• Anonym (Maj)
    Sat 1 Aug 2020 21:30
    1191 visningar
    61 svar
    +1
    61
    1191

    Corona - restriktioner ända tills årskiftet? Vad tror ni? Jul/nyår, hur ska man göra då?

    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-01 20:37:19 följande:
    Det är fortfarande inte bara äldre som riskerar att bli allvarligt sjuka och till och med dö av Corona. Även yngre som har olika permanenta tillstånd som gör lungor, och andning försvagade. Däribland jag själv. 

    Och de som blir drabbade, däribland även yngre, har vittnat om långvariga symptom som är väldigt besvärliga.  Så jag förstår inte hur man vill riskera sig själv och andra allvarlig långdragen sjukdom och eventuell plågsam död.
    Jag upplever att många "friska" vuxna, särskilt dom i åldern 25-45, har svårt att greppa hur många unga personer i riskgrupp det finns, det kanske är en överlevnadsstrategi att liksom slå ifrån sig det.
    Jag är själv 33 och kroniskt lungsjuk sen födseln, Covid-19 hade varit förödande för min hälsa, jag kanske inte dör (även om risken är hög att jag kan det) men jag lär definitivt bli allvarligt sjuk länge och min kropp skulle påverkas negativt efteråt, antagligen bestående skador för resten av mitt liv. Alla jag pratar med som inte vet om min diagnos säger "äh, det är lugnt, det är ju bara äldre i 80-årsåldern som dör".

    Nej. Det är inte bara äldre som dör. Jag har vänner vars relativt friska föräldrar i 50-60-årsåldern hamnat på intensiven av Covid-19 och legat i respirator, flera av dom kommer behöva lång rehabilitering och det är ovisst när och om dom kommer "bli sig själva" igen. En av dom har gått bort efter lång respiratorvård.

    Jag väntar på ett vaccin för jag har inte råd att chansa och leva utan, det är ett alldeles för stort risktagande. Vad måste jag göra tills dess? Isolera mig så gott jag kan. Ta en dag i taget. Vara glad över att jag hittills lyckats hålla mig frisk. Att t.ex. börja tänka på julafton/nyår går inte riktigt att ta in. Men har det inte kommit ett vaccin så kommer jag få spendera vinterns högtider via facetime, precis som påsken, midsommar, vårens/sommarens födelsedagar osv. Kanske får ett besök nedanför balkongen av vissa i familjen, precis som gamlingarna på äldreboendena.
  • Anonym (Maj)
    Sat 1 Aug 2020 21:44
    #16
    Anonym (Farligt) skrev 2020-08-01 21:36:50 följande:
    Jobbar du hemifrån?
    Japp, jag jobbar hemifrån. 
  • Anonym (Maj)
    Sun 2 Aug 2020 13:31
    #38
    +1
    mari123 skrev 2020-08-02 13:07:30 följande:

    Julen är ju så EXTREMT upphaussad!.......och det värsta *typ* är att vara ENSAM på densamma!? Begriper inte varför. Jag tror MÅNGA gamlingar är glada om de kan SLIPPA släktkalaset nu i Corona-tider (nåt att skylla på äntligen) och få vara hemma med teven och lite gott att mysa med ENSAMMA! 


    Jag tycker julen bara är en stressig högtid. Det ska bakas, lagas mat, man ska planera in alla julfiranden in i minsta detalj (särskilt om man har separerade föräldrar och en massa bonussyskon med egna familjer), det ska handlas julklappar etc etc. Och så pressen att allt ska vara så lyckat och mysigt, jag känner inte den pressen men jag ser hur mina familjemedlemmar faller för den och då blir det bara ännu värre stämning och hets. Ibland har jag faktiskt anmält mig frivillig till jobb under julhelgen för att slippa allt. Fått lite extra betalt pga dom röda dagarna, superlugnt på jobbet, och jag har fått en ursäkt att inte behöva engagera mig i julstöket. 
  • Anonym (Maj)
    Sun 2 Aug 2020 19:41
    #42
    +1
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-02 16:31:41 följande:
    Jag vägrade vara med på julklappsbyten osv, för första gången julen som var. Familjen tjatade på mig lite, och tyckte det var JÄTTEMÄRKLIGT att jag inte ville ha julklapp. Jag känner sådan press varje år för alla köper så dyra saker, och om man får en dyr sak som man egentligen inte vill ha, så är det mycket värre än att få en billig som man inte gillar. Jag köpte en julklapp till hela familjen istället. Något ätbart att dela på.

    Det blir sådan jobbig press.  Jag gillar inte att umgås flera timmar heller, och julmaten är inte särskilt god. Det var mysigt med jul som barn, när man inte hade egna pengar och faktiskt blev lycklig av julklappar osv. Och dagarna fram till jul var spännande. Men som vuxen har man ju inte samma behållning. Det är ingen magi över julen längre. Det som är jobbigt är att trots att jag är vuxen, så känner jag press från min familj, de tjatar på mig och verkar inte anse att man som vuxen har rätt att leva som man vill. 
    Jag gillar inte heller julmat :D Jag brukar äta potatis och julskinka och skippar resten. Eller så tar jag med mig egen vegetarisk mat (som ingen annan vill ha, så jag får den för mig själv). T.ex. kikärtsbullar kryddade med saffran och en god yoghurtsås till. 

    Jag brukar säga att jag inte vill ha några julklappar, är ju vuxen och har allt jag behöver, dom julklappar jag brukar få är sånt onödigt krams som jag inte vet vad jag ska göra av. Men om någon ska envisas med att köpa något brukar jag säga att jag vill ha något ätbart, hellre en delikatess-korg eller gott godis än krimskrams-prylar. Bästa ätbara julklappen jag fått var hemmagjord lakrits och chokladfudge som min syster gjort tillsammans med barnen. 

    Jag tror man måste vara tydlig, dom senaste två jularna har jag försökt klargöra långt i förväg att jag inte vill dras med i hetsen, jag vill träffa min familj men jag vill inte få arbetsuppgifter, jag vill inte känna av någon stress, och jag kommer inte köpa julklappar till någon annan än dom under 15 år (dvs mina syskonbarn/bonussyskonbarn). Det respekterades faktiskt. Det bästa med julen är ju egentligen när den är över och mellandagarna kommer, då man bara kan gå runt i pyjamas, äta vörtbröd och dricka julmust till frukost. 
  • Anonym (Maj)
    Tue 4 Aug 2020 17:41
    #56
    Melker79 skrev 2020-08-04 15:33:42 följande:

    Man vet ju inte hur länge restriktionerna håller men jag tror att munskydd kommer att vara ett krav länge om inte för alltid.

    Så jag köpte munskydd ifrån www.muntrygg.se det var en riktigt snabb leverans och allt kändes enkelt med beställning och hygiensikt. Inte dåligt pris häller.


    Men lägg ner ditt reklam-spammande. Klart DU hoppas att munskydd kommer vara ett krav "länge om inte för alltid". Vi har ju inte ens krav på det i Sverige än. 
  • Anonym (Maj)
    Tue 4 Aug 2020 18:42
    #60
    Anonym (Eh) skrev 2020-08-04 18:26:10 följande:

    Typ alla lever som vanligt, många har barn och familj. Dem jag jobbar med går ut på restaurang, köpcentrum, reser, träffar släkt och vänner (inklusive 70+), går på lekland och badhus osv. 


    I vanliga fall går man till jobbet med lätt förkylning en det gör man ju naturligtvis inte nu. Vi använder visir vid nära kontakt. Extra handhygien kan jag inte säga - för det är man ju precis lika noga med annars också. Tar hänsyn och håller avstånd till okända.


    Ojdå, dom barnfamiljer jag känner har gjort raka motsatsen. Leos lekland och badhus hade aldrig kommit på fråga. Inte restaurang, café eller köpcentrum heller utan dom kör på att en person i familjen åker och handlar (eftersom det uppmanats till det). Dom har inte träffat sina släktingar över 70 sen mars, men vet att några hjälper till och handlar till sina släktingar men då är det lämning utanför dörren och ingen fysisk kontakt som gäller. Barnbarnen har kört videohälsningar och vinkat genom fönster. 
Svar på tråden Corona - restriktioner ända tills årskiftet? Vad tror ni? Jul/nyår, hur ska man göra då?