• Anonym (litet ljus)
    Sat 1 Aug 2020 20:32
    91 visningar
    6 svar
    6
    91

    Den här pandemin har fått min familj att tänka om. Vi är mycket närmare de äldre generationerna nu

    Egentligen har vi ju vetat det i många år. Hemtjänsten fungerar inte. I April blev farfar inlagd för Covid-19. Vi i familjen, hans 2 barn, 3 barnbarn, hade inte träffat honom sedan jul. 10 halvkända och 17 okända i hemtjänsten har däremot träffat våran farfar, de superkorta stunder deras organisation tillåter det. Farfar skriver upp allas namn och när de var på besök för han minns dem bättre då. Att det var så väldigt många visste vi inte innan. Hos mormor och morfar är det inte mycket bättre. I princip okända människor dyker upp, är kvar i 10 minuter och springer sedan till nästa. De springer ofta mellan. Om de till exempel ska hjälpa med tvätt så handlar det om att stressa in en tvättmaskin, ofta osorterad, springa till nästa hjälpbehövade, utföra något där och sedan återkomma till den första för att stressa in tvätten i torktumlaren. Det är inte deras fel, det säger jag inte. Men det fick oss att tänka.

    Efter många långa samtal med farfar och mormor och morfar är det nu vi som hjälper dem. Det satt långt inne för de har alla ett mått av stolthet och det kan kännas mer ok att lasta samhället än att lasta barnen, men samtidigt vill de egentligen träffas mer och vara en del av familjen. Somliga saker vägrar de dock att lasta oss med, saker som kanske ligger i framtiden, hygien och så. Men så länge det handlar om saker som tvätt och städ, inhandling och matlagning, varför skulle vi inte hjälpa dem? Det är ju mycket bättre att vi 5 personer som de känner hjälper dem än att 30 olika mer eller mindre okända personer ska göra det.

    Så kära alla ni som har föräldrar som har hemtjänst, fundera på vad som egentligen är bäst. Att några få i deras familj träffar dem eller att ett stort antal okända som springer som tättingar från person till person gör det.

  • Svar på tråden Den här pandemin har fått min familj att tänka om. Vi är mycket närmare de äldre generationerna nu
  • Anonym (litet ljus) Trådstartaren
    Sun 2 Aug 2020 12:34
    #1

    Puff

  • Anonym (Jenny­)
    Sun 2 Aug 2020 15:21
    #2

    Vad fint att ni kan hjälpa era nära och kära. Speciellt nu i dessa tider. Ni minskar säkert risken med jämfört med 17 olika personer som springer. Se till att inte bränna ut er och ta hand om er själva med.

    Det är ett privilegium att ni har möjligheten.

  • Anonym (A)
    Sun 2 Aug 2020 15:39
    #3

    Härligt.

  • Anonym (Hind)
    Sun 2 Aug 2020 15:51
    #4

    Det låter jättefint. Problemet för de flesta är väl att samhället som vi har låtit det bli inte tillåter det för många.

    Vi bor tex i grannorten, vilket innebär att det är ca 45 min pendling till våra äldre släktingar, samtidigt som vi har förskolebarn. Övriga släktingar bor ännu längre bort, så vi skulle bli ensamma med att sköta mormor, morfar, farmor, farfar samtidigt som jobb och barn. Det finns en anledning till att äldre har hemtjänst, och det är inte för att vi ogillar våra äldre släktingar.

  • Anonym (.)
    Sun 2 Aug 2020 15:58
    #5

    Vi får de vi betalar för!
    Så enkelt är det!

    Alla ständiga skattesänkningar har ett pris, och det är vad vissa grupper betalar idag.
    Så istället för att uppmuntra att släktingar som inte kan ett skit om geriatrik. Som inte vet hur man undviker tryckskador eller hur man tacklar en begynnande demens så borde du uppmuntra till att vi får en fungerande hemtjänst.

    Med vettiga villkor för både omsorgstagare OCH personal!

    Men. Det kommer att innebära skattehöjningar.

    Vad tjänar samhället mest på? Att vi backar tillbaka 50 år och tvingar anhöriga att ta hand om sina gamla föräldrar (kompletterat med fattigstugor för de som inte har villiga, självuppoffrande barn) eller ska vi betala för en fungerande vård och omsorg?

  • Anonym (litet ljus) Trådstartaren
    Sun 2 Aug 2020 16:01
    #6
    Anonym (Hind) skrev 2020-08-02 15:51:26 följande:

    Det låter jättefint. Problemet för de flesta är väl att samhället som vi har låtit det bli inte tillåter det för många.

    Vi bor tex i grannorten, vilket innebär att det är ca 45 min pendling till våra äldre släktingar, samtidigt som vi har förskolebarn. Övriga släktingar bor ännu längre bort, så vi skulle bli ensamma med att sköta mormor, morfar, farmor, farfar samtidigt som jobb och barn. Det finns en anledning till att äldre har hemtjänst, och det är inte för att vi ogillar våra äldre släktingar.


    Ja, visst kan det vara svårt. Min farfar bor bara 30 minuter bort med tunnelbanan.. Mormor och morfar bor 20 minuter bort med bussen. Jag har lite äldre barn,  de börjar 2a och 3e klass. Men vi är ju fler som kan hjälpas åt, det är så klart lättare.
Svar på tråden Den här pandemin har fått min familj att tänka om. Vi är mycket närmare de äldre generationerna nu