• Anonym (Carolina)

    Kissade era barn ner sig i förskoleklassen/sexårs?

    Har en son som till hösten börjar första klass. Han hade lite problem under året på sexårs med att han kissade på sig då och då. Ca 1 gång i veckan. Pratade med personal och skolsköterska som tyckte det verkade normalt.

    Han hade svårt att avsluta leken i tid vilket gjorde att han antingen kissade på sig mitt i leken, påväg till toaletten eller att han inte klarade av att vänta när toaletten var upptagen. Han kissar på sig ytterst sällan hemma, har väl hänt någon gång när vi inte hunnit stanna bilen nu i sommar och någon gång när han varit ute och lekt.

    Har era barn kissat ner sig i sexårsåldern? Tycker det händer lite väl ofta men enligt skolan normalt. Sonens storasyskon (flicka 17 år, pojke 13 år) hade inte dessa problem vad jag minns.

  • Svar på tråden Kissade era barn ner sig i förskoleklassen/sexårs?
  • Drottningen1970

    Nej. Han kissade på sig kanske 3-4 ggr totalt efter att vi slutade med blöja strax efter 2 års åldern.

    Men som alltid är barn väldigt olika.

  • Anonym (l)

    Jag hade ett barn som kissade ner sig ganska ofta sista året förskolan.
    När hen började förskoleklass sa jag till henne, helt lugnt:
    "Nu är du stor och börjar skolan. Vi lägger rena underbyxor i din skolväska och plastpåsar. Om du kissar på dig så sköter du dig själv, du går inte till någon personal, Du går till skolväskan och hämtar rena underbyxor och lägger de blöta i plastpåse. Så tvättar jag när du kommer hem"
    Hon kissade inte på sig en enda gång efter det. I alla fall inte så mycket att det märktes eller att hon bytte kläder. 

  • Anonym (Y)
    Anonym (l) skrev 2020-08-01 16:57:59 följande:

    Jag hade ett barn som kissade ner sig ganska ofta sista året förskolan.
    När hen började förskoleklass sa jag till henne, helt lugnt:
    "Nu är du stor och börjar skolan. Vi lägger rena underbyxor i din skolväska och plastpåsar. Om du kissar på dig så sköter du dig själv, du går inte till någon personal, Du går till skolväskan och hämtar rena underbyxor och lägger de blöta i plastpåse. Så tvättar jag när du kommer hem"
    Hon kissade inte på sig en enda gång efter det. I alla fall inte så mycket att det märktes eller att hon bytte kläder. 


    Meh, varför fick hon inte berätta
    Lär hon sig inte då att man ska hålla saker hemliga för man skäms för det
  • Anonym (l)
    Anonym (Y) skrev 2020-08-01 17:03:07 följande:
    Meh, varför fick hon inte berätta
    Lär hon sig inte då att man ska hålla saker hemliga för man skäms för det
    Nej, nu tolkar du helt fel
    Jag såg hen som helt kompetent att sköta toalettbestyren själv. Hen var stor och kunde.
    När man blir stor behöver man inte tala om att det kommit urin eller blod i underbyxor. 
    Det har ingenting att göra med att man skäms
  • neverpreggo
    Anonym (l) skrev 2020-08-01 17:15:01 följande:
    När man blir stor behöver man inte tala om att det kommit urin eller blod i underbyxor. 
    Det har ingenting att göra med att man skäms

    va?


    Blod? Självklart kan det vara bra att prata med någon vuxen om det kommer blod.

  • Anonym (l)
    neverpreggo skrev 2020-08-01 17:40:33 följande:

    va?


    Blod? Självklart kan det vara bra att prata med någon vuxen om det kommer blod.


    Jag menar självklart när man är vuxen
  • neverpreggo
    Anonym (l) skrev 2020-08-01 18:00:11 följande:
    Jag menar självklart när man är vuxen
    Ah. Du hör till kategorin som inte vill prata mens. Nu var ju ämnet barn som senare blir ungdomar och kan behöva prata om det.
  • Anonym (G)

    Min dotter kissade på sig ända upp i 10 års åldern. Det hände flera gånger på 6-års och ett par gånger i skolan efter det. I dag är hon torr.

  • Anonym (Blöja)

    Pinsamt och skämmigt att ha blöja då, men det var ändå skönast då! Det var ännu värre att kissa på sig

  • Räkan77

    Det låter helt normalt även om de flesta barn inte kissar på sig i den åldern. Lita på vad skolpersonalen säger, de har mött tusentals barn och har koll på vad som är normalt.

  • Anonym (Abc)

    Det flesta gör det inte men det är inte onormalt. Mitt yngsta barn gjorde det, mitt äldsta barns bästis gjorde det och skulle gissa att det är 1-3 stycken i varje klass som har problem.

    Precis som (I) skriver så skickade vi med påse med ombyteskläder som han fick fixa med själv. Försökte ha så lika kläder som möjligt i väskan som han hade på sig för att slippa kommentarer från kompisar om klädbyte.

  • Anonym (Carolina)

    Tack för alla tips, någon tipsade om blöja och det är inte aktuellt.

  • Anonym (Blöja)
    Anonym (Carolina) skrev 2020-08-03 11:18:32 följande:

    Tack för alla tips, någon tipsade om blöja och det är inte aktuellt.


    Det är nog svårare att ha det idag, än på min tid.
  • Anonym (samma här)

    Äldsta har i stort sett aldrig kissat på sig (dagtid) sen typ 3årsåldern men har däremot kissat i sängen i perioder upp i skolåldern.
    Yngsta kissade på sig en del under förskoleklassen, precis som TS barn har det handlat om att inte ha avbrutit leken i tid. Nattetid tror jag däremot att vi haft 1-2 olyckor (om ens det) sen barnet slutade med blöja vid 1,5 år.

  • Anonym (Ugglan)

    Jag kissade själv på mig ett par gånger i ettan, jag var nämligen för blyg för att våga be om att få gå på toa innan lektionen var slut.

    Hände också ett par gånger i mellanstadiet då jag gick från skolan utan att ha gått på toa och inte tänkte, och inte hann ända hem.

    Men det var alltså en handfull gånger efter att skolan börjat, inte varje vecka.

    Du har säkert redan talat med sonen och lärt honom att alltid gå och kissa innan vissa aktiviteter, på lunchen, innan man lämnar ett ställe så det är nog bara att jobba på. Om han själv tycker det blir pinsamt och för ofta i skolan är det väl bra att överlägga med läkare om något mer kan göras.

Svar på tråden Kissade era barn ner sig i förskoleklassen/sexårs?