 Aug 2020 19:49
    Manshat har NOLL konsekvenser. Manshat leder inte till några negativa konsekvenser överhuvudtaget. Män kanske blir lite ledsna när jag skriver att jag hatar dem. Men kvinnohat begränsar hela mitt liv och min vardag. Kvinnohatet genomsyrar hela vårt samhälle och alla kvinnors vardag.
    Som feminist bör man förstå skillnaden på detta. ? Lady Dahmer
    [...]
    Manshatet är helt enkelt en reaktion på kvinnohatet. Kvinnohat föder manshat. Det är helt naturligt att hata sina förtryckare och vad de utsätter en för. Manshatet ter sig på det viset att vi kvinnor ser och är medvetna om allt det jag nyss rabblat upp (m.m, m.m) och säger ifrån för att vi är så himla trötta på det! Manshatet dödar ingen. Manshatet skadar ingen. Manshatet är inget samhällsproblem. Det är en reaktion, ofta verbalt eller i skrift, på det förtryckande kvinnohatet.
    [...]
    Morgonkaffet och Lady Dahmer vet vart skåpet ska stå. Självklart så är väl hat i allmänhet rätt energikrävande men våga seriöst inte jämföra manshat med kvinnohat. Våga. Inte. Jämför inte rasism med manshat. Jämför fan inget med manshat. Om du är icke-kvinna och fortfarande tänker vara kränky så vill jag bara säga att jag inte bryr mig ett skvatt om dina pojkvaskstårar. Herråååååå!
    www.zaralarsson.se/2015/06/19/manshat/
    Emelie Karlsson: "Feminism är precis som rasism, enda skillnaden är att det är riktat mot män."
    nyheter24.se/debatt/897176-feminism-rasism-man
    On Toxic Femininity - Quillette
    Heather E. Heying
    Those who argue that men are inherently toxic are, ironically, making arguments that are biologically essentialist.
    [...]
    I also do not want to minimize the fact that most women, perhaps even all, have experienced unpleasantness from a subset of men. But not all women are victims. And even among those women who have truly suffered at the hands of men, many-most, I would hazard to guess-do not want their status in the world to be 'victim.'

    All of which leads us directly to a topic not much discussed: toxic femininity...
    quillette.com/2018/07/09/on-toxic-femininity/
    ? Folk, främst killar, måste lära sig att se skillnaden på strukturellt förtryck och att vara kränkt på individnivå. Google är din vän. I ett patriarkalt samälle så kan inte män bli strukturellt förtryckta av kvinnor. Det går liksom inte.

    www.zaralarsson.se/2015/06/30/tydlig-punktform-ska-jag-har-forklara/
    Jag har glidit ganska mycket på en räkmacka, det är verkligen så.
    www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/jPwpyz/folk-vantar-pa-att-jag-ska-flippa-ur
    - Jag är så ofantligt trött på att fokuset flyttas från riktiga problem till låtsasproblem. Som t.ex att folk inte vill prata om mäns våld mot kvinnor, våldtäkter eller slutshaming utan istället vill dra upp hur synd det är om killar som blir generaliserade? Alltså REALLY, folket!? Är det verkligen det största problemet?

    www.zaralarsson.se/2015/06/30/tydlig-punktform-ska-jag-har-forklara/
    VÅLD MOT BARN 2016

    I en undersökning genomförd av Nationellt Centrum för Kvinnofrid (NCK), där ett mycket stort urval av kvinnor och män i åldern 18-74 år ingick, rapporterade drygt 15 procent av kvinnorna att de i barndomen blivit utsatta för fysisk misshandel (inklusive hot om våld) av sin pappa och 12 procent av sin mamma. Av männen rapporterade 19 procent att de blivit utsatta för fysisk misshandel av sin pappa och åtta procent av sin mamma. Två procent av kvinnorna och en halv procent av männen rapporterade att de hade blivit utsatta för någon form av sexuella övergrepp av sin pappa, styvpappa eller mammans sambo/särbo under barndomen. Erfarenheter av att under uppväxttiden ha sett eller hört våld mellan föräldrarna rapporterades av 15 procent kvinnor och 13 procent män

    www.allmannabarnhuset.se/wp-content/uploads/2017/08/Vald_mot_barn_2016-en-_nationell_kartlaggning.pdf
    Breaking the Cycle of Abuse | Psychology Today
    Beverly Engel L.M.F.T.

    If we ever hope to bring more peace into our world, we must start by ending the emotional, physical, and sexual violence that occurs in our homes. Having made the connection between childhood abuse and adult abuse and violence, we need only expand this knowledge to help us understand the violence that occurs in our communities. Children who are neglected or abused in the home are far more likely to become either bullies in school or the victims of bullies. Many of the students who have taken up arms at school were found to have been the target of vicious bullying by their classmates. And we know that a majority of those in prison for violent crimes were either emotionally, physically, or sexually abused as children.
    [..,]
    It has become overwhelmingly clear that people don?t just ?get over? child abuse. They continue to suffer and even more importantly, they pass on the abuse to other people. If you were emotionally, physically or sexually abused as a child or adolescent, or if you experienced neglect or abandonment, it isn?t a question of whether you will continue the cycle of abuse or neglect, it is a question of how you will do so?whether you will become an abuser or continue to be a victim.
    [...]
    In the past 25 years, studies on abuse and family assaults strongly suggest that abused children often become abusers themselves and that child victims of violence become violent adults. Individuals with a history of childhood abuse are four times more likely to assault family members or sexual partners than are individuals without such a history. Females who have a history of being abused in childhood are far more likely to continue being victimized as adults.

    www.psychologytoday.com/us/blog/the-compassion-chronicles/202006/breaking-the-cycle-abuse
Svar på tråden Jag är feminist, fråga vad du vill