• MRAKas
    Sun 2 Aug 2020 00:43
    938 visningar
    27 svar
    27
    938

    Jag är för jämställdhet mellan kvinnor och män - fråga vad du vill

    Morre skrev 2020-08-02 00:07:01 följande:

    Lika ekonomiska utfall: knepig fråga som mer handlar om resultatet av jämställdhet; jag tänker att med ökad jämställdhet, dvs att män o kvinnor har samma rättigheter och möjlighet så kommer det ekonomiska utfallet för kvinnor och män som grupper att bli mer jämnt. Sedan kanske det ändå inte blir millimeter-jämnt; det kan finnas biologiska skillnader till varför män och kvinnor gör olika val. Men jag tror att skillnaderna kommer att bli mindre när män och kvinnor får mer likartade möjligheter.

    Och vissa biologiska förutsättningar är ju olika, t.ex. kan jag tycka att det vore rimligt att män fick vara med i större utsträckning när det gäller beslut om abort men att det nog ändå måste vara kvinnan som har sista ordet eftersom det är hennes kropp. Vad tycker du?


    Jag är innerligt trött på detta flummiga och lösa i stil med "samhällstrukturer", "glastak" o slagord i den stilen när detta ska diskuteras.
    Kan du lägga fram en handfull konkreta exempel som påvisar att män o kvinnor INTE har samma möjlighter, eller hur kvinnor diskrimineras i dagens Sverige.

    Just abortfrågan är ju en ständigt het potatis. Den uppkommer ju av att det finns skillnader i anatomin mellan kvinnor och män som vi inte kan påverka.
    Jag ser många stora problem med att ge kvinnan ALL makt i frågan att själv avgöra. Jag ser även stora problem med att ge makt åt mannen att påverka beslut som innebär att kvinnan skulle behöva utsätta sin kropp för något emot sin vilja.
    Min personliga lösning blev att genomgå vasektomi så fort mina barn var födda.
    Hur män som önskar barn senare i livet ska agera har jag tyvärr inga bra svar på, bara en uppmaning att se för f*n till att ha koll på vart din säd tar vägen.
  • MRAKas
    Sun 2 Aug 2020 22:35
    #16
    Anonym (Hur ser du på saken?) skrev 2020-08-02 22:25:42 följande:
    Abort är som sagt komplicerat men kvinnor kan ju vilja ta beslut för andras kroppar inklusive män emot deras vilja.

    Allstå inte något som män bara kan göra.
    Nu hänger jag inte riktigt med, juridiken kring abort och föräldraskapet är som sagt komplicerad.

    Men i vilka lägen menar du att en kvinna kan/vill bestämma över en annan människas kropp?

    Att de VILL argumenterar jag absolut inte emot, men i vilka fall menar du att det blir en juridiskt komplicerad fråga?
  • MRAKas
    Sun 2 Aug 2020 22:54
    #17
    Anonym (Hur ser du på saken?) skrev 2020-08-02 22:35:01 följande:
    Vore betald graviditet till kvinnorna något tror du?

    Männen kan inte bli gravid emot sin vilja eller behöver använda sin kropp för att få barn(förekommer surgatmödrarskap men är inte vanligt eller lagligt i alla länder) för som sagt det är skillnader i anatomin och pengar kanske vore en bra grej för att kompensera det.

    Istället för någon kompensation kan kvinnor exempelvis idag bli av med sina jobb om de är gravida och trots att samhället behöver nya människor och männen kan inte bli av med sitt jobb för någon graviditet(för de kan som sagt inte bli gravida)
    I de fall graviditeten innebär ett hinder för kvinnan att utföra sitt förvärvsarbete så finns ju redan havandeskapsersättningen i socialförsäkringssystemet. Måhända att ersättningsnivåer behöver justeras upp, eller en del villkor reformeras. Jag är inte alls insatt då jag aldrig varit i kontakt med det.

    Män kan givetvis inte bli gravida emot sin vilja, män kan inte bli gravida alls. Män kan däremot tvingas bli förälder emot sin vilja, genom att all makt över graviditeten är kvinnans efter befruktning. 
    Här ligger det dock ett väldigt stort personligt ansvar i botten för båda parter.

    Rent krasst så tycker jag att det är fel att kvinnan ges makt att tvinga mannen in i ett föräldraansvar efter en graviditet som uppkommit utan uppsåt av någon av parterna, alltså kvinnan väljer att behålla barnet när mannen inte vill bli förälder.

    Men samtidigt kan jag inte komma på hur mannen skulle kunna ges några rättigheter att bestämma över graviditeten som inte inskränker på kvinnans självbestämmanderätt över sin egen kropp.
  • MRAKas
    Mon 3 Aug 2020 20:28
    #23
    Anonym (Hahaha) skrev 2020-08-03 01:29:04 följande:
    Något som väldigt basic togs upp på sexualkunskapen när man var yngre tonåring var att barn kan bli till vid sex. Vill man inte ha barn får man skydda sig på ett eller annat sätt. För män finns vasektomi och kondom, båda utmärkta alternativ. För kvinnan finns fler, även om jag anser att det känns rimligare att mannen tar en form av p piller/skydd snarare än att kvinnor ska ta hormoner för att män ska få spruta i dem. Hursomhelst - det finns preventivmedel för båda parter.

    Slarvar man med detta kan det uppstå graviditet. Om abort inte är aktuellt för kvinnan - då det är en otroligt jobbig process som tär otroligt psykiskt - ja då blir det ett barn.

    Det är inte "fel" av kvinnan att "tvinga" på mannen ett föräldraansvar - det skulle han tänkt på vid samlaget. Vuxna människor tar eget ansvar, det är inget som den gravida kvinnan skulle "tvinga på"

    Dessutom har män har en otrolig fördel i att skippa föräldraansvar om så skulle önska, samtidigt som de också kan poppa upp som gubben i lådan och kräva tillbaka rätten till barnet när känslan faller dem in. Så känner inte riktigt att det skulle vara synd om mannen på något sätt i en situation såsom en oönskad graviditet.
    Du ser kanske att även jag påpekade att det i grunden vilar ett stort personligt ansvar på båda parter att skydda sig mot oönskad graviditet?

    Jag köper att det ÄR en väldigt komplex fråga eftersom båda parter har lika skuld/rättigheter till barnet, men det växer inuti ena partens kropp.

    Föreställ dig att mannen istället blir överlycklig när han får beskedet att kvinnan är gravid, men kvinnan vill inte bli förälder...

    På vilket sätt menar du att män har möjligheter att "skippa föräldraansvar om så skulle önska" som inte kvinnor har? Vilka krav har kvinnor på sig att axla sitt föräldraansvar som inte män har?
  • MRAKas
    Mon 3 Aug 2020 22:27
    #25
    Anonym (Definition) skrev 2020-08-03 22:15:32 följande:

    Håller du med?
    Precis så är det.

    Jag vill också mena på att allt detta sedan ganska länge nu redan är uppnått.

    De skillnader i utfall på gruppnivå vi fortfarande har beror inte på att någon grupp är överordnad en annan, eller att någon grupp blir diskriminerad.
  • MRAKas
    Tue 4 Aug 2020 18:18
    #27
    Editb skrev 2020-08-04 14:29:13 följande:
    Fast ingen är ju tvingad att vara förälder om man inte vill? Om kvinnan vill behålla och inte mannen kan han ge kvinnan ensam vårdnad. Så enkelt var det med det.
    Alla kan ju givetvis i verkligheten vägra ta sig an det praktiska föräldraansvaret, oavsett om man är kvinna eller man.

    Men om du gör det så tvingar ju staten dig att att ta ett större ekonomiskt ansvar för ditt barn genom underhållsbidrag eller underhållsstöd.
Svar på tråden Jag är för jämställdhet mellan kvinnor och män - fråga vad du vill