• Anonym (J)
    Sun 2 Aug 2020 13:46
    690 visningar
    16 svar
    16
    690

    Nu får det vara nog med oron! Jag slutar idag.

    Jag orkar inte mer! Oroar mig för allt, särskilt sjukdomar. 45 år är jag och nu slutar jag. Min 11-åring var ledsen i morse och blir rädd när jag håller på vad jag tror är i smyg. Ni vet, kollar upp, försäkrar mig etc Hon ska INTE behöva påverkas av min skit. Så, nu byter min hjärna fokus och ger inte efter för ångesten.

    Är nån med? Vi peppar varandra och skriver BARA tips och idéer om hur vi lyckas må bra och våra BRA dagar. Inget annat!

  • Svar på tråden Nu får det vara nog med oron! Jag slutar idag.
  • Anonym (J) Trådstartaren
    Sun 2 Aug 2020 14:13
    #3
    Anonym (-) skrev 2020-08-02 14:01:44 följande:

    Jag förstår inte trådstarten?


    En tråd där vi peppar varandra att sluta oroa oss och BARA foka på det och inte en tråd där vi maler på våran ångest!

    Typ att idag har jag tränat, inte googlat symtom, ätit bra etc och tips på saker som kan funka. Jag vet att hjärnan snappar upp det man fokuserar på och därför är det bra att förstärka det man vill att den ska tänka.
  • Anonym (J) Trådstartaren
    Sun 2 Aug 2020 14:15
    #4
    Anonym (M) skrev 2020-08-02 14:00:35 följande:

    Ok, jag är på! Ska ta en promenad nu för att komma ut i friska luften samt handla litet mjölk.


    Åh kul! Tack! Ja, ska också ut en sväng och ska denna vecka inte falla för att kolla upp grejer som jag oroar mig för. Men jag börjar med idag. INGET googlande om symtom utan vänta ut ev oro.
  • Anonym (J) Trådstartaren
    Sun 2 Aug 2020 14:27
    #6
    Anonym (M) skrev 2020-08-02 14:18:26 följande:

    Tips: två tunna böcker ( finns som ljudbok också) av Åsa Nilsonne respektive Anna Kåver "Vem är det som bestämmer i ditt liv" och "Att leva ett liv inte vinna ett krig"


    Super! Tack för tips. Jag läste en bok som påminde om den sista titeln du skrev, just att inte kämpa konstant. Att det är lättare att sluta oroa sig om man inte kämpar emot utan lär sig leva med oron och accepterar den. Alltså inte försäkra sig och kolla upp allt, men bar stå ut med oron.
  • Anonym (J) Trådstartaren
    Sun 2 Aug 2020 18:02
    #8
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-02 16:39:04 följande:

    Det är inte särskilt hälsosamt att vara utan oro heller. 


    Om man inte har problem med sin oro så behöver man engagera sig. Oro som utgår från att man tar beslut och har koll på sin egen och sina barns välmående är som du skriver, bra och nödvändig. Men denna tråd är för oss som lider av stark, icke konstruktiv oro för saker som förmodligen inte kommer inträffa. Det suger enormt mycket energi och gör att livet blir ganska sugit. Så bra att oroa sig mindre i onödan.
  • Anonym (J) Trådstartaren
    Sun 2 Aug 2020 23:46
    #11
    Illusion skrev 2020-08-02 22:04:52 följande:

    Om du har lust skulle jag vilja veta hur denna oro yttrar sig i vardagen. Kanske blir OT och tappar trådens syfte. 


    Det kan jag även om det inte, som du skriver, var menat för det. Jag oroar mig mycket särskilt för sjukdomar. Hade även cancer för några år sen och den oron finns såklart kvar. Men den oron har funnits sen barndomen. Sen förstorar jag det mesta som har med mina barn att göra, hur de mår, hur de har det, situationer som uppstår etc. Jag tror inte att jag är så transparent men det tar mycket av min energi som sagt. Jag kan i perioder må bättre och har lättare att stöta bort den onödiga oron men många gånger inte. Katastroftänkare delux haha

    Varför undrar du?
  • Anonym (J) Trådstartaren
    Mon 3 Aug 2020 10:06
    #13
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-02 23:52:49 följande:

    Jag förstår. 

    Det är i alla fall ett stort problem för mig att jag har mycket ångest, men samtidigt inte vill vara för obrydd heller.


    Att vara brydd handlar för mig om helt andra saker, då att hantera stark oro bättre är att bry sig mer på riktigt. Eftersom att rensa bort onödiga känslor gör att man blir mer klarsynt och ser andras och egna behov bättre. Ångest och oro gör att man blir väldigt självupptagen.

    Idag mår jag helt ok och riktar mitt fokus på att vi ska bygga kök.
  • Anonym (J) Trådstartaren
    Mon 3 Aug 2020 15:01
    #15
    LukeStairwalker skrev 2020-08-03 11:35:05 följande:

    Jag tror det blir svårt att bryta detta beteende själv. Har du/ni övervägt professionell hjälp?


    Japp flera omgångar terapi.
Svar på tråden Nu får det vara nog med oron! Jag slutar idag.