• Anonym (ingen koll)

    Är det okej/bra barnupfostran?

    Jag säger det på en gång så är det tydligt och bra: Jag vet ingenting om barn, jag vet ingenting om barnuppfostran, de flesta skulle nog säga att jag själv är ett barn då jag fyller 18 i November. Så nu vet ni det. Jag skriver den här tråden för att jag undrar och är nyfiken på mina observationer som jag har gjort på hur min syrra gör med sina barn. Vi har bott ihop i en vecka nu på familjens landställe. Barnen är 4 och 7.

    1. Hon väcker barnen kl 7 genom att gå in och säga gomorron och dra upp rullgardinen, men hon kräver inte att de ska gå upp. De får ligga och morna sig.
    2. Barnen får komma mellan väckning och 9 och äta frukost. Om de inte satt sig till bords senast kl 9 så tar hon bort frukosten och barnen får vara utan. Hon påminner/varnar ungefär halv 9. Missar de frukosten så säger hon bara att de skulle ha tänkt på innan och det finns frukt i fruktskålen. Det har hänt 1 gång den här veckan.
    3: Hon hjälper barnen att borsta tänderna. 
    4: Hon kräver att barnen ska lägga in sin tvätt i maskinen innan de får gå och leka.
    5: Barnen får inte använda tvn, telefon eller surfplatta innan lunch. Däremot får de gärna springa fritt ute. Med stor skog bakom och sjö framför huset.
    6: När det är dags för lunch ringer hon i en gammal klocka för att de ska komma in istället för att ropa eller skicka med dem en telefon. Som pavlovs hundar.
    7: Om lunchen inte är något barnen vill ha så får de äta knäckebröd med smör och pålägg och dricka mjölk. Vill de inte ha det heller så får de vara utan. Det finns frukt i skålen.
    8: Om syrran är mitt uppe i något om något av barnen vill något så får barnen vänta tills syrran är klar.
    9: Barnen bestämmer vad det blir till middag varje dag.
    10: Barnen får se på tv på eftermiddagen/kvällen men max lika länge som en barnfilm är lång. Ser de en serie får de se 2-3 avsnitt och youtube får de se så många klipp som blir under en timme.
    11: Barnen ska ligga i sängen klockan 19 för lilla och 20 för stora. Senast. Då läser syrran för dem en halvtimme var eller så sjunger de eller bara pratar. Sedan får de ligga vakna själva tills de somnar och syrran bryr sig inte om de läser eller leker eller vad de gör så länge de är i sängen. Kommer de upp och vill något så leder hon tillbaka dem bara och säger godnatt igen. Om de behöver något så får de så klart det först, typ dricka eller gå på toa.
    12: Barnen ska alltid vara med och hjälpa till med någon syssla innan de får leka fritt.

    Självklart leker syrran med dem en del och så också och drar ut i skogen eller till sjön för att bada med dem så de är inte helt vind för våg.

    Åsikter? Är det normal barnuppfostran?

  • Svar på tråden Är det okej/bra barnupfostran?
  • Anonym (C)

    Ja, det är normal barnuppfostran. Troligtvis lite strängare/ordentligare än de flesta andra. Men det är ju bara bra för barnen. Fruktansvärt att se alla småbarn som sitter med padda hela dagarna.

    Låter som att du inte tycker att det är normalt, varför?

  • Anonym (Jadå)

    Jag tycker det låter sunt och bra. Hon har förväntningar och krav, men på en rimlig nivå och verkar väldigt engagerad i sina barn :) 

  • Anonym (MTA)

    Det låter som att dina syskonbarn får en utmärkt uppfostran och kommer att bli välartade individer! Vad är problemet, för jag uppfattar att du tycker att det är ett problem?
    Mycket av det du tagit upp är självklart, givetvis får så små/unga barn inte borsta tänderna själva.
    Möjligtvis lite strikt uppfostran, men klart inom det normala!

  • Carabellis kusp

    Jag fostrar mina barn ganska likt, men de får absolut inte välja mat (för då skulle det bli alldeles för osund mat) och tyvärr ser de lite mer på tv än så när vi är lediga. Dock inga paddor eller telefoner.

    Mina barn måste dessutom bädda sängen och får bara ta in kompisar om rummen är städade.

    Barn ska ha hjälp med tandborstning till 10-12 års ålder. (Är tandläkare själv)

    Mina barn är lika gamla som hennes.

  • Anonym (Hej)

    Tycker din syster verkar göra ett ypperligt jobb. Hon ställer krav, låter barnen ta ansvar men på en rimlig nivå.

    Att de får bestämma middag varje dag är troligtvis något hon gör för att de skall vara delaktiga.

    Misstänker att barnen tycker det är roligare med en klocka än en mamma som skriker efter dem.

    Det jag möjligtvis kan reagera på är ett barn på 4 som inte har förälder med sig långt ut i skogen.

    Men alltså. Din syster verkar göra ett bättre jobb än vad de allra flesta föräldrar gör.

  • Drottningen1970

    Låter normalt. Din kommentar om pavlovs hundar låter som om du tycker det är märkligt med en klocka. Sådan klocka som kallar in ungarna har de på nästan alla skolor och är väl helt utmärkt. Vore rätt dumt att skicka med en 4 och 6 åring en telefon som de ska behöva hålla ordning på när de är ute i skog och klättrar och har sig.

  • Anonym (Jenny)

    Allt låter helt ok förutom att en 4-åring springer utan uppsyn vid en sjö. Vår 7-åring, som har tagit simborgarmärket, har flytväst på sig när hon leker vid vattnet utan vuxen uppsyn.

  • Anonym (Hej)
    Anonym (Jenny) skrev 2020-07-30 19:32:06 följande:

    Allt låter helt ok förutom att en 4-åring springer utan uppsyn vid en sjö. Vår 7-åring, som har tagit simborgarmärket, har flytväst på sig när hon leker vid vattnet utan vuxen uppsyn.


    Uppfattar det dock som att de är vid sjö när de har mamman med sig.
  • Anonym (ingen koll)

    Tack för era svar. Jag jämför väl med hur våra föräldrar gjorde när jag var barn. Syrran är 10 år åldre än mig så jag vet inte riktigt hur mina fräldrar gjorde med henne, men jag känner att hon gör lite tvärtemot. När jag blev väckt på morgonen när jag var rnt 7 hade jag kanske 5 minuter på mig innan nästa förälder kom och sa till och sedan kom de varannn gång och tjatade tills jag gick upp på max 20 minuter. Missa frukost var det inte tal om. Inte att gå ut utanför trädgården ensam heller. Men å andra sidan behövde jag aldrig hjälpa till med något alls innan jag var 12. Bestämma mat fick jag göra en gång varannan vecka eller så. Så alltig känns bakfram mot vad jag är van om ni förstår.

Svar på tråden Är det okej/bra barnupfostran?