• Sat 1 Aug 2020 00:41
    1656 visningar
    12 svar
    12
    1656

    PCOS ingen ägglossning!

    Det är inga tveksamheter kring att det bästa sättet att hantera pcos är genom kost och andra livsstilsförändringar. Numera verkar forskarna mena att det är inflammationer i kroppen som är orsaken till pcos. Jag tror därför snarare på att äta anti-inflammatorisk lågkolhydratkost än ren lchf. Jag har lärt mig jättemycket genom att följa Kym Campbells råd. Hon erbjuder bland annat en gratis 30-dagars kostutmaning: www.smartfertilitychoices.com/free-30-day-pcos-diet-challenge/

    Jag har inte blivit gravid ännu utan har nyligen upptäckt detta. Planerar att följa hennes råd inför fortsatta ivf-behandlingar.

  • Sat 1 Aug 2020 11:45
    #5
    Anonym (!!!) skrev 2020-08-01 01:12:42 följande:

    Vänta lite nu. Övervikt orsakar inte PCOS utan snarare tvärtom. Jag har LIDIT av PCOS i många år och skulle nu kunna titulera mig professor i ämnet

    Det finns olika typer av PCOS men överlag -

    PCOS = inflammation, så i korta drag: sluta med gluten och mjölkprodukter. Hitta din individuella kolhydrats nivå (dvs hur mkt kolhydrater du kan äta utan att ditt blodsocker skjuter i taket och du således kraschar och sötsuget maxas) för vi med PCOS ska ABSOLUT inte sluta äta kolhydrater helt.

    Vidare, vi med PCOS är nästan alltid insulin-intoleranta och har således högt blodsocker så metformin eller inositol behövs alltid.

    Vad gäller träning så ska du inte hårdträna, för oss med PCOS gör det att kortisol skjuter i taket och vi får motsatt effekt. Lugna promenader i 30 min alt styrketräning i lugn takt med 1 min mellan varje set.

    En ändrad livsstil för min del och jag är nu i vecka 37!

    Jag svarar gärna på dina frågor om du har några


    Håller i mångt och mycket med dig! Kul att du lyckades bli gravid efter att hal ändrat din livsstil.

    Dumt att sluta helt med kolhydrater men det gäller att äta bra (och för de flesta mindre) kolhydrater. Bra kolhydratskällor är tex qinoua, sötpotatis, grönsaker och svart ris. Pasta gjord på tex linser eller bönor funkar också. Undvik gluten, sojaprodukter, kaffe/te (med koffein, mjölkprodukter, allt socker men även sötningsmedel av olika slag (det finns socker i mycket mer än man tror), potatis, ris mm.

    Allra bästa träningsformen är styrketräning medan konditionsträning lätt kan stressa kroppen. Rekommenderar varmt yoga och olika typer av meditationsövningar! Allt som minskar stress (vilket driver på inflammationer) är bra.
Svar på tråden PCOS ingen ägglossning!