Inlägg från: Anonym (27 år) |Visa alla inlägg
  • Anonym (27 år)

    Ung och gravid

    Jag tycker du borde tänka igenom detta en gång till och ta med i beräkningen att du blir ensamstående efter nått år eller två. Hur ska det gå då? Många som får barn så unga som ni håller inte ihop speciellt längre tyvärr. Utan ens gymnasieutbildning blir det väldigt svårt med jobb eller vidare studier för dig. Även om ni håller ihop så kan dödsfall inträffa eller sjukdom hos din sambo och då måste du kunna dra in tillräckligt med pengar och stå för den biten.

    Jag är exakt 10 år äldre än dig och jag kan med lätthet säga att jag hade ångrat mig så otroligt om jag skaffat barn som 17 åring då de senaste 10 åren har varit fantastiska! Hur kommer du känna när dina andra vänner gör saker som du inte kan följa med på pga du har barn?

  • Anonym (27 år)
    Anonym (Behåll om du vill) skrev 2020-07-31 17:29:33 följande:

    Jag hade precis fyllt 17 år när jag blev gravid och det har funkat jättefint. Man kan alltid läsa upp gymnasiebetygen senare.

    Tycker du ska känna efter själv och inte bry dig om vad andra tycker, för andras åsikter ska inte ha någon betydelse. Du kan inte anpassa dig efter dem.

    Jag tycker dock att ett stabilt förhållande är jätteviktigt.

    Men så som det ser ut idag i Sverige så skiljer sig unga som äldre. Även om det är vanligare för unga så är det jättevanligt bland äldre också tyvärr. Så ska man ha i åtanke att man kanske blir ensamstående, så borde man enligt statistiken undvika graviditet både som ung och som äldre. Och hur skulle det fungera?


    Som äldre är det betydligt större sannolikhet att man själv har utbildning och jobb och därför har bättre förutsättningar för sitt barn.

    Jättebra att det funkat fint för dig som 17 åring men kände du aldrig att du missade saker som du innan barn hade sett fram emot i livet? Och att plugga upp gymnasiebetygen senare, är det något du rekommenderar verkligen? För egen del var gymnasiet superkul, mkt nya vänner och kul saker som hände, finns det på komvux?
Svar på tråden Ung och gravid