• Darimna

    Fler som får svält-symtom av normal bantning?

    Jag blir så frustrerad när jag läser på forum, facebook mm om kost och träning och "alla" verkar ha så himla lätt att bara äta väldigt mycket mindre mat under en lång period och det enda som kan vara problem med det är om man får sötsug eller tappar motivationen av någon anledning. Många verkar t o m kunna träna samtidigt! 

    Jag förstår ju att det måste vara svårare än vissa får det att låta för många eftersom många ger upp eller fuskar osv, men aldrig hört att någon får en upplevelse som liknar den som händer för mig. 

    Jag har försökt banta många gånger, både hårt ibland, men det får jag snabbt ge upp då kroppen reagerar som att jag försöker döda den, men även när jag följer alla rekommendationer, äter bra nyttig mat, 4-5 mål om dagen och ca 1500kcal/dag så mår jag så sjukt dåligt! 

    För det första är jag så vansinnigt hungrig hela tiden, inte bara sugen eller så utan så hungrig att det gör ont i magen och hela kroppen bara skriker efter mat. Efter ett par dagar har jag noll energi, orkar knappt upp ur sängen och absolut inte göra något ansträngande, försöker jag gå en promenad känns det som att jag ska svimma, ligger mest bara utslagen i sängen hela tiden. Helt matt. Så läser jag om andra som äter ännu mindre, tränar samtidigt och verkar kunna leva sitt liv precis som vanligt, möjligen med lite sug och hunger, men det verkar vara på en helt annan nivå än det jag upplever. 

    Fasta är också en grej som jag undrar hur tusan det går till. Andra verkar kunna vattenfasta i flera dagar, om jag så mycket som hoppar över frukosten en dag så blir jag helt förstörd, svimfärdig, illamående och helt matt som om jag inte ätit på en vecka. En gång tvingade jag mig själv att fasta en hel dag, mådde skit redan på förmiddagen, men fortsatte plåga mig igenom ända till kvällen och det slutade med att jag kollapsade och började kräkas våldsamt om och om igen fast det knappt kom upp något och det tog en lång stund innan det slutade, var sjuk i flera dagar efter det. Och då hade det gått kanske 20 timmar sedan jag åt senast. 

    Men min kropp reagerar ju som om jag inte äter alls bara jag minskar matintaget med en tredjedel ungefär. Minskar jag med hälften får den total panik. 


    Är det ingen annan som upplever det? Det känns ju märkligt för det ska ju vara så att människokroppen är byggd för att klara att svälta i perioder, men inte min kropp.

  • Svar på tråden Fler som får svält-symtom av normal bantning?
  • Pimpinellan

    Jag funkar likadant. Mår vansinnigt dåligt av hunger så banta i den meningen går bara inte. Jag måste funka som människa.

  • hawthorne
    Darimna skrev 2020-07-29 14:35:49 följande:
    Jag är utbildad fysioterapeut så jag har läst massor av det tack så mycket.
    I så fall borde du inte behöva ställa frågan, ja om nu fysioterapeuter verkligen lär sig näringslära mer än ytterst ytligt.

    I vilket fall som helst, om du nu har de kunskaper som finns i länken skulle du inte ställa frågan från första början.

  • Darimna
    hawthorne skrev 2020-07-29 14:38:59 följande:
    I så fall borde du inte behöva ställa frågan, ja om nu fysioterapeuter verkligen lär sig näringslära mer än ytterst ytligt.

    I vilket fall som helst, om du nu har de kunskaper som finns i länken skulle du inte ställa frågan från första början.
    Det är ju precis därför jag ställer frågan. Det du länkade till var ju bara elimentärt om hur man räknar ut energifröbrukning. Vad menar du att det skulle säga mig? 

    Min fråga var ju om jag är ensam om att inte verka fungera som man "ska", något som jag börjat undra än mer över sedan jag utbildade mig och fick lära mig mer om hur man "ska" fungera, varvid jag kunde konsatatera att jag verkligen inte följer "reglerna" där. 

    Ärligt talat, var är din poäng? Jag tycker ditt inlägg är ganska störande och nästan elakt. 
  • Barbro45

    Jag känner igen mig till viss del, dock klarade jag av det genom att se till att få i mig vätska, lite och ofta så gick det. Likadant med det jag åt, lite och ofta. Jag tror jag åt  8 - 10 gånger under min vakna tid. 


    Är de kanske så att det beror på individen, vissa kan ju som du säger vattenfasta utan större problem då bör det ju finnas individer som ligger längst ut på skalan åt andra hållet.

  • pepsimax

    Jag blir så första veckorna, sedan blir det lättare. Men eftersom jag trillar in i ätstörningar om jag äter för lite så gör jag inte så längre. (ligger hellre på lite för mycket, vilket lett till att jag gått upp rejält i vikt tyvärr, men känner alternativet inte heller är bra)

  • Kusinen
    hawthorne skrev 2020-07-29 14:38:59 följande:

    I så fall borde du inte behöva ställa frågan, ja om nu fysioterapeuter verkligen lär sig näringslära mer än ytterst ytligt.

    I vilket fall som helst, om du nu har de kunskaper som finns i länken skulle du inte ställa frågan från första början.


    Kan du förklara för oss andra då du som vet? Varför blir just ts så trött och orkeslös när hon minskar eitt energiintag hyffsat måttligt. Jag är väldigt nyfiken på svaret, även om du menar att ts borde veta. Länken du hänvisade till tar väl mer upp att olika personer förbrukar o,ika mycket energi, beroende på olika faktorer. Men ts fråga var väl varför hon blir så extremt påverkad av att få i sig något mindre energi än vad hon gör av med, medan andra inte tycks påverkas lika mycket fysisk av att ligga på energiunderskott.

    Kan du förklara det?
  • Hi5

    Jag äter en gång om dagen (OMAD). det är en vanesak och sitter mest i huvudet, så mental träning kan jag tipsa om i det fallet. Man lär sig att det inte är farligt att vara hungrig, och bara ... väntar med att äta. Det är inte svårare än så. Man sparar dessutom en massa tid och pengar :)


    I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • erikaABC
    Darimna skrev 2020-07-29 14:20:46 följande:

    Jag blir så frustrerad när jag läser på forum, facebook mm om kost och träning och "alla" verkar ha så himla lätt att bara äta väldigt mycket mindre mat under en lång period och det enda som kan vara problem med det är om man får sötsug eller tappar motivationen av någon anledning. Många verkar t o m kunna träna samtidigt! 

    Jag förstår ju att det måste vara svårare än vissa får det att låta för många eftersom många ger upp eller fuskar osv, men aldrig hört att någon får en upplevelse som liknar den som händer för mig. 

    Jag har försökt banta många gånger, både hårt ibland, men det får jag snabbt ge upp då kroppen reagerar som att jag försöker döda den, men även när jag följer alla rekommendationer, äter bra nyttig mat, 4-5 mål om dagen och ca 1500kcal/dag så mår jag så sjukt dåligt! 

    För det första är jag så vansinnigt hungrig hela tiden, inte bara sugen eller så utan så hungrig att det gör ont i magen och hela kroppen bara skriker efter mat. Efter ett par dagar har jag noll energi, orkar knappt upp ur sängen och absolut inte göra något ansträngande, försöker jag gå en promenad känns det som att jag ska svimma, ligger mest bara utslagen i sängen hela tiden. Helt matt. Så läser jag om andra som äter ännu mindre, tränar samtidigt och verkar kunna leva sitt liv precis som vanligt, möjligen med lite sug och hunger, men det verkar vara på en helt annan nivå än det jag upplever. 

    Fasta är också en grej som jag undrar hur tusan det går till. Andra verkar kunna vattenfasta i flera dagar, om jag så mycket som hoppar över frukosten en dag så blir jag helt förstörd, svimfärdig, illamående och helt matt som om jag inte ätit på en vecka. En gång tvingade jag mig själv att fasta en hel dag, mådde skit redan på förmiddagen, men fortsatte plåga mig igenom ända till kvällen och det slutade med att jag kollapsade och började kräkas våldsamt om och om igen fast det knappt kom upp något och det tog en lång stund innan det slutade, var sjuk i flera dagar efter det. Och då hade det gått kanske 20 timmar sedan jag åt senast. 

    Men min kropp reagerar ju som om jag inte äter alls bara jag minskar matintaget med en tredjedel ungefär. Minskar jag med hälften får den total panik. 


    Är det ingen annan som upplever det? Det känns ju märkligt för det ska ju vara så att människokroppen är byggd för att klara att svälta i perioder, men inte min kropp.


    Vad har du för bmi ?
Svar på tråden Fler som får svält-symtom av normal bantning?