• Kakmonsterarg

    Kan någon hjälpa mig???

    Kan någon hjälpa mig utföra ett test på några sekunder och berätta hur de gick för er. Jag är livrädd för en neurologisk sjukdom!

    Om ni ser bild 1: du spänner hela handen och drar upp höger pekfinger

    Bild 2: försök tryck ner med fingret på andra handen den högra pekfingret rakt ner.

    Är ni starka då? Blir de lite trögt/ motstånd eller faller fingret rakt ner?

    Har man styrka rakt ner liksom?

  • Svar på tråden Kan någon hjälpa mig???
  • Kakmonsterarg

    Hoppas verkligen någon kan besvara min fråga!

    Alltså ni ska trycka ner ert högra pekfinger eller den handens finger ni har som dominant hand, ex om du är vänsterhänt så använd vänster finger.

    Tryck bara ner fingret med ett annat finger rakt ner. Blev de lite trögt? Faller de lätt ner när de blir tryck på det? Berätta!

  • Vanessa89

    Höll emot hårt, men fick till slut ned pekfingret. Hur är det för dig? Ring 1177 om du är orolig, svaren här kommer bara stressa upp dig.

  • Kakmonsterarg
    Vanessa89 skrev 2020-07-29 12:23:42 följande:

    Höll emot hårt, men fick till slut ned pekfingret. Hur är det för dig? Ring 1177 om du är orolig, svaren här kommer bara stressa upp dig.


    Så du kunde hålla fingret kämpandes i luften så pass länge alltså? Oj.. :( ja då är de ju inte bra för mig
  • Anonym (Anonym)

    Vad skulle det vara för sjukdom....? Sluta självdiagnosticera, gå till en läkare om du är orolig.

  • Kakmonsterarg
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-29 13:02:47 följande:

    Vad skulle det vara för sjukdom....? Sluta självdiagnosticera, gå till en läkare om du är orolig.


    Kan du inte bara svara på vad du fick på testet?
  • Anonym (Anonym)
    Kakmonsterarg skrev 2020-07-29 13:04:39 följande:
    Kan du inte bara svara på vad du fick på testet?
    Första gången gick det lite trögt men nu när jag testade igen så gick fingret ner ganska direkt. Kanske DU kan svara på vad det är du tror att du har nu??
  • Anonym (Anonym)

    Jag kan förresten tala om att det där testet går ut på muskelstyrka och inte nervskador, så träna upp din fingerstyrka om du tycker att det är ett problem.

  • Kakmonsterarg
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-29 13:07:55 följande:

    Jag kan förresten tala om att det där testet går ut på muskelstyrka och inte nervskador, så träna upp din fingerstyrka om du tycker att det är ett problem.


    Är bara rädd för als eller ms. Saken är att jag är stark i fingrarna när jag provar i andra vinklar. Dock ej när jag trycker ner fingret rakt ner. Men då gick de ner rätt snabbt för dig också? Hur pass snabbt? Några sekunder? Jag hinner inte ens kämpa fingret åker ner på 1-1,5 sekund ...
  • Anonym (Anonym)
    Kakmonsterarg skrev 2020-07-29 13:16:03 följande:
    Är bara rädd för als eller ms. Saken är att jag är stark i fingrarna när jag provar i andra vinklar. Dock ej när jag trycker ner fingret rakt ner. Men då gick de ner rätt snabbt för dig också? Hur pass snabbt? Några sekunder? Jag hinner inte ens kämpa fingret åker ner på 1-1,5 sekund ...
    Det är inget konstigt alls med det. Du har olika styrka i armarna också, beroende på vinkel. Det tog ungefär lika lång tid för mig som för dig vid andra testet, första var som sagt lite segare, nu när jag testar på vänster igen tog det liiiite längre tid men fortfarande rätt snabbt. Det kan bero väldigt mycket på hur man håller de andra fingrarna t ex.
  • Kakmonsterarg
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-29 13:18:46 följande:

    Det är inget konstigt alls med det. Du har olika styrka i armarna också, beroende på vinkel. Det tog ungefär lika lång tid för mig som för dig vid andra testet, första var som sagt lite segare, nu när jag testar på vänster igen tog det liiiite längre tid men fortfarande rätt snabbt. Det kan bero väldigt mycket på hur man håller de andra fingrarna t ex.


    Tack så otroligt mycket för svaret! För mig går de på nån millimeter sekund men är dock stark när jag testar fingrarna på andra sätt men är ändå rädd.
  • StevenDiese

    Det känns som det där testet är ganska beroende av bra simultankapacitet. Lätt att fokusera på en av fingrarna vilket gör att det fingret vinner kampen.

  • StevenDiese

    Och min slutsats är då att testet är värdelöst.

  • StevenDiese
    Kakmonsterarg skrev 2020-07-30 14:40:01 följande:

    Upp


    Anser du att mitt tidigare påstående är fel? Får du inte olika resultat efter hur du fokuserar?
  • Kakmonsterarg
    StevenDiese skrev 2020-07-30 15:07:07 följande:

    Anser du att mitt tidigare påstående är fel? Får du inte olika resultat efter hur du fokuserar?


    Olika resultat efter hur du fokuserar? Hur menar du? Jag får ett dåligt resultat när jag själv försöker men vill att fler personer svarar på testet :)
Svar på tråden Kan någon hjälpa mig???