• Jennyro

    När är rätt tid att skaffa barn?

    Hej! Jag hade velat höra era åsikter gällande att skaffa barn. Min barnlängtan har börjat bli riktigt stor!

    Jag är snart 24 år gammal och min sambo är ett år yngre. Vi har båda studerat i 4 år på universitet och jag har fast jobb medan han fortfarande letar men arbetar dock deltid. Vi har eftertraktade utbildningar så fast tjänst för honom är bara en tidsfråga.

    Vi bor i en stor tvåa, har två bra bilar och har varit sambos i flera år.

    När blir det egentligen rätt tid för oss att skaffa barn? Hur jag än tänker på det perfekta scenariot så känns det inte perfekt. Skaffar vi barn nu känns det dumt eftersom vi bor i en lägenhet och vi inte har hunnit arbeta så länge än, eller iaf inte min sambo. Jag kan tänka mig att båda våra familjer skulle tycka att vi skulle vänta och att vi är för unga för barn. Men väntar vi så kanske vi absolut har hus och bättre förutsättningar men då kanske man kommit högre upp i företaget och då är det inte lika enkelt att bara dra på ett års ledighet + att chansen att få barn såklart minskar desto längre vi väntar. (Ärligt känns det liiiite jobbigt att behöva vänta också)

    Finns det fler här som har studerat länge för att ändå ?satsa på karriären? samtidigt som ni skaffat barn tidigt? Eller har ni väntat? Vill höra era åsikter! Inga av mina universitetsvänner är inne på att skaffa barn än medans nästan alla som bott kvar i hemstaden sedan gymnasiet och jobbat har barn, eller ska få. Så att få barn vid 24-25 år är såklart väldigt normalt men hur ?normalt? är det egentligen när man även har studerat i fyra år?

  • Svar på tråden När är rätt tid att skaffa barn?
  • Jennyro

    Tack snälla för alla svar, det hjälpte mycket att få höra andras erfarenheter.

    Vi är såklart överens om att inte börja försöka förrens min sambo har ett fast jobb, vilket jag inte tror kommer dröja. Vi vill båda ha ut den högsta föräldrapenningen och vi vill även ha så mycket sparat att vi kan köpa hus på landet inom en snar framtid. Men som några skriver så går det ju tyvärr inte att planera mer än så (anser jag) för det finns ju inget mer vi kan styra över. Min sambo hade ex en jättebra tjänst men blev av med denna pga Corona. Sånt händer ju hela tiden och det är ju ingen av oss som kan se in i framtiden och bestämma över detta. Vi har verkligen världens bästa relation och jag ser oss som världens bästa föräldrar men jag kan ju inte heller säga att vi ska hålla ihop resten av livet, för det vet ju ingen av oss?

    Men så fort min sambo har fast jobb och har arbetat där ett tag så skulle vi klara oss på a-kassa och föräldrapenning ex om något skulle gå helt galet. Vi skulle kunna ha bil fortfarande och bo kvar i vår fina bostadsrätt. Just därför känner jag att vi måste ha hussparandet klart innan så att en eventuell flytt till hus inte blir helt bortglömt om något skulle hända.

    Så min magkänsla nu säger att det bara är att tuta och köra till våren/nästa sommar och inte vänta tills vi är 30, men ni får gärna fortfarande dela med er av tankar och erfarenheter!! Vill höra allt!

Svar på tråden När är rätt tid att skaffa barn?