• Anonym (Dålig kondition)

Varför får jag inte bättre kondition?

Min kondition suger. För ett halvår sen blev jag medlem på Friskis och Svettis, jag tränar en gång i veckan och har mestadels gått på medelgympa, men jag har också  tränat på en maskin som jag inte vet vad den heter. Man har fötterna på en varsin platta som åker fram och tillbaka i varsin skåra, så har man armarna på två stavar som också åker fram och tillbaka man ställer in motståndet på maskinen och den mäter hur långt man tagit sig. 

Jag märker ingen förändring i min kondition ALLS! Däremot har jag blivit väldigt stark, jag går hem med tunga matkassar från affären som jag knappt orkade bära från busshållplatsen förut. När jag hjälpte en kompis att flytta bar jag saker jag aldrig skulle ha klarat av förr etc 

Att vara stark har klara fördelar men hur får jag bättre kondis? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-08-01 17:57
    Jag tar alltid i så det känns tungt och jobbigt för att få bäst resultat
  • Svar på tråden Varför får jag inte bättre kondition?
  • Anonym (LL)

Konditionsträning en gång i veckan är lite lite, går du två ggr händer det nog betydligt mer.

• Fjäril kär

Konditionsträning en gång i veckan räcker inte. Du måste träna mer. Ut i elljusspåret eller på ett löpband några gånger i veckan så märker du skillnad ganska fort.

• Anonym (H)

Det heter crosstrainer och du måste träna oftare för att få resultat.

• Anonym (Emma)

Ut å spring. Börja med en runda på ca 3 km. Ta tiden och försök hela tiden att slå den. Backar är bra att springa i med.

Det är svårt att se tydliga framsteg med en crosstrainer. När du är ute å springer så kommer du snabbt märka hur lättare det är att springa upp för en backe och att du orkar springa längre.

Träning en gång i veckan kommer inte att ge önskade resultat. Vill du förbättra din kondition så ut och spring 3 ggr i veckan alternativet ett pass på gymmet med ett högt tempo.

• Anonym (A)

Som folk svarat, för att få kondition måste du träna det. Medelgympa och crosstrainer i all ära men börja spring. Intervaller och gå-jogg till en början och öka sen på med att jogga längre och längre.

• Elle N

Som flera har svarat så krävs det troligtvis att du tränar kondition oftare, och att du ser till att det är kondition du tränar.

Hur känns flåset på passen? Testa att köp en pulsklocka eller motsvarande. Det gäller att få upp pulsen och jobba i en pulszon där hjärtat och syresättningen får jobba mer - och gärna hårt eller länge (typ 15 min hårt eller 30-45 min medelhårt). Sen kommer det att se olika ut beroende på hur din kondis är.

När jag sprang väldigt mycket kunde jag ha samma ansträngningsgrad på milen som jag har av en timmes promenad nu som höggravid :-P

Känn efter, och hitta en ansträngning som känns, men som du kan bibehålla mer än någon enstaka minut. Är det svårt är intervallträning ofta väldigt effektivt! Typ spring fort och gå varannan sträcka mellan lyktstolpar... det snabba tempot kommer minska snabbt, men du kan behålla samma ansträngningsgrad.

Lycka till!

Svar på tråden Varför får jag inte bättre kondition?