• Anonym (tänker)

    Hur mycket kan man spara per vecka på att köpa den billigaste versionen av matvarorna och är det vär det? Ett experiment

    Jag har alltid svårt att få matpengarna att räcka och jag tänkte att jag skulle göra ett experiment. Jag ska göra en vanlig veckomatsedel som jag gör varje vecka med kidsen och handla i min vanliga affär men istället för att köpa de vanliga märkena som jag brukar köpa så ska jag köpa det billigaste. Jag ska skriva upp vad de varor jag brukar köpa kostar också och jämföra. Så får vi se hur det går både smakmässigt och ekonomisk och se om det är värt att spara kronorna eller inte. Jag ska göra undantag för äggen och köttet. Jag vägrar köpa ägg från inburade höns och kött som inte är svenskt. Däremot kan jag tänka mig att köpa annat kött som tar längre tid att tillaga. Högrev istället för ryggbiff så att säga.

    Är det någon som är intresserad av hur det kommer att gå? Har ni några gissningar eller tips? 

  • Svar på tråden Hur mycket kan man spara per vecka på att köpa den billigaste versionen av matvarorna och är det vär det? Ett experiment
  • Anonym (Spara)

    Ett spartips: Vill du spara pengar? Köp inte kött (rött kött). Särskilt inte "bra" kött som kostar ännu mer. Du får jättemycket andra råvaror för dom pengarna. 

  • Anonym (tänker)
    Anonym (Spara) skrev 2020-08-02 19:56:01 följande:

    Ett spartips: Vill du spara pengar? Köp inte kött (rött kött). Särskilt inte "bra" kött som kostar ännu mer. Du får jättemycket andra råvaror för dom pengarna. 


    Det är inte det det går ut på.
  • Anonym (C)

    Jag tror att du snabbt kommer att gå tillbaka till de vanliga varorna som kostar några kronor mer men smakar bättre. De billigaste varorna är ju oftast sämre kvalitet, tex i billig korv finns knappt något kött, billig ost är ofta tillverkad på tysk mjölk och i Tyskland får djuren tretton gånger så mycket antibiotika som i Sverige. Billig plastfolie är urusel jämfört med originalet.

  • Anonym (tips)

    Jag skulle hellre satsa på storpack (som ofta är billigare än att man köper mindre stl) av sånt ni ändå gör av mycket av, eller sånt som går att frysa. 

    Titta efter kort datum - de varorna är ofta halva priset på osv. 
    Lusläs veckans erbjudanden samtidigt som du gör shoppinglistan. Vi fyndar en hel del på det viset, främst vad gäller kött. Priserna kan variera rätt mycket mellan olika veckor. 

  • Anonym (tänker)
    Anonym (C) skrev 2020-08-02 20:24:59 följande:

    Jag tror att du snabbt kommer att gå tillbaka till de vanliga varorna som kostar några kronor mer men smakar bättre. De billigaste varorna är ju oftast sämre kvalitet, tex i billig korv finns knappt något kött, billig ost är ofta tillverkad på tysk mjölk och i Tyskland får djuren tretton gånger så mycket antibiotika som i Sverige. Billig plastfolie är urusel jämfört med originalet.


    Ja, men jag kanske kan hålla ut veckan som experimentet pågår i alla fall. Plastfolie går inte att äta.
  • Anonym (tänker)
    Anonym (tips) skrev 2020-08-02 20:28:38 följande:

    Jag skulle hellre satsa på storpack (som ofta är billigare än att man köper mindre stl) av sånt ni ändå gör av mycket av, eller sånt som går att frysa. 

    Titta efter kort datum - de varorna är ofta halva priset på osv. 
    Lusläs veckans erbjudanden samtidigt som du gör shoppinglistan. Vi fyndar en hel del på det viset, främst vad gäller kött. Priserna kan variera rätt mycket mellan olika veckor. 


    Jag tror inte vår butik har storpack av varor precis. Inte på det sättet jag tänker i alla fall. Vad är storpack för dig?

    Kort datum säljer de inte till lägre pris här, förutom mjölk ibland.
    Det är inte det det går ut på men jag plannerar alltid mat efter reklambladet.
  • Silverjenny

    Spännande, jag kommer att följa!

    Du ska alltså köpa så likvärdiga varor som möjligt och laga ungefär samma mat som vanligt så du ska fortsätta köpa ungefär samma typ av varor, men du väljer billligaste märket.Och du köper t.ex halvfabrikat och färdigsås men billigare märke istället för att börja göra egen om du inte brukar göra det.

    Jag gissar på att du kommer att spara 500 kr/mån och att du kommer att inse att en hel del varor gick att byta ut utan problem men att en del varor inte är värda att köpa det billigaste. T.ex majonnäs, ketchup, kaffe, godis..

  • Silverjenny

    Nu såg jag att du tänkte testa en vecka, du ska nog förlänga det till en månad i alla fall annars hinner väl knappt skafferivaror ta slut så du verkligen märker skillnaden?

  • neverpreggo

    Jag tänker att det inte kommer ge mer än att ni kanske kan byta ut vissa varor mer permanent i slutändan men har du svårt att få matpengarna att räcka känns det inte som vad jag skulle satsa på. Basvaror ska man alltid bunkra när de är på extrapris. Äta mer vego.

  • Anonym (Spara)
    Anonym (tänker) skrev 2020-08-02 20:09:18 följande:
    Det är inte det det går ut på.
    "Jag har alltid svårt att få matpengarna att räcka och jag tänkte att jag skulle göra ett experiment."

    När jag haft dåligt med pengar till mat är det första som ryker: kött. Har övergått till mer vegetarisk kost. Kolla kilopriset på torkade röda linser jämfört med svenskt högrev så förstår du varför. 
Svar på tråden Hur mycket kan man spara per vecka på att köpa den billigaste versionen av matvarorna och är det vär det? Ett experiment