• Anonym (T)

    Avundsjuk på vänner som skaffar barn ”ihop”

    Vet inte om detta låter fjantigt eller inte, men jag blir så ledsen.

    Jag har ett barn som är över året och längtar så mycket efter syskon. Jag hade svår preeklamsi och har fått rådet att vänta med en ny graviditet, vilket passar maken ganska bra då vi renoverar och han har en önskan om något år emellan barnen.

    Under min tid som föräldraledig umgicks vi med två kompisar som var i slutet av sina föräldraledigheter. Nu är båda igång med att producera syskon och längtar efter att få vara föräldralediga ihop. Det gör så ont att veta att dom förmodligen kommer vara lediga tillsammans med relativt jämngamla barn och kunna göra massa roliga saker, medans jag måste och bör vänta. Jag känner mig som tredje hjulet och vill verkligen inte vara den som kommer på sluttampen igen, då det var svårt förra gången då en liten vill amma och har andra behov än ett halvår/år äldre barn. Till saken hör väl också att jag inte har särskilt många andra vänner och det redan idag händer att dessa två ses utan att tillfråga mig om jag vill vara med (vi bor alla på samma gata så det är relativt enkelt logistikmässigt) varför jag nu har farhågan att de ska bonda extremt och att jag och min familj ska bli utanför och ensamma.

    Jag kan verkligen inte tänka mig en föräldraledighet helt ensam då jag nästa gång vill unna mig att vara hemma länge. Samtidigt kan jag inte skaffa barn och utsätta mig själv och det önskade barnet för livsfara bara för att få den sociala kontakten och möjligheten till gemenskap.

    Vad ska jag göra? Är jag helt körd som känner såhär? Känner mig så ensam och vill mest ventilera med någon.

  • Svar på tråden Avundsjuk på vänner som skaffar barn ”ihop”
  • Anonym (jojo)

    Ja det låter fjantigt. I-landsproblem deluxe. Om detta var ett sånt stort problem för dig att det var värt att vädras så ska du vara glad. Du lever ett hyffsat problemfritt liv. 

  • Anonym (T)

    Okej, vet inte om det är så problemfritt men onödigt att dra in andra faktorer i sammanhanget. Tack.

  • Anonym (¨öf)

    Se dig om efter ett nytt socialt sammanhang , så att inte dessa två är de enda du har och låter alla tankar snurra runt de två
    Gå med i en förening, gå någon kurs typ matlagning edyl, gå en fortbildning på jobbet, gå med i ett politiskt part (de har massa möten), osv 
    släpp in lite nytt i ditt liv

  • Anonym (Mimmi)

    Jag kan relatera på sätt och vis. Jag har svårt att knyta an till nya vänner som vuxen och upplever ofta att jag blir utanför. I föräldragruppen var vi tre mammor i samma område men de andra två fann varandra snabbt och jag upplevde att jag blev utanför. Då började jag umgås med en annan mamma som bodde lite längre bort, men så fick hon en ny granne med jämnårigt barn som hon blev tight med och jag hamnade utanför igen. Nu har jag en ny vän som jag verkligen trivs med. Vi har barn på samma förskola. Ibland kan jag uppleva att jag blir lite svartsjuk när hon pratar mer med andra mammor än med mig i parken. Jag vet att det är ologiskt men kan inte rikligt hindra känslan.

    Nu blev det lite långrandigt kanske, men min poäng är att det är naturligt att känna sig utanför och känslan av att vilja passa in är mänsklig.

    Däremot är det inte logiskt och du ska absolut inte stressa fram en graviditet mot din vilja bara för att.

  • Anonym (T)
    Anonym (¨öf) skrev 2020-08-02 23:47:25 följande:

    Se dig om efter ett nytt socialt sammanhang , så att inte dessa två är de enda du har och låter alla tankar snurra runt de två

    Gå med i en förening, gå någon kurs typ matlagning edyl, gå en fortbildning på jobbet, gå med i ett politiskt part (de har massa möten), osv 

    släpp in lite nytt i ditt liv


    Tack! Får ta tag i det när jag börjar jobba igen. Trixigt när man mest jobbar med äldre kollegor, jag gillar dom och tycker inte att åldersskillnaden spelar någon roll, men det blir lätt att de tar mig under sina vingar och tar en mer hjälpsam roll än som arbetskompis :)
  • Anonym (T)
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-08-03 07:34:02 följande:

    Jag kan relatera på sätt och vis. Jag har svårt att knyta an till nya vänner som vuxen och upplever ofta att jag blir utanför. I föräldragruppen var vi tre mammor i samma område men de andra två fann varandra snabbt och jag upplevde att jag blev utanför. Då började jag umgås med en annan mamma som bodde lite längre bort, men så fick hon en ny granne med jämnårigt barn som hon blev tight med och jag hamnade utanför igen. Nu har jag en ny vän som jag verkligen trivs med. Vi har barn på samma förskola. Ibland kan jag uppleva att jag blir lite svartsjuk när hon pratar mer med andra mammor än med mig i parken. Jag vet att det är ologiskt men kan inte rikligt hindra känslan.

    Nu blev det lite långrandigt kanske, men min poäng är att det är naturligt att känna sig utanför och känslan av att vilja passa in är mänsklig.

    Däremot är det inte logiskt och du ska absolut inte stressa fram en graviditet mot din vilja bara för att.


    Tack! Skönt att man inte är ensam i dessa tankar. Förstår, jag kan förstås också höra av mig till andra som bor längre bort. Det ?värsta? är väl när vi har en grupp för att konversera och man ser att de stämt träff eller aktivitet separat utan att tillfråga när man bor så nära. Det blir liksom oundvikligt att se det när man ser hem till varandra... :)

    Antar att man får vidga sitt nätverk lite och att det är såhär livet är. Största nackdelen med att flytta till en annan ort efter studier kanske...

    Tack för ditt svar!
  • Topcom

    Ja, detta låter töntigt. Gå med i någon mammagrupp när du är gravid så är problemet löst.

  • Physalis

    Det låter som att du känner dig beroende av den här vänskapen och rädsla att den ska försvinna eller förändras till det sämre när du inte längre kan umgås lika mycket som de andra två. Att du är med lite på nåder så länge du inte är besvärlig att umgås med.

    Du får nog fundera på om det ligger hos dig eller dem. Är du en osäker person eller beter dem sig på ett sätt som gör dig osäker? I det första fallet så behöver du jobba på dig själv, i det andra behöver du se dig om efter bättre vänner.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Avundsjuk på vänner som skaffar barn ”ihop”