• Anonym (Daniel)

    Efter dödsfall

    Jag har funderat om en händelse jag varit med om är vanligt förkommande

    Min mamma gick bort i cancer hastigt (inom 6 månader från diagnos). Hon var gift.

    Mannen har nu ca 8 månader senare, alltså mindre än ett år senare, förlovat sig med någon annan och sålt deras hus och flyttat ihop med denna. 


    Min tanke var VAD FAN händer. 

    Kan tillägga att jag aldrig gillat honom, han var mkt märklig och hade grova problem han vägrade ta tag i. 


    Är detta konstigt beteende? 
    Tänker att man ska ta hand om graven och sörja ett tag innan man går denna väg. Och man går ju inte direkt från 0 till förlovning och bo ihop, så tankarna måste ha gått ditt princip direkt. 

  • Svar på tråden Efter dödsfall
  • Anonym (L)

    Ja, enligt mig är det märkligt. Att han träffade en annan kvinna och flyttade ihop och förlovade sig med henne så kort efter din mammas död är märkligt, då allt gick väldigt fort. Oftast brukar man väl sörja ett bra tag innan man blir tillsammans med någon annan.

    Två möjliga scenarion:

    1. Det kan vara så att han redan hade den nuvarande kvinnan på kroken medan han var tillsammans med din mamma.

    2. Han är rädd för att vara ensam och nu när hans förra fru har gått bort så vill han han någon att vara med i all sorg, så då slänger han sig in i ett förhållande med första bästa bara för att slippa vara singel när han är i sorg.

    3. Det kan ju förstås också vara så att han redan bearbetade detta medan din mamma var döende, att han redan var beredd, om ni visste att hon snart skulle dö så kan det ju också vara så att han liksom redan har hunnit bearbeta det en del. Det kan vara så att han då redan hade hunnit förlika sig med tanken att hon snart är borta. Han sörjer säkert fortfarande, men kanske har hunnit komma en bit på vägen och då träffade han en kvinna som han tyckte om och ville vara med.

  • Anonym (y)

    Jag håller med dig
    Det är enormt respektlöst mot den man var gift med och det liv man levde tillsammans.

  • Anonym (Hej)

    Vill börja med att säga att jag beklagar din förlust, min pappa gick bort i cancer för nästan 1 år sedan efter att ha snabbt insjuknat.

    Nu har min mamma inte gjort samma sak som mannen din mamma var ihop med men om jag fick gissa så kanske han överkompenserar för förlusten av hans livspartner. Att han kanske vill snabbt "gå vidare" för inte behöva bearbeta sorg, men sorgen kommer alltid förr eller senare ikapp. Lite förnekelse över det hela. Hur länge var han och din mamma tillsammans? Kände han och den nya kvinnan varandra sedan innan? Håller med dig att det verkar onormalt att gå så snabbt fram i ett förhållande, speciellt efter en bortgång. 

  • VickanD

    Ja, det är konstigt och jag tror också att det beror på något av det som Anonym (L) listade upp.

    Dock så har du ingenting med detta att göra så du kommer bara att bli ännu mer irriterad om du ska sitta och tänka på det här.

  • EpicF

    Sorgeprocessen för alla olika. Kan mycket väl hönda att han startade sin sorgprocess när de fick diagnos och nå sörjt färdigt.

    Vad beträffar snabb förlovning eller att träffa någon snabbt efter att man förlorat den man älskar är också olika. Finns egentligen inget rätt eller fel.

    Kan mycket väl vara så att han kände kvinnan sedan innan, kanske en gammal kärlek eller att han haft ett förhållande med kvinnan på sidan när han var gift med din mamma.

  • EpicF
    Anonym (y) skrev 2020-08-01 16:07:19 följande:

    Jag håller med dig

    Det är enormt respektlöst mot den man var gift med och det liv man levde tillsammans.


    Respektlöst på vilket sätt? Personen han var gift med är död och begraven och bryr sig knappast om vad han gör.
  • Anonym (Daniel)
    Anonym (Hej) skrev 2020-08-01 16:11:56 följande:

    Vill börja med att säga att jag beklagar din förlust, min pappa gick bort i cancer för nästan 1 år sedan efter att ha snabbt insjuknat.

    Nu har min mamma inte gjort samma sak som mannen din mamma var ihop med men om jag fick gissa så kanske han överkompenserar för förlusten av hans livspartner. Att han kanske vill snabbt "gå vidare" för inte behöva bearbeta sorg, men sorgen kommer alltid förr eller senare ikapp. Lite förnekelse över det hela. Hur länge var han och din mamma tillsammans? Kände han och den nya kvinnan varandra sedan innan? Håller med dig att det verkar onormalt att gå så snabbt fram i ett förhållande, speciellt efter en bortgång. 


    Ånej, beklagar att din pappa gick bort också, hatar cancer.
    De var gifta länge, ca 13 år.
    Jo det kan nog vara så att han förnekar.. Jag vet inte riktigt om han kände kvinnan innan. 


    Det blir extra konstigt eftersom att hon bara var sjuk i 6 månader. Den tiden var full med planering för operationer osv så fanns inte mkt tid till framtidsplaner direkt. 

  • Anonym (Daniel)
    VickanD skrev 2020-08-01 16:13:52 följande:

    Ja, det är konstigt och jag tror också att det beror på något av det som Anonym (L) listade upp.

    Dock så har du ingenting med detta att göra så du kommer bara att bli ännu mer irriterad om du ska sitta och tänka på det här.


    Jo har lite med det att göra. Inte så kul att sitta på banken och prata om bouppdelning när han plötsligt måste iväg för han lovat att hämta upp denna kvinna inför deras semester. Blir lite sårande 
  • VickanD
    Anonym (Daniel) skrev 2020-08-01 16:29:43 följande:

    Jo har lite med det att göra. Inte så kul att sitta på banken och prata om bouppdelning när han plötsligt måste iväg för han lovat att hämta upp denna kvinna inför deras semester. Blir lite sårande 


    Du har ingenting att göra med vem han är med och varför. Lägg din energi på annat. Jag förstår att det känns trist att han verkar ha gått vidare så fort efter din mamma och ja, det är märkligt, men du har ändå ingenting med det här att göra.
  • Anonym (y)
    Anonym (Daniel) skrev 2020-08-01 16:29:43 följande:
    Jo har lite med det att göra. Inte så kul att sitta på banken och prata om bouppdelning när han plötsligt måste iväg för han lovat att hämta upp denna kvinna inför deras semester. Blir lite sårande 
    Ja du blir ju inblandad fast du inte vill.
    Det är respektlöst att inte kunna avsluta de sista praktiska sakerna i lugn och ro efter att sin fru är död och man gör det tillsammans med hustruns dotter.
    Att han inte kan visa dig den respekten är enormt asocialt. 
    Du kan ju se fram emot att du slipper se mannen när allt är uppklarat
    Jag beklagar verkligen din förlust. Min mamma dog också för inte så länge sedan. 
    Det han gör är ju att strö salt i dina sår.
  • Barbro45

    Det är inte helt ovanligt att en kvinna blir lämnad när hon råkar ut för en svår sjukdom/olycka som ger ett funktionshinder. Mannen flyr den jobbiga situationen som skulle innebära ansvar och omvårdnad.

    Vid omvänd situation stannar kvinnan oftast kvar och tar ansvar och omvårdnad in i döden. Om mannen stannar i relationen ser ha ofta till att kvinnan kommer in på särskilt boende/palliativ vård.

    Detta gäller på gruppnivå, naturligtvis finns det individuella undantag.

  • Anonym (Trist)

    Det är märkligt och förmodligen väldigt förhastat, men inte så ovanligt just bland änkemän. Det är mycket vanligare både att de gifter om sig och gifter om sig snabbt. Det är som om de inte klarar av att vara ensamma till skillnad mot kvinnor.

  • Anonym (Daniel)

    Tack för alla svar. Skönt att få det bekräftat att det var märkligt gjort och att det inte bara var jag som kände så

  • Anonym (Hej)
    Anonym (Daniel) skrev 2020-08-01 16:23:57 följande:

    Ånej, beklagar att din pappa gick bort också, hatar cancer.
    De var gifta länge, ca 13 år.
    Jo det kan nog vara så att han förnekar.. Jag vet inte riktigt om han kände kvinnan innan. 


    Det blir extra konstigt eftersom att hon bara var sjuk i 6 månader. Den tiden var full med planering för operationer osv så fanns inte mkt tid till framtidsplaner direkt. 


    Ja, verkligen fuck cancer. 
    Att de var gifta i 13 år, då är det verkligen som om han och hon var livspartners och inte direkt bara dejtat något år. Väldigt konstigt beteende av honom, och väldigt respektlöst både mot dig och mot din mamma. 

    Det enda råd jag kan ge är att fokusera på dig själv, fortsätt bete dig utifrån ett sätt som gör att du med 100% kan säga att du kommer vara rak i ryggen om 10-15 år om du tänker tillbaka på hur du och mannen har interagerat med varandra efter din mammas bortgång. 

    Sorgen blir inte bättre, iallafall inte enligt mig, men man lär sig att leva med den lite mer för varje dag. 
    Stor kram!
Svar på tråden Efter dödsfall