• Anonym (Mamma­n)
    Thu 30 Jul 2020 19:34
    119 visningar
    9 svar
    9
    119

    Ska jag separera?

    Ja som rubriken lyder. Jag har en dunderkris. Min man är fantastisk, vi har varit ihop i 17 år, han är en fantastisk pappa till mina barn, en underbar älskare och vi har sex i princip dagligen. Han stöttar mig i allt jag tar för mig. Men ÄNDÅ krisar jag. Blir det såhär efter många år? Jag tror inte jag attraheras av honom, tror inte jag älskar honom. Är det normalt att kärleken går över i vänskap efter många år? Finns det fler med samma erfarenheter?? Och äktenskapssamtal med terapeut, tror ju inte jag helt plötsligt kommer känna att jag älskar honom för det.

  • Svar på tråden Ska jag separera?
  • Anonym (Anna)
    Thu 30 Jul 2020 19:58
    #1

    Det låter mer som en 40-årskris än en äktenskapskris. Skynda långsamt är mitt råd så att du inte förlorar något du verkligen värderar även om du inte kan se det nu.

    Jag är själv frånskild. Min exman och jag kramades inte ens, han skrek och gormade för minsta lilla och saknade driv i alla avseenden utom karriären.

  • Thu 30 Jul 2020 20:13
    #2

    Men vad saknar du, en man som är mindre bra?

  • Thu 30 Jul 2020 20:47
    #3

    Skärp dig...

    Fattar du vilket eländigt jävla utbud det finns härute och vilka arslen till män som kvinnor av nån outgrundlig anledning verkar nöja sig med?

  • Anonym (Emma)
    Thu 30 Jul 2020 21:17
    #4

    Har du sex med honom trots att du inte är attraherad? Får du ut något av det? Är det inte bättre att vänta med sex tills du känner att du vill?
    Gör ni roliga/romaniska saker ihop? Får ni kvalitetstid som par?
    Gör inget förhastat. Kan det vara en idé att ta upp med din man att du känner att ni inte riktigt har gnistan och se om ni kan göra någon förändring / hitta på något tillsammans?

  • Anonym (Sara)
    Thu 30 Jul 2020 21:25
    #5
    Tecum skrev 2020-07-30 20:13:57 följande:

    Men vad saknar du, en man som är mindre bra?


    Haha, bra kommentar :)

    TS: nej, det blir inte automatiskt så efter många år. Det låter som att det är du som har en livskris och inte ert äktenskap som har en kris. Så sitt still i båten, jobba med dig själv.

    Hur är det med resten av ditt liv? Jobb /yrke /utbildning /fritidsintressen /vänner? Är det kanske någon annanstans skon klämmer?
  • Anonym (P.P.)
    Fri 31 Jul 2020 07:19
    #6

    Du verkar ha svårt att känna dig nöjd med vad du har vilket objektivt sett verkar vara ganska mycket. Är du narcissist, dvs. älskar du dina egna egenskaper och har du alltid ansett att du egentligen förtjänar bättre?

    Om du är narcissist så är nog dina känslor svåra att förändra. Vad som dock borde kunna hålla dem i schack är vetskapen om att dina barn sannolikt kommer vända sig emot dig om du slår deras tillvaro i spillror pga. dina orimliga krav på omgivningen att visa dig uppskattning. Narcissister har ofta barn som starkt ogillar sina föräldrar.

  • Fri 31 Jul 2020 07:28
    #7
    +1
    Anonym (P.P.) skrev 2020-07-31 07:19:00 följande:

    Du verkar ha svårt att känna dig nöjd med vad du har vilket objektivt sett verkar vara ganska mycket. Är du narcissist, dvs. älskar du dina egna egenskaper och har du alltid ansett att du egentligen förtjänar bättre?

    Om du är narcissist så är nog dina känslor svåra att förändra. Vad som dock borde kunna hålla dem i schack är vetskapen om att dina barn sannolikt kommer vända sig emot dig om du slår deras tillvaro i spillror pga. dina orimliga krav på omgivningen att visa dig uppskattning. Narcissister har ofta barn som starkt ogillar sina föräldrar.


    Men snälla du, man är väl inte narcissist för att man känner att man förlorat känslor för sin man?
  • Anonym (P.P.)
    Fri 31 Jul 2020 07:42
    #8
    Baaaphomet skrev 2020-07-31 07:28:09 följande:

    Men snälla du, man är väl inte narcissist för att man känner att man förlorat känslor för sin man?


    Varken du eller jag vet vilka bevekelsegrunder TS har. Det var därför jag ställde en fråga.

    Vad som går att konstatera utifrån TS inlägg är dock att hennes känslor inte verkar vara helt logiska om man ser till hennes beskrivning av sitt förhållande. Det är därför jag har bett henne om mer info.
  • Fri 31 Jul 2020 09:36
    #9
    Anonym (P.P.) skrev 2020-07-31 07:42:51 följande:

    Varken du eller jag vet vilka bevekelsegrunder TS har. Det var därför jag ställde en fråga.

    Vad som går att konstatera utifrån TS inlägg är dock att hennes känslor inte verkar vara helt logiska om man ser till hennes beskrivning av sitt förhållande. Det är därför jag har bett henne om mer info.


    Ett förhållande kan vara hur bra som helst och ändå kan man sluta vara kär. Man kan inte styra sina känslor, vissa växer ifrån varandra medan andra inte gör det. Det blir man inte narcissist av. Tror inte TS förhållande hade varit så bra som TS om hon var narcissist. Jag har själv varit tillsammans med en narcissist och det var ett helvete
Svar på tråden Ska jag separera?