IVF hösten/vintern 2020
Hej på er!
Är ny här ?? Har följt med i tråden ett tag men inte skrivit själv. Men känner att jag nu vill göra detta.
Är mitt uppe i min första ivf-resa och ska om några timmar på min första insättning. Jag trodde att det hela skulle gå väldigt smidigt, är på Carlanderska i gbg, men jag har haft några olika törner under resans gång. Efter mina första undersökningar så visade det sig att jag hade för hög ämnesomsättning, det talades om att jag skulle sättas in på Levaxin inågra veckor innan vi kunde starta , men efter nya provtagningar så visades mina nivåer på normal nivå. De såg även att jag hade en hög äggreserv (4.0) vilket innebar att jag sattes in på gonal-f 125. De trodde att jag bara skulle behöva stimuleras i ca åtta dagar, men på mitt första ultraljudet visade sig att kroppen inte alls svarat som de trodde och de kunde smått se skymningen av två ägg. De ökade dosen till 175, och under ultraljudet som från början planerats till mitt sista så visade sig att jag knappt hade fått fram några ägg alls. Det beslöts om ett nytt ultraljud veckan efter, dvs på måndagen (vilket egentligen skulle vara min dag för plock). Under detta ultraljud hade jag fått flera ägg men tyvärr var alla väldigt små och det talades om att min stimulering skulle avbrytas och starta om på nytt en högre startdos av gonal-f efter jul. Jag var så besviken och såg framför mig att allt skulle avbrytas.
På onsdagen (alltså för exakt en vecka sedan idag), Var mitt fjärde ultraljud. Nu såg man fler ägg i bättre storlek, problemet var bara att läkaren såg för många ägg och det talades om att jag nu kunde ha över 20 ägg. Jag fick till mig att vi under fredagen skulle göra ett äggplock, men att det troligen skulle bli en totalfrys då jag riskerade att bli överstimulerad och jag nu producerat för många ägg vilket inte heller är bra. Jag förberedde mig på att det skulle bli en totalfrys men höll ändå hoppet uppe om att det skulle gå bra och att det skulle vara under 20 ägg, vilket skulle betyda att jag skulle slippa en totalfrys.
Fredagen kommer och det är nu dags för mitt plock. Jag mår bra och har i övrigt under hela denna resan inte haft vare sig ont eller andra obehag. Äggplocket går jättebra, hade föreställt mig att det skulle göra väldigt ont men det var nästan bara skönt efter allt morfin de sprutade in i mig. Blödde resten av dagen men under lördagen var jag blödningsfri. Resultatet av plocket blev 13 ägg varav två var omogna. Det slutar alltså på 11 ägg, varav 10 blev befruktade. Detta är det sista beskedet jag fick, så om några timmar ska jag in för insättning och då kommer jag få veta hur många som vidare utvecklats till blasocystet och hur många som inte utvecklades som det skulle.
Hur kände nu efter insättningen? Både den aktuella dagen men även de kommande dagarna som följde? Är precis som ni en sådan som säkert känner efter varje litet tecken på något, kommer vara på helspänn de kommande dagarna nu ????????