• Anonym (Helen)

    Luftvärmepump, bra investering?

    Har hus i norra Mellansverige. Vattenburen värme med vedeldning med möjlighet att slå på elpatroner. Blivit latare och har mindre tid att elda, men att bara ha elen på slukar stora pengar. Är en luftvärmepump en bra investering tror ni? Någon lär ju ha erfarenhet.

  • Svar på tråden Luftvärmepump, bra investering?
  • Anonym (Snart i min stuga)
    Anonym (Helen) skrev 2020-08-01 19:58:30 följande:

    Har hus i norra Mellansverige. Vattenburen värme med vedeldning med möjlighet att slå på elpatroner. Blivit latare och har mindre tid att elda, men att bara ha elen på slukar stora pengar. Är en luftvärmepump en bra investering tror ni? Någon lär ju ha erfarenhet.


    Troligen en utmärkt investering. Fast har du redan vattenburen värme kanske jordvärme vore bättre? Klart större investering iofs.

  • Anonym (Helen)
    Anonym (Snart i min stuga) skrev 2020-08-01 20:02:07 följande:

    Troligen en utmärkt investering. Fast har du redan vattenburen värme kanske jordvärme vore bättre? Klart större investering iofs.


    Tyvärr känner jag inte att jag har råd med det.
  • Anonym (Snart i min stuga)

    Bergvärme menade jag, inte jordvärme. Dyrt hur som helst.

    Jag ska låta installera en luftvärmepump rätt snart. Vi har rätt bra planlösning så den kommer värma större delen av huset.

    Vi har direktverkande el just nu, vilket är svindyrt.

  • Anonym (Alice)

    Vi har haft det sedan 90-tale och hade elpanna. Det man ska tänka på är att placera inomhusdelen där det är öppet och luften kan cirkulera. Väldigt enkel att sköta, lätt att ändra och AC:n är ingen nackdel de allra varmaste sommardagarna. Vi satte upp en takfläkt för att luften skulle cirkulera mer. Elförbrukningen sjönk med ca 40%.

  • Anonym (Helen)
    Anonym (Snart i min stuga) skrev 2020-08-01 20:12:23 följande:

    Bergvärme menade jag, inte jordvärme. Dyrt hur som helst.

    Jag ska låta installera en luftvärmepump rätt snart. Vi har rätt bra planlösning så den kommer värma större delen av huset.

    Vi har direktverkande el just nu, vilket är svindyrt.


    Har mark så jordvärme är ett alternativ det också. Tyvärr är det ingen toppenbra öppen planlösning hos mig, men de rum som behöver värmas nås hyfsat.

    Direktverkande är dyrt, kan du elda något?
  • Anonym (Snart i min stuga)
    Anonym (Helen) skrev 2020-08-01 20:19:39 följande:
    Direktverkande är dyrt, kan du elda något?
    Nej, bara el.

    Har funderat på braskamin, men ved är ett pyssel. Jag har iofs en släkting med skog som jag antagligen skulle få hämta ifrån. Men det är några mil och vi har bara liten bil utan dragkrok etc.

    Luftvärmepump är betydligt enklare. Och billigare att installera.
  • Studentpappa

    Luft/vatten-vp är nog så bra idag och förmodligen svårt att räkna hem bergvärme. Jag gick från ved till bergvärme 2013 och har aldrig ångrat det men då var inte luft/vatten pumparna lika bra.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Snart i min stuga)
    Studentpappa skrev 2020-08-02 07:37:15 följande:

    Luft/vatten-vp är nog så bra idag och förmodligen svårt att räkna hem bergvärme. Jag gick från ved till bergvärme 2013 och har aldrig ångrat det men då var inte luft/vatten pumparna lika bra.


    Justja, luft/vatten-värmepumpar finns ju dessutom. Givetvis bättre för den som redan har vattenburet och dessutom inte har optimal planlösning för luft/luft.
  • Studentpappa
    Anonym (Snart i min stuga) skrev 2020-08-02 07:49:13 följande:

    Justja, luft/vatten-värmepumpar finns ju dessutom. Givetvis bättre för den som redan har vattenburet och dessutom inte har optimal planlösning för luft/luft.


    Ja har man inte öppen planlösning är ju luft/luft rätt kasst, mina föräldrar har det i ett hus med små rum (typiskt 80-tal) och den ger inte mycket. Jag har det i garaget på 45m2 som är ett stort rum och där är den ju suverän.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Luftvärmepump, bra investering?