• Anonym (Grann­en)
    Wed 29 Jul 2020 15:11
    580 visningar
    29 svar
    29
    580

    Min granne tror att jag har anmält henne till Soc

    Bor i ett hyreshus med 3 andra familjer. Bredvid oss bor en familj med 2-3 barn och 2 föräldrar. Vi har under åren ringt störningsjouren ett par gånger då äldsta pojken i familjen har haft högljudda fester med musik och fylla. Ville inte gå och knacka på och säga åt de på grund av fyllan och oro att nån av hans kompisar skulle bli otrevlig.
    Hursomhelst, mamman i familjen kom igår och bankade på dörren, jätteupprörd och frågade varför vi hade gjort en orosanmälan mot henne. Vi fattade ingenting. "Till störningsjouren/Securitas? Men det var ju längesen" sa min man. Nej, tydligen hade hon fått ett samtal eller brev från Soc om att någon hade gjort en anonym orosanmälan om att hennes dotter har skrikit mycket. Hon trodde att det var vi pga vi har stört oss på sonens vilda fester och att alla andra grannar sagt nej.
    Jag mår jätteilla nu. För det första kan jag inte ens föreställa mig hur mamman måste känna sig, hon var så uppriven så hon grät framför oss. Vems unge skriker inte ibland? Herregud, min dotter skriker också när hon inte får som hon vill! Men det känns olustigt att hon tror att det var jag/vi som gjorde det. Och jag vet inte hur jag ska få henne att tro på mig. Jag vill inte bo här längre...
    Och hur kan Soc säga att det var en granne som gjorde det? Om det nu var det så är det väl ändå rätt klumpigt av de? Eller?
    När min mamma fick en anmälan om mig när jag var liten för att dagis tyckte att jag var för dålig på det motoriska, så blev mina föräldrar helt förkrossade, jag minns det fortfarande fast jag var så liten.
    Nu vart det långt, men jag känner mig så maktlös och orättvist utpekad. Och vad kommer att hända nu med mamman? Kan Soc bara komma in och ta barn om de får en orosanmälan?

  • Svar på tråden Min granne tror att jag har anmält henne till Soc
  • Anonym (Tid)
    Wed 29 Jul 2020 15:25
    #1

    Soc. kommer göra en utredning om de anser det nödvändigt. Annars gör de ingenting. Du har sagt att det inte var du och tror inte mamman på dig kan du inget mer göra. Har du egna hemmaboende barn bör du iofs vara beredd på en motanmälan som "hämnd". Man vet aldrig vad folk får för sig att göra. Om anmälaren var anonym och soc. ändå sagt att det var en granne så gjorde de fel.

  • Anonym (C)
    Wed 29 Jul 2020 15:29
    #2

    Om personen som anmäler säger vem hen är (eller att hen är en granne eller vad det nu kan vara) så kommer det med i anmälan och föräldrarna får veta det. Och nej, socialtjänsten omhändertar inte barn bara för att någon ringt och sagt att de skriker mycket.

  • Anonym (C)
    Wed 29 Jul 2020 15:32
    #3
    Anonym (Tid) skrev 2020-07-29 15:25:06 följande:
    Soc. kommer göra en utredning om de anser det nödvändigt. Annars gör de ingenting. Du har sagt att det inte var du och tror inte mamman på dig kan du inget mer göra. Har du egna hemmaboende barn bör du iofs vara beredd på en motanmälan som "hämnd". Man vet aldrig vad folk får för sig att göra. Om anmälaren var anonym och soc. ändå sagt att det var en granne så gjorde de fel.

    Hm. Jag kanske hade fel då. Hålls all information om anmälaren hemlig om hen inte sagt sitt namn?
  • Anonym (Tid)
    Wed 29 Jul 2020 15:33
    #4
    Anonym (C) skrev 2020-07-29 15:32:50 följande:

    Hm. Jag kanske hade fel då. Hålls all information om anmälaren hemlig om hen inte sagt sitt namn?
    Vi har blivit anmälda och fick inte veta av vem.
  • Anonym (Soc)
    Wed 29 Jul 2020 15:41
    #5
    Anonym (C) skrev 2020-07-29 15:32:50 följande:

    Hm. Jag kanske hade fel då. Hålls all information om anmälaren hemlig om hen inte sagt sitt namn?


    Vi får inte undanhålla någon information (annat är när polisen är inblandad) så allt som anmälaren berättar måste vi redogöra för. Om man säger att man är granne så måste vi berätta det.
  • Anonym (Soc)
    Wed 29 Jul 2020 15:42
    #6
    Anonym (Tid) skrev 2020-07-29 15:33:55 följande:

    Vi har blivit anmälda och fick inte veta av vem.


    Om anmälaren inte säger vem hen är så kan vi ju heller inte berätta det. Om anmälaren däremot talar om vad hen heter måste vi berätta det. Det går alltså inte att säga: hej jag heter anna andersson och jag vill göra en anonym anmälan.
  • Wed 29 Jul 2020 16:12
    #7
    Anonym (Soc) skrev 2020-07-29 15:42:46 följande:
    Om anmälaren inte säger vem hen är så kan vi ju heller inte berätta det. Om anmälaren däremot talar om vad hen heter måste vi berätta det. Det går alltså inte att säga: hej jag heter anna andersson och jag vill göra en anonym anmälan.
    Men är inte det en svaghet i er verksamhet som kan göra att folk drar sig för att anmäla och barn far illa? Även om personen vet att säga att denne är anonym kan ni t ex lätt kolla vem genom tel.nr. Även om ni inte får det litar inte alla på er...

    När vanvård av djur anmäls får den anmälde aldrig veta vem som anmält.
  • Anonym (Grann­en) Trådstartaren
    Wed 29 Jul 2020 16:13
    #8
    Anonym (Tid) skrev 2020-07-29 15:25:06 följande:

    Soc. kommer göra en utredning om de anser det nödvändigt. Annars gör de ingenting. Du har sagt att det inte var du och tror inte mamman på dig kan du inget mer göra. Har du egna hemmaboende barn bör du iofs vara beredd på en motanmälan som "hämnd". Man vet aldrig vad folk får för sig att göra. Om anmälaren var anonym och soc. ändå sagt att det var en granne så gjorde de fel.


    Har svårt att se att mamman skulle göra en motanmälan som hämnd, hon verkar normal och vettig. Soc kan ju inte anse att det är nödvändigt att utreda ett skrikande barn, fast vad vet jag?...
  • Anonym (Grann­en) Trådstartaren
    Wed 29 Jul 2020 16:16
    #9
    Anonym (Soc) skrev 2020-07-29 15:42:46 följande:

    Om anmälaren inte säger vem hen är så kan vi ju heller inte berätta det. Om anmälaren däremot talar om vad hen heter måste vi berätta det. Det går alltså inte att säga: hej jag heter anna andersson och jag vill göra en anonym anmälan.


    Men om grannen då har sagt "hej, jag är granne och vill anmäla" fast utan att säga sitt namn, så kommer Soc alltså att säga det till mamman? Att det var en granne, alltså? Hoppas att grannen i så fall var dum nog att säga var i huset hen bor!
  • Anonym (Soc)
    Wed 29 Jul 2020 16:22
    #10
    Tecum skrev 2020-07-29 16:12:47 följande:

    Men är inte det en svaghet i er verksamhet som kan göra att folk drar sig för att anmäla och barn far illa? Även om personen vet att säga att denne är anonym kan ni t ex lätt kolla vem genom tel.nr. Även om ni inte får det litar inte alla på er...

    När vanvård av djur anmäls får den anmälde aldrig veta vem som anmält.


    Många tycker att man inte ens ska få anmäla anonymt. Själv tycker jag funktionen är viktig.

    Jag har aldrig varit med om att man försöker efterforska vem som gjort en anonym anmälan via telnr etc. Det vore oetisk. Däremot ligger det ju u sakens natur att vissa uppgifter som anmälaren ger kan göra att den anmälde själv kan lista ut vem det handlar om, men det är ju inte så mycket att göra åt. Om anmälan handlar om ett barn som varje kväll skriker förtvivlat så kan ju vem som helst lista ut att det är just en granne som anmält även om hen är anonym.
Svar på tråden Min granne tror att jag har anmält henne till Soc