• Anonym (Single mom)

    Lagligt uppiggande (utom kaffe /energidryck?

    Undrar om det finns något lagligt som man verkligen blir pigg av? Utom kaffe , energidryck eller koffeintabletter? Tycker tyvärr inte det hjälper tillräckligt ibland. Vill inte ta varje dag men är ensamstående mamma och ibland skulle det verkligen behövas när jag jobbar kväll eller natt.

    Nån som har något tips?

    Har ju ju testat en del mindre lagliga grejer när jag var yngre innan jag fick barn men gör inget sånt nu.. men tänkte nått som är LITE mer åt det hållet än kaffe /energidryck? Men lagligt då.. Några tips?

  • Svar på tråden Lagligt uppiggande (utom kaffe /energidryck?
  • Barbro45

    Prova ginseng, finns både som te och som tabletter.

  • Anonym (Jenn)

    Jag jobbar också mycket kvällar och nätter och det som fått mig att bli piggare är faktiskt att helt sluta med kaffe (energidrycker dricker jag inte men hade jag druckit såna hade jag slutat med dom också). Jag märkte att när jag drack mycket kaffe för att hålla mig vaken så fuckade det sen upp sömnen när jag behövde sova efter passen. Det blev som en ond uppiggande-spiral. Att sluta med kaffe och istället ta ett äpple istället eller annan frukt/en smoothie i kombination med bättre sömnvanor (antagligen pga att jag slutade med kaffe) och att försöka äta bra och ha med mellanmål gjorde en enorm skillnad. Nu dricker jag thé istället när jag vill ha något värmande eller som sällskapsdryck, överlag alltså. 

    Så mitt råd är att sluta leta snabba kickar. Funkar inte kvälls/nattjobbet med din livssituation till den milda grad att du behöver lagligt "knark" för att klara av det så skulle jag göra ett försök att hitta ett dagjobb, vet att det inte är lätt att hitta ett nytt jobb bara sådär, men börja se dig omkring i alla fall. Är alltid lättare att leta nytt jobb när man redan har ett. 

  • neverpreggo

    Hade det funnits så hade folk inte överanvänt kaffe/energidryck/koffeintabletter. Önskar själv att det fanns något bra.

  • Anonym (Nattarbete)

    Som någon varit inne på. Om ditt arbete inte fungerar med ditt liv så kanske annat arbete kan vara aktuellt.

    I övrigt vill jag bara uppmärksamma dig på, det vet du säkert redan, att nattarbete i längden inte alls är bra och att du bör hålla samma tider får måltider. Alltså. Ät middag som sista mål när du arbetar natt och ät sedan inte på natten. Och ät frukost innan du lägger dig för att sova efter nattpasset

Svar på tråden Lagligt uppiggande (utom kaffe /energidryck?