• Tiara8

IVF hösten/vintern 2020

Hej på er!

Är ny här ?? Har följt med i tråden ett tag men inte skrivit själv. Men känner att jag nu vill göra detta.

Är mitt uppe i min första ivf-resa och ska om några timmar på min första insättning. Jag trodde att det hela skulle gå väldigt smidigt, är på Carlanderska i gbg, men jag har haft några olika törner under resans gång. Efter mina första undersökningar så visade det sig att jag hade för hög ämnesomsättning, det talades om att jag skulle sättas in på Levaxin inågra veckor innan vi kunde starta , men efter nya provtagningar så visades mina nivåer på normal nivå. De såg även att jag hade en hög äggreserv (4.0) vilket innebar att jag sattes in på gonal-f 125. De trodde att jag bara skulle behöva stimuleras i ca åtta dagar, men på mitt första ultraljudet visade sig att kroppen inte alls svarat som de trodde och de kunde smått se skymningen av två ägg. De ökade dosen till 175, och under ultraljudet som från början planerats till mitt sista så visade sig att jag knappt hade fått fram några ägg alls. Det beslöts om ett nytt ultraljud veckan efter, dvs på måndagen (vilket egentligen skulle vara min dag för plock). Under detta ultraljud hade jag fått flera ägg men tyvärr var alla väldigt små och det talades om att min stimulering skulle avbrytas och starta om på nytt en högre startdos av gonal-f efter jul. Jag var så besviken och såg framför mig att allt skulle avbrytas.

På onsdagen (alltså för exakt en vecka sedan idag), Var mitt fjärde ultraljud. Nu såg man fler ägg i bättre storlek, problemet var bara att läkaren såg för många ägg och det talades om att jag nu kunde ha över 20 ägg. Jag fick till mig att vi under fredagen skulle göra ett äggplock, men att det troligen skulle bli en totalfrys då jag riskerade att bli överstimulerad och jag nu producerat för många ägg vilket inte heller är bra. Jag förberedde mig på att det skulle bli en totalfrys men höll ändå hoppet uppe om att det skulle gå bra och att det skulle vara under 20 ägg, vilket skulle betyda att jag skulle slippa en totalfrys.

Fredagen kommer och det är nu dags för mitt plock. Jag mår bra och har i övrigt under hela denna resan inte haft vare sig ont eller andra obehag. Äggplocket går jättebra, hade föreställt mig att det skulle göra väldigt ont men det var nästan bara skönt efter allt morfin de sprutade in i mig. Blödde resten av dagen men under lördagen var jag blödningsfri. Resultatet av plocket blev 13 ägg varav två var omogna. Det slutar alltså på 11 ägg, varav 10 blev befruktade. Detta är det sista beskedet jag fick, så om några timmar ska jag in för insättning och då kommer jag få veta hur många som vidare utvecklats till blasocystet och hur många som inte utvecklades som det skulle.

Hur kände nu efter insättningen? Både den aktuella dagen men även de kommande dagarna som följde? Är precis som ni en sådan som säkert känner efter varje litet tecken på något, kommer vara på helspänn de kommande dagarna nu ????????

• Tiara8

Oj, alla frågetecken jag råkade göra skulle vara emojis. Blev nått fel där Oskyldig

• Tiara8

Hej på er!

Behöver er hjälp, hur räknar jag ut ruvdag?

Jag gjorde mitt plock den 27/11 och satte in 5 dagar senare, den 2/12. Räknas ruvdag från insättningen eller äggplocket?

Tack på förhand :)

• Tiara8

Hej tjejer!

Liksom ni andra så går jag och känner efter vartenda litet graviditetstecken, är på ruvdag 6 efter insättning av en fem dagars. Lutinusen ger ju liknande graviditetssymtom och jag är extremt trött, får rejäl molvärk/mensvärk från och till samt ont i ryggen. Mitt försök var av en färsk blasocyst. Kunde verkligen inte låta bli att göra ett tidigt graviditetstest idag, jag vet så väl att det är alldeles för tidigt (hade insättning i onsdags) men jag är såååå nyfiken. Fick detta svar, vad tror ni? Det är ju ett svagt streck men samtidigt kanske jag fortfarande är fullproppad av massa mediciner efter alla sprutor etc som her någon typ av utslag. Vad tror ni? Vågar inte ta ut något i förskott <3

• Tiara8
    Nata1979 skrev 2020-12-08 11:01:18 följande:
    Med tanke på 5 dagars insättning så tror jag du är gravid...jag hoppas du är det. Lycka till !
    Jag hoppas det, vågar dock inte hoppas på för mkt ännu. Tack för din omtanke den värmer!
  • Tiara8
    Filly skrev 2020-12-08 13:20:43 följande:

Grattis!!!:D Ser absolut strecket:) Och du har inte tagit någon ovitrelle innan återföringen?

Nej jag fick en liten mängd otrivelle under uttaget 27/11 då jag fick en annan ägglossningsspruta då det misstänktes att jag hade mer än 20 ägg, så detta gjorde för att minska risken för överstimulering. Vid uttaget var det ?enbart? 13 ägg så därför fick jag en liten mängd otrivelle för att jag inte behövde genomgå en totalfrys utan kunde genomföra en vanlig insättning fem dagar senare, vilket då skedde för en vecka sedan. :) Nu hoppas jag verkligen att det är en stark liten böna i mig, men vågar verkligen inte ta ut något i förskott eftersom det är så extremt tidigt i dagsläget :)
  • Tiara8
    JessTild skrev 2020-12-12 11:14:08 följande:

Hoppas det är ok att jag hoppar in här!

Gjorde ÄP igår, 14 ägg.

Så nervös att inget ska bli befruktat

ET på måndag el onsdag beroende på hur jag mår.

Risk för överstimulering.

Någon som blivit överstimulerad och ändå fått göra ET direkt?

Någon som blivit erbjuden egg-gule?

Hur känns det idag? När jag gjorde mitt äggplock (27 november) så trodde de att jag skulle bli överstimulerad och allt planerades utefter det, då de trodde att jag skulle ha ca 20 ägg och det skulle bli en totalfrys på mig. Men på själva uttaget fick de ut 13, varav 11 var mogna. Av dessa blev 10 befruktade! Summa summarum blev ett ägg i mig 5 dagar senare och 5 st till frysen. Jag blev aldrig överstimulerad! Idag var min testdag, men jag testade redan positivt i tisdags (6 dagar efter insättning). Blev orolig då jag läste att ovitrelle kan ge falskt positivt i 10 dagar, men jag testade 11 dagar efter den sprutan. Fortsatte testa och jag har varit positiv varje dag och idag på testdagen är jag fortfarande positiv! Så från att man diskuterade överstimulering och titalfrys så sitter jag här 1,5 vecka senare med en liten växande böna i magen. Ge aldrig upp vad de än ger för besked! När ska du sätta in?? :D
  • Tiara8
    Filly skrev 2020-12-13 18:39:32 följande:
    Känns inte lovande för våran del, ett minus imorse... har kvar hoppet, även fast jag vet att lutinus fördröjer mensen. Men det där sticket.. sticket jag kände, det kändes inte som alla andra gångerna. Och jag var inte fullproppad med massa andra hormoner som menopur och ovitrelle denna gång...:(

Å andra sidan väldigt mysig luciamorgon/dag. Njuter av det fina med familjen.
    Vilken omgång var detta för dig? Nej ge absolut inte upp hoppet, det hade jag inte gjort! Tänk om det är nått där inne som ännu inte visar sig? Jag blev gravid för 2 år sedan men det visade sig inte på testdagen, först 4 dagar senare kom ett plus fram! Så jag ställer mig lite skepisk till de där "testdagarna"
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020