• Thu 30 Jul 2020 09:49
    1256 visningar
    10 svar
    10
    1256

    Avvikande beteende 5,5 mån flicka

    Hej!

    Jag är orolig för min 5,5 månader gamla dotter. Jag misstänker att hon visar tecken för autism. Min dotter är mitt första barn, så har inte någon tidigare erfarenhet, utan har tyvärr börjat jämföra henne med vänner/släktingars barn som är i liknande ålder.

    Mina misstankar grundar sig på:

    - avvikande ögonkontakt

    - fastnar med blicken (ibland)

    - fascinerad av mönster och olika material

    - extremt nöjd och snäll, behöver inte överdrivet med underhållning (andra har även påpekar hur lugn och snäll hon är)

    Det hon däremot gör och kan (som gör mina misstankar osäker) är:

    - tidig med att rulla från rygg till mage (3,5 månad)

    - härmas ibland (pruttade med munnen när vi gjorde det, 3,5 månad), hon slutade dock med det efter en vecka. Härmades sedan igen vid 5,5 månaders ålder (räcka ut tungan), för att sedan sluta med det några dagar efter.

    - tidig med att jollra/göra ljud (2 månader)

    - tar ibland ögonkontakt

    - har god ögonkontakt när jag sjunger/pratar med henne

    - tittar ibland dit jag pekar

    - kan snart sitta själv

    - håller på att lära sig att åla

    - lyssnar ibland på sitt namn (kan även vara att hon känner igen våra röster)

    - skrattade vid 4 månaders ålder

    - ger svarsleenden

    - tycker om mat (äter det mesta vi ger henne)

    Vad tror ni? Behöver jag vara orolig. Min äldre bror har Aspbergerslikande drag (han har aldrig blivit utredd), min kusin och moster har Aspbergers. Min systers son misstänks även ha autism, så det finns i släkten.

  • Svar på tråden Avvikande beteende 5,5 mån flicka
  • Thu 30 Jul 2020 10:30
    #6

    Såg nu att jag formulerat mig otydligt gällande ögonkontakten, ber om ursäkt för förvirring.

    Hon har god ögonkontakt när jag sjunger/pratar med henne, men inte alltid och hela tiden. Kontakten är som bäst/längst när jag har ett litet avstånd. Sitter jag med henne i knät tittar hon bort för det mesta. När det är nya människor som försöker kommunicera med henne tittar hon ofta bort och är inte ett dugg intresserad av dom, speciellt på nära håll.

    Därav min förvirring gällande ögonkontakten. Den kan vara bra ibland och vara jättedålig ibland. Svårt att förklara. Tycker dock jag sett bebisar som älskar kontakt på nära håll, Därav min oro.

  • Thu 30 Jul 2020 13:18
    #9

    Tack för alla svar, känner mig lite mer lugn. Är i grunden en orolig person och nojar därmed upp mig för minsta lilla. Vet att mycket kan hända med barns utveckling när de är så små, så tiden kommer få utvisa om min oro är/var befogad eller inte. Har även varit i kontakt med BVC och de misstänker inget avvikande, utan säger mest att barn är olika.

Svar på tråden Avvikande beteende 5,5 mån flicka