• Aniiee

    Sverige idag....

    Ok. jag bet förra gången du gjorde en sån här tråd och du misslyckades då kapitalt. Så jag biter igen. Obs att jag bara kort skriver upp vad artiklarna säger, ev med en liten kommentar från mig, och jag har inga uppföljningar med senare uppgifter för leta efter det orkar jag inte.

    För det första: Vidrig länkgång genom facebook. Blä. Lär dig länka.

    För det andra:
    TS Rubruk "Skottlossning":
    Länk 1: Mordförsök i Enskede i. Person svårt skadad.
    Länk 2: Påstådd skottlossning i Husby. Men eftersom polisen inte hittat något alls så kan det lika gärna ha varit en bil, någon som legt med ett luftgevär eller någon som tittat på TV.
    Länk 3: Låst artikel men det jag kan utläsa är att ingen skadats vid skottlossning i Uddevalla
    Länk 4: Skjutglad polis och fartglad polis. Polisen bestämde sig tydligen för att jaga en bil de inte ens hade försökt stoppa.
    Länk 5: Två skottlossningar i Borås, förmodligen utan koppling till varandra. Ingen skadad.
    Länk 6: Två bilar har tydligen skjutit på varandra i Halmstad. Eller, ja, ena bilen har skjutit på den andra. 
    Länk 7: SL-buss beskjuten i Tensta. Undersökning om mordförsök påbörjades. Ingen skadad dock.
    Länk 8: Låst artikel där det enda jag kan utröna är att Stockholm ligger på normal eller över nivå av skjutningar för första 5 månaderna 2020. Dvs det jag faktiskt kan läsa är att "skjutningarna avtar inte". 
    Länk 9: Man skjuten i Stockholm. Brottsrubrik: Grov misshandel, så mannen var skadad men förmodligen inte livshotande.
    Länk 10: Förmodligen en upprepning av länk 3, fast annan källa. Skottlossning, Uddevalla, samma datum.
    Länk 11: Låst artikel. Tomhylsor hittade i Grännby är det enda jag kan utläsa.
    Länk 12: Polis sköt mot en bil i Lerum. Tror att jag kan utläsa att bilisten försökte köra på någon, men är osäker.
    Länk 13: Man i bil beskjuten i Linköping. Ingen skadad. Mordförsöksundersökning inledd.
    Länk 14: Tomhylsor hittade av privatperson i Västerås efter att polisen inte hittade några tecken på skottlossning som ska ha skett under natten.

    Pausar för att hänta en kexchoklad och isvatten. Vill ge TS en lite eloge för att ha klarat av denna omgång med endast en upprepning och alla artiklar från i år. Förra gången... var det ca 50% upprepningar och flera gamla artiklar.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee

    There, all set.

    Fortsättning TS rubrik "Skottlossningar":
    Länk 15: Hämdaktion mellan gäng stoppad av polis i Tensta.
    Länk 16: Skottlikande hål undersöks i villa i Luleå. "För tidigt att säga om det rör sig om skottlossning".
    Länk 17: Påstådd gängledare skjuten till döds i Örebro.
    Länk 18: Låst artikel men vad jag kan utläsa är att en man kanske har blivit skjuten i benet i Bollmora i Stockholm.
    Länk 19: En man släpptes av utanför sjukhus i Göteborg med skottskadat ben. Inget livshotande.
    Länk 20: Man har knallat runt med förmodat luftgevär i Heby.
    Länk 21: Skottlossning i Hovsjö i Södertälje. En man skadad, inget livshotande.
    Länk 22: Man skjuten i Oxhagen, Örebro. Privatpersoner tog honom till sjukhus. Dog av skadorna.
    Länk 23: Man skjuten i Kista. Var vid medvetande och kunde prata med polis.
    Länk 24: Skjutglad skyddsvakt på Lovö, Stockholm. Vakten höll på att bli överkörd. Varningsskott, ingen skadad.
    Länk 25: Förmodad skottlossning i Söderkulla, Malmö. Hylsor hittade, men ingen skada hittat på person eller egendom.
    Länk 26: Upprepning av Länk 25
    Länk 27: Skottlossningar i Trelleborg. Ingen skadad.
    Länk 28: Man skjuten i Hässelby Strand i Stockholm. Han ringde själv polis och fördes till sjukhus. Ej livshotande. Polisen utreder mordförsök.
    Länk 29: Mordförsök i Uppsala. Eventuellt med automatvapen.

    Det var första rubriken. Endast 2 upprepningar. Och alla från i år. Vad kan vi då utläsa? Jo:
    11 fall av personer skadade av skottlossning. 
    2 personer dödade
    8 fall av skottlossningar där ingen skadats
    4 fall av misstänkta men osäkra fall av skottlossning
    2 fall av skottlossning av polis
    1 fall av skottlossning av skyddsvakt
    1 fall av förhindrad mordaktion.

    Med reservation för felräkning.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee

    TS Rubrik "Bombdåd, attentat etc":
    Länk 1: Länk död
    Länk 2: Larm om explosion på Stora Essingen i Stockholm. Polisen hittade inget men misstänker fyrverkeri.
    Länk 3: Bangers kastade mot polishuset i Lund. Pojkar 13 och 16 år skyldiga
    Länk 4: Person gripen i Upplands-Bro i samband med misstänkt handel med explosiva varor. 
    Länk 5: Samma som Länk 4
    Länk 6: Länk död
    Länk 7: Låst artikel men det jag kan utläsa är att någon kastat flaskor med brandfarlig vätska mot en byggnad som inhyser kontor för socialförvaltningen i malmö.
    Länk 8: Smäll i Malmö. Polisen förbryllad. Låst artikel.
    Länk 9: Låst artikel. Tydligen har något smällt i Bjuv.
    Länk 10: Sprängladdning vid bil i Sölvesborg. Mindre skador på bilen.
    Länk 11: Kristdemokrat i Örebro fick altanen brandbombad.
    Länk 12: Bombskyddet utryckt i Botkyrka "Misstänkt föremål". "Ingen fara för allmänheten" "
    Länk 13: Rapporterad smäll vid lägenhetsbrand i Skogås. Enligt räddningstjänsten vad det förmodligen fönstren som smällde av värmen.
    Länk 14: Detonation på balkong i Jordbro. Undersökning om allmänfarlig ödeläggelse, alternativt mordförsök.
    Länk 15: Molotov Cocktail inslängd genom ett fönster på socialkontoret i Stenungsund nattetid. Den fattade aldrig eld men polisen utreder försök till mordbrand.
    Länk 16: Flaska med brinnande vätska kastad mot Kristianstad Tingsrätt. Träffade trappan utanför. Försök till mordbrand.

    Så denna kategori:
    2 döda länkar
    2 larm utan att polisen hittar något
    1 fall av småpojkar utan vett och hut
    1 fall av misstänkt handel av bombämnen
    1 upprepning
    3 attacker mot socialtjänsten plus rättsväsendet
    2 fall av vad som verkar vara regelrätta sprängladdningar
    0 personer skadade, med reservation för utgång av artiklar jag inte kunnat läsa.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
Svar på tråden Sverige idag....