• Anonym (.....)

    Ville inte gå på begravningen men mamma tvingade mig

    Min morfar gick bort förra året och det var såhär att jag ville inte gå på begravningen och inte heller min storebror, vilket vår mamma var förbannad över. Jag bor fortfarande hemma och min mamma hotade med att slänga ut mig om jag inte kom på begravningen och så sa hon att hon inte ville ha något mer med mig att göra då. Hon var väldigt upprörd.

    Jag vet inte exakt vad min bror sa till mamma men jag vet att han har skyllt på sitt jobb, sagt att han inte fick ledigt från jobbet. Hon fattade dock att det handlade om att han helt enkelt inte ville komma på begravningen. Det fattade jag med. Hon var väldigt arg på honom också, men min bror har flyttat hemifrån för länge sedan så han slapp höra allt hon sa..

    Anledningen till att jag inte ville på begravningen är att jag inte kände min morfar. Jag vet vad han hette och det är typ det enda jag vet om honom. Han var från Finland och bodde där. Han kunde bara finska, varken svenska eller engelska så vi har aldrig kunnat kommunicera med varandra. Jag kan räkna på en hand eller två hur många gånger jag har träffat honom från det att jag varit i den åldern man börjar minnas saker.

    Han har aldrig visat någon intresse i mig. Han har aldrig försökt lära känna mig, aldrig tagit kontakt eller något alls. Han har helt enkelt inte brytt sig, men det är inte personligt mot mig, utan jag har förstått att han var sådan som person. Han hade ingen kontakt med sina andra barnbarn heller och det var oftast hans barn som ringde till honom, inte tvärtom.

    Jag ville hellre vara hemma och gör annat, som att umgås med min kille, istället för att spendera flera dagar i Finland med min mamma och övriga släkten och gå på min morfars begravning. Min morfar som jag inte ens kände, som aldrig har brytt sig. Min mamma försökte aldrig heller främja kontakten mellan mig och min morfar.

    Har även hört en del dåliga saker om min morfar. Inte från min mamma, men från en annan person. Det handlar om att morfar (tillsammans med mormor) ska ha övergett barnen när de var små och att han var väldigt hård mot min storebror och brukade ge honom örfilar när min bror var liten. Jag vet inte om detta stämmer, då jag inte levde när detta ska ha hänt, men jag skulle inte bli förvånad om det stämmer.

    De få gånger jag har träffat min morfar så har han aldrig heller visat något intresse eller omtanke. Har knappt ens pratat med honom. Det var flera år sedan jag träffade honom. Jag ville hellre stanna hemma och umgås med min pojkvän än att åka dit och jag är myndig, så jag får egentligen göra som jag vill, men min mamma var så upprörd och försökte verkligen tvinga mig. Jag kände att jag inte hade något val. Jag var tvungen att åka till Finland med min mamma, bo hos min moster i några dagar bara för att gå på en okänd mans begravning. En man som inte ens verkade vara en bra man alls.

    Min mamma skulle aldrig ge sig fören hon fick sin vilja igenom. Det var inte heller så att min mamma var ensam utan stöd där borta. Hon hade liksom alla sina syskon där.

    Det slutade i alla fall med att jag följde med, på grund av att min mamma var så upprörd och tvingade med mig. Min bror stannade hemma och det har gått över ett år och hon är fortfarande arg på honom.

    Vad tycker ni? Var det jag och min bror som tänkte helt fel eller överreagerade min mamma och gjorde fel som tvingade mig?

  • Svar på tråden Ville inte gå på begravningen men mamma tvingade mig
  • LittleSunshine84

    Hade min mamma behövt mitt stöd vid en begravning så absolut. Givetvis vill jag stötta henne.

  • Anonym (.....)
    LittleSunshine84 skrev 2020-08-02 21:49:48 följande:

    Hade min mamma behövt mitt stöd vid en begravning så absolut. Givetvis vill jag stötta henne.


    Fast hon hade redan stöd där borta, i form av alla sina syskon, som hon står mycket nära.
  • Anonym (ppp)

    Det är ju gjort nu så det spelar inte så stor roll vad vi tycker. Du tycker det var fel och du kunde låtit bli att åka, eftersom du var myndig. Din mamma tycker väl antagligen att det var rätt. 
    Din mamma behövde dig säkert under resan som stöd, även om du mest uppfattade henne som arg och sur. Sorg kan ta sig väldigt olika uttryck. 

  • Anonym (Va)

    Kan tycka att det är fel att tvinga och hota. Men oavsett hur relationen såg ut så var det hennes pappa som dött, och hon va troligen upprörd och behövde er där. Jag hade utan tvekan åkt om någon av mina föräldrar bad mig.

  • Anonym (Va)
    Anonym (.....) skrev 2020-08-02 21:50:27 följande:

    Fast hon hade redan stöd där borta, i form av alla sina syskon, som hon står mycket nära.


    Du anser att hennes syskon borde räckt dom stöd. Hon ville/behövde tydligen ha sina barn som stöd. Även om du inte kände din morfar och hade nått behov att ta farväl av honom, varför kunde du inte stötta din mamma?
  • Anonym (Hot)

    Hon borde inte hotat. Men anledningen att du hellre umgåtts med din pojkvön eller gjort annat dessa fåtalet dagar det handlade om tycker jag är väldigt fånigt och jag kan förstå att din mamma blev upprörd. Men som sagt fel av henne att hota

  • Anonym (Väx upp NU)

    Självklart hade jag åkt om min mamma ville det. Hon hade inte ens behövt be mig. Hade följt henne på en totalt okänd persons begravning också. Sluta vara så förbannat egoistisk. Du kommer att skämmas ihjäl över ditt beteende när du växer upp.

  • VickanD

    Din mamma gjorde fel och du borde inte ha följt med när hon höll på sådär. Hur kul är det att ha med någon som man behövt TVINGA?

    Förstår att varken du eller din bror ville åka dit. Du kände honom knappt och han hade varit elak mot din bror. Hon hade redan stöd där borta.

    Låt henne vara hur arg hon vill på din bror. Det finns ändå ingenting hon kan göra åt saken nu.

    Nästa gång låter du inte din mamma köra över dig, utan du står på dig och gör som du vill.

  • Anonym (.....)
    Anonym (Väx upp NU) skrev 2020-08-02 21:59:50 följande:

    Självklart hade jag åkt om min mamma ville det. Hon hade inte ens behövt be mig. Hade följt henne på en totalt okänd persons begravning också. Sluta vara så förbannat egoistisk. Du kommer att skämmas ihjäl över ditt beteende när du växer upp.


    Nej, det kommer jag inte att göra. Min mamma har aldrig stöttat mig så varför skulle jag vilja stötta henne? När min farfar dog, som jag stod mycket nära, så fick jag inget stöd alls av henne. Var väl lite därför också som jag inte ville följa med på begravningen.

    Men nej, jag kommer inte att skämmas. Min bror är över 30 och han följde inte med, men inte skäms han för det.
Svar på tråden Ville inte gå på begravningen men mamma tvingade mig