• Anonym (Hoppl­öst)
    Sun 2 Aug 2020 17:25
    582 visningar
    3 svar
    3
    582

    Hur länge ska man vänta på att sambon ska bli redo för barn?

    Söker efter tips råd från personer som varit i liknande situation.

    Jag har varit tillsammans med min sambo i snart 10 år. Har velat ha barn i ca 5. Han har inte varit redo. Barnfrågan har alltid varit en het potatis och slutar ofta med bråk när frågan tas upp. Han hade gått med på att börja försöka efter sommaren men kan nu inte minnas detta och säger att vi ju hade bestämt ett senare tillfälle att börja försöka (typ nästa vår när båda fyllt 30). Alla mina vänner har fått barn eller försöker få barn och har flera bekanta som är gravida vilka man har svårt att glädjas åt. Känner mest avundsjuka och känner mig som en röten person. Slutade med p-piller för 2 år sedan i hopp om att han skulle skita i att skydda sig. Tji fick jag då han är VÄLDIGT bra på att skydda sig. Är så kluven.. kommer han någonsin bli redo? Väntar jag förgäves? Kan inte se mig vänta ändå till nästa år att börja försöka. Detta har tärt på mig så länge. Var så glad när han sa att han kunde tänka sig efter sommaren och nu har ångrat sig. Jag har gått och drömt och längtat och sett fram emot att "köra igång". Nu Känner jag mig lurad. Är rädd att han ska få kalla fötter till våren med och skjuta på det.

    Några tips råd? Nån i samma situation?

  • Svar på tråden Hur länge ska man vänta på att sambon ska bli redo för barn?
  • Anonym (ooo)
    Sun 2 Aug 2020 17:37
    #1

    Det kommer väl till slut till en punkt där du kommer bryta ihop och göra slut, om han inte är villig att på riktigt försöka. Det är ungefär så det gått för många andra. Ibland har då mannen insett verkligheten och blivit så rädd att förlora sin partner så att de inser att barn är det som kommer rädda relationen, annars går kvinnan. 

  • Anonym (H)
    Sun 2 Aug 2020 17:42
    #2

    Hade aldrig väntat så länge. Hade dragit för länge länge sen. Skulle aldrig ens börja dejta någon som inte helt klart visste att han ville ha barn och ungefär inom vilken tidsram det handlade om. Sen hade jag inte väntat mer än max 2-3 år på att börja försöka. Hade han börjat vela hade jag ställt ultimatum eller dragit direkt. Jag väntar inte och sätter mitt liv på paus för att någon annan inte vill samma sak eller inte vet vad han vill. Som kvinnor har vi en väldigt begränsad tid i livet där vi kan skaffa barn och den är inget att slösa på någon man som uppenbarligen inte varken bryr sig om dig (hade han gjort det hade han inte blivit sur utan ni hade kunnat prata och han hade förstått dig utan att bli defensiv) eller vill samma sak som dig. Det tar tid att komma över ett förhållande, ge sig ut och börja dejta igen, hitta en ny och komma till den punkten att man börjar försöka skaffa barn. Flera år. Vips så är ytterligare tid borta. Fertiliteten sjunker tidigt i livet, tidigare än många tror. Och ja, det är möjligt för många att få barn även efter 35 eller efter 40 etc, men för vissa är det inte möjligt eller är jättesvårt. Man vet inte hur det ligger till för en själv innan man faktiskt börjar försöka. För övrigt har jag av flera anledningar alltid viljat ha barn ungt och även alltid viljat ha ganska många barn så nej, jag skulle definitivt inte väntat på någon velpelle (eller fegis som inte vågar säga rakt ut att han inte vill ha barn/inte vill ha barn med dig).

  • Sun 2 Aug 2020 18:35
    #3

    Han vill helt uppenbart inte alls ha barn och väntar nog på att du ska sluta tjata och inse att han har sagt nej. Vilket han ju faktiskt gjort. Han vill inte.

    Du måste själv ta ett beslut utifrån det. Antingen accepterar du att det inte blir barn eller så lämnar du honom.

Svar på tråden Hur länge ska man vänta på att sambon ska bli redo för barn?