• Hyllemor

    Vad ska jag arbeta med/plugga till?

    Jag är över 35 år och har arbetat under nästan hela mitt liv som barnskötare på förskola, men jag vill skola om mig! Jag har dessutom en undersköterskeutbildning med inriktning psykiatri i botten, men den utbildningen är så gammal att den knappt räknas och jag har mycket liten erfarenhet av yrken efter den utbildningen.
     
    Hjälp mig med idéer! Ni som har erfarenhet av ett yrke - som ni kommer på - får extra gärna svara, så att jag kan ställa följdfrågor, men alla tips är välkomna.

    Egentligen tycker jag om mitt nuvarande arbete. Jag är bra på mitt arbete och jag utför arbetsuppgifter som jag egentligen inte har utbildning för, eftersom jag vill utvecklas - MEN det är för stressigt och jag tjänar för lite. Jag vill inte plugga till förskollärare och jag vill i möjligaste mån arbeta mina 8 timmar och sedan vara ledig när jag går hem från jobbet, utan att behöva arbeta alltför mycket hemifrån efter att arbetsdagen är slut. Lärare och yrken med deadline går därför bort.
    Jag listar här sådant som jag har stor kunskap kring (inte alltid för att jag har pluggat det, men för att jag bara kan det) samt sådant jag inte kan, för att ge en hint om vad för yrke som möjligen kan passa mig.

    Jag kan:

    - läsa och skriva korrekt och mycket snabbt, även akademiska texter, men bara på svenska. Engelska och andra språk är en stor svaghet.

    - jag har stora kunskaper om framför allt svensk kulturhistoria. Jag vet mycket om mat, kläder, livsstil, musik, arkitekturhistoria, samhällsstrukturer etc. från forntiden och framåt. Jag kan läsa handskriven gammalsvenska bak till 1600-talet samt skriva runor. Jag kan en hel del om byggnadshistoria och kan ofta se på en byggnad vilket årtionde den är byggd.

    - jag kan illustrera teckningar och måla en tavla, har koll på design från nutid och dåtid och har koll på färglära. Jag kan måla om en vägg vid behov och jag har teoretiska kunskaper kring att spackla, måla och bygga, men inte tillräckligt bra praktiska erfarenheter för att det ska bli mer än "lekmannamässigt gjort." Jag kan skruva i en skruv men inte såga. Jag kan klä om en stoppad möbel men har inget stort intresse för att sy. Jag kan skulptera och gjuta saker, men jag är bara 1.50 m lång och kan inte ta tunga lyft eller nå högt.

    - jag har dyskalkyli (som dyslexi fast med siffror) vilket gör att det för mig är svårt att mäta, räkna, kolla siffror, förstå diagram och staplar, veta vad klockan är, sitta i en kassa etc.

    - Jag är bra på att lära ut och hålla föredrag. Jag är social och tydligen "en bra lyssnare." Enligt chefer och kolleger, så löser jag praktiska och organisatoriska problem när jag upptäcker dem. Är något sönder, så löser jag det självmant eller ser till att rätt person blir uppringd eller rätt formulär eller mail skrivs. Jag är inte alls konflikträdd och kan dessutom lugna arga människor och ta tag i obehagliga saker som ingen annan på arbetsplatsen orkar med. 

    - jag har intresse för psykologi och det senaste inom hjärnforskning. Jag är "människokännare" och kan förstå att barn och vuxna inte gör tokiga saker av illvilja utan av yttre omständigheter och läser på för att kunna hantera en situation på bästa vis. Jag hakar inte upp mig på om någon är otrevlig utan utgår från att alla gör sitt bästa utifrån de kunskaper, erfarenheter och det mående de har. Jag är alltid "väldigt proffsig" i alla kontakter med människor med eller utan svårigheter som jag träffar, enligt chefer och kolleger. De säger också att jag verkar klara "allt", även när det är för svårt. Jag håller inte riktigt med om detta, då jag vid riktigt svåra sammanhang har behövt stänga in mig på toaletten i 5-8 minuter för att samla tankarna efteråt, så att jag ska kunna fortsätta att arbeta proffessionellt när jag kliver ut därifrån. 

    Har ni något tips på vad jag kan utbilda mig till? Utbildningen kan inte vara hur lång som helst, eftersom jag är över 35 år gammal. Jag har sedan tidigare akademiska poäng, men ingen examen, eftersom jag pluggade när jag var alldeles för ung och förvirrad för att orka med det hela. De poäng jag har, kan jag nog inte heller använda till något idag, eftersom de är för gamla och för få.

    Jag kan tänka mig alltifrån universitet till yrkeshögskola eller bara en lärlingsutbildning eller om ni bara kan komma på ett yrke som går att söka utan erfarenhet. Det viktigaste är att jag får upp min lön och får en ny mening med mitt liv.
  • Svar på tråden Vad ska jag arbeta med/plugga till?
  • hawthorne

    Runristare.

    Vad du är "intresserad" av är irrelevant för en arbetsgivare om du inte har akademiska resultat inom området.

  • Anonym (Pseudopain)

    Soldyrkare, Virtuell kirurg eller kanske ett fotbollsproffs som jobbar hemifrån!

  • Hyllemor
    hawthorne skrev 2020-08-01 00:55:59 följande:

    Runristare.

    Vad du är "intresserad" av är irrelevant för en arbetsgivare om du inte har akademiska resultat inom området.


    Ja, det vet jag ju och det är därför jag skriver här. Jag ber om ursäkt om jag var otydlig i min trådstart. Jag kan alltså tänka mig allt ifrån kortare utbildningar, typ Lernia, till universitetsutbildningar. Jag vill helt enkelt sadla om för att få upp min lön något. Hur mycket är irrelevant, men jag vill verkligen inte gå ner i lön bara för att jag råkar hitta något som jag "brinner" för, eller stå arbetslös eller "överkvalificerad" för att ingenting annat finns efter avslutad utbildning.

    Min största skräck är att jag studerar något "kul", som jag sedan inte får jobb inom, vilket sedan gör att jag ramlar tillbaka inom förskolan - utan löneförhöjning - eftersom det är det jag kan och är bra på.
  • Hyllemor
    Anonym (n) skrev 2020-08-01 00:59:27 följande:

    Personlig assistent
    Medicinsk sekreterare


    Medicinsk sekreterare fick jag tips om för några år sedan. Vet du mer om vad det yrket innebär? Vad gör man rent praktiskt?
  • Hyllemor
    Tow2Mater skrev 2020-08-01 01:43:58 följande:

    Turistguide


    Nej, med svårigheter i engelska är det knappast något att satsa på. Dessutom tror jag knappast att jag får upp min lön heller. Tack för tipset i alla fall.
  • Hyllemor
    riversnroads skrev 2020-08-01 01:02:07 följande:

    Psykoterapeut


    Är det inte en väldigt lång utbildning? Jag kollade upp KBT-terapeut, men då behövde man antingen en socionom- eller kuratorutbildning i botten.
  • Hyllemor
    Anonym (Pseudopain) skrev 2020-08-01 01:48:28 följande:

    Soldyrkare, Virtuell kirurg eller kanske ett fotbollsproffs som jobbar hemifrån!


    Jag beklagar att du tror att jag trollar. Jag gör inte det. Jag försöker hitta utbildningar som får upp min lön som nu ligger på 24.000 kronor/månad. Med rätt utbildning borde det finnas något som jag kan plugga till. Ibland har jag tänkt att jag skulle utbilda mig till målare, men då sa någon att jag var för kort. Ibland har jag tänkt att jag skulle bli socionom, men då sa någon att jag inte kan räkna, och att det ingår matematik i utbildningen eftersom en socialsekreterare måste kunna räkna ut ekonomiskt bistånd (även om man hamnar på barnenheten efter avslutad utbildning.)


    Jag är inte ute efter mitt kall här, utan att få föreslaget brett olika utbildningar och/eller yrken som kan höja min lön något och samtidigt få mig att prova något annat.

    Jag provade att göra arbetsförmedlingens test på nätet för att kolla vilka yrken som kan passa mig, men att göra det var något av det mest förvirrande och oseriösa test jag har provat. Det var som något test ur Frida eller Veckorevyn.

  • Anonym (Förskollärare)

    Vad synd att du inte vill plugga till förskollärare. Jag är yngre än dig och jag tjänar 40.000kr som förskollärare.. Eftersom du arbetat så länge inom förskolan är chansen stor att du dels får validera en hel del kurser (vilket gör utbildningen kortare), dels att du kommer klara utbildningen lätt eftersom du redan sitter inne på mycket kunskap och erfarenhet, samt chans att du kan få mycket hög lön eftersom du har så lång erfarenhet inom yrket!

    Utifrån det du skriver skulle jag tro som någon annan skrivit att kanske medicinsk sekreterare kan va kul? Medellönen verkar ligga på 27.000kr där, men jag vet inte vad inlångslönen är. Då kan du jobba på olika sjukhus, tandläkarmottagningar och du kan också jobba delvis digitalt med tex kry eller någon vårdapp. Dock tror att jag det är viktigt att kunna prata okej engelska i ett sådant yrke, jag har sett det i vissa annonser nämligen att flytande engelska är ett krav.

  • Anonym (happy)
    Hyllemor skrev 2020-08-01 02:16:09 följande:

    Jag beklagar att du tror att jag trollar. Jag gör inte det. Jag försöker hitta utbildningar som får upp min lön som nu ligger på 24.000 kronor/månad. Med rätt utbildning borde det finnas något som jag kan plugga till. Ibland har jag tänkt att jag skulle utbilda mig till målare, men då sa någon att jag var för kort. Ibland har jag tänkt att jag skulle bli socionom, men då sa någon att jag inte kan räkna, och att det ingår matematik i utbildningen eftersom en socialsekreterare måste kunna räkna ut ekonomiskt bistånd (även om man hamnar på barnenheten efter avslutad utbildning.)


    Jag är inte ute efter mitt kall här, utan att få föreslaget brett olika utbildningar och/eller yrken som kan höja min lön något och samtidigt få mig att prova något annat.

    Jag provade att göra arbetsförmedlingens test på nätet för att kolla vilka yrken som kan passa mig, men att göra det var något av det mest förvirrande och oseriösa test jag har provat. Det var som något test ur Frida eller Veckorevyn.


    Hejsan! 

    Nu är jag ingen expert på dessa områdena... men varför inte målare? "Någon som sa att jag var för kort". äh, det finns väl stegar och rollers i alla möjliga längder som alla målare använder. Beror väl på vilken typ av målare också. Man kan väl jobba med att måla om möbler och bord och lacka om osv. Man måste väl inte vara lång för att jobba som målare? Alla målare är väl inte långa? :S 

    Har tyvärr inga tips. Tycker det är synd att du inte vill bli förskollärare. Du verkar vara en toppenpedagog :)

    lycka till!
Svar på tråden Vad ska jag arbeta med/plugga till?