• Anonym (Zoe)

Varför är det mer status att få en flicka?

Varför är det mer status bland mammor att få flickbebisar? Nästan som om det är lite synd om mammorna som får söner?

Väntar en son själv och har fått frågor liknande ?hur känns det för dig då?? ?Känns det ok med en kille?? Osv osv....

När man tittar på Instagram där folk spränger ballonger med antingen rosa el blå färg i så blir mammorna oftast helt galna av lycka om det är rosa färg!?

• Svar på tråden Varför är det mer status att få en flicka?
  • nihka
    Anonym (Elin) skrev 2020-08-02 12:33:40 följande:
    Asså vilket äcklig syn du har! Sådana som du ska inte bli mamma överhuvudet taget. Tänk när du à dörrar blir gravida och bara får pojkar eller en av varje. Ska du då putta bort ditt barnbarn bara för att de är en pojk?

Jag är gravid och vill inte veta vad de är för kön. De spelar verkligen ingen roll bara de är friskt.

Men eftersom vi i min släkt är mycket tjejer så skulle de vara skoj att få en pojke av den saken skull. Men som sagt önskar bara att barnet är friskt
    Sommarlovet är inte slut än...
  • Anonym (Nja)

Det är, sannolikhetsmässigt sett, svårare att få en flicka.

Men jag (kvinna) skulle ALDRIG vilja ha en flicka (visst, blir det en flicka så blir det, men jag skulle aldrig önska en flicka).

• Anonym (Nja)
    Anonym (Mer empatiska människor) skrev 2020-07-30 22:52:17 följande:

Kvinnor är överlag bättre människor och det finns underskott av dem varför det behövs många fler på jorden. Det är dessutom mycket roligare med flickor både med kläder och leksaker. De kommer också ta bättre hand med största sannolikhet och få närmre känslomässiga band

Underskott och underskott. 2019 så fanns det 64039 fler män än kvinnor i Sverige. Det är ju inte en så värst överdriven skillnad, med tanke på att vi är 10 miljoner människor i Sverige.

Roligare med kläder och leksaker? Stackars ungar som får växa upp med en sådan könsstereotypisk morsa.

Generellt är det så att kvinnor vill ha döttrar, medan män vill ha söner. Men givetvis finns det undantag åt båda håll.
  • Anonym (Nja)
    Storkäft skrev 2020-08-02 14:00:09 följande:

Men tänka sig?!! Män är alltså kapabla till annat än att våldta och misshandla kvinnor?? Kors i taket!

Kvinnor som våldtar och plågar barn är ett mörkertal. Men dom finns och dom är knappast få till antalet.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Nja) skrev 2020-08-02 14:14:45 följande:

Underskott och underskott. 2019 så fanns det 64039 fler män än kvinnor i Sverige. Det är ju inte en så värst överdriven skillnad, med tanke på att vi är 10 miljoner människor i Sverige.

Roligare med kläder och leksaker? Stackars ungar som får växa upp med en sådan könsstereotypisk morsa.

Generellt är det så att kvinnor vill ha döttrar, medan män vill ha söner. Men givetvis finns det undantag åt båda håll.

Det kanske inte bara är Sverige som personen syftar på utan även resten av världen.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Anna) skrev 2020-07-30 23:46:01 följande:

Fast jo, det har det. Män är kraftigt överrepresenterade i brottsstatistiken, samt att höga testosteronnivåer (som män har) bidrar till bland annat aggressivitet.

Som sagt; kvinnor som våldtar och plågar barn finns och de är inte få till antalet.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Anna) skrev 2020-08-02 14:17:03 följande:

Det kanske inte bara är Sverige som personen syftar på utan även resten av världen.

Det är samma procent; det går cirka 102 pojkar på 100 flickor i världen, samtidigt som det föds cirka 105 pojkar på 100 flickor. Det är universiellt.
  • Anonym (Eva)

Alla ni som säger att det genrellt är så att män önskar pojkar och kvinnor flickor: googla! Det var många år sedan jag läste i DN att svenska föräldrar generellt föredrar flickor. Tänkte inte så mycket på det då men minns att jag berättade det för en kompis. Sedan dess har jag sett ett antal artiklar om detta.

Så det stämmer kanske inte helt att jag bara trodde det var ett familjelivfenomen men jag hade inte trott att att skulle märkas så tydligt i min omgivning.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Eva) skrev 2020-08-02 14:38:56 följande:

Alla ni som säger att det genrellt är så att män önskar pojkar och kvinnor flickor: googla! Det var många år sedan jag läste i DN att svenska föräldrar generellt föredrar flickor. Tänkte inte så mycket på det då men minns att jag berättade det för en kompis. Sedan dess har jag sett ett antal artiklar om detta.

Så det stämmer kanske inte helt att jag bara trodde det var ett familjelivfenomen men jag hade inte trott att att skulle märkas så tydligt i min omgivning.

Män är svin som våldtar, det har vi ju deklarerat! Så om män vill ha döttrar så är det för att de är pedofiler som tänder på småflickor.

Iaf med familjelivs syn på saken.
Svar på tråden Varför är det mer status att få en flicka?