• Anonym (Sofia)

    Ingen vill umgås med mig

    Jag har tappat alla barndomsvänner och försökt lära känna nya människor men ingen bjuder någonsin tillbaka. Jag har bjudit in flera och försökt lära känna folk på olika jobb etc men ingen verkar vilja lära känna mig. Jag tror att jag är ganska tråkig och har absolut inget spännande att komma med. Vad ska jag jobba med med mig själv för att bli mer intressant?

  • Svar på tråden Ingen vill umgås med mig
  • Boobiesarepoetryinmotion

    Du bör nog börja jobba med dig själv, din självkänsla och ditt självförtroende. Jag tror absolut inte du är tråkig och du har säkerligen en massa spännande och intressant att komma med...Du måste bara inse det själv.

  • Anonym (Dåtid)
    Anonym (Sofia) skrev 2020-08-03 11:17:04 följande:

    Jag har tappat alla barndomsvänner och försökt lära känna nya människor men ingen bjuder någonsin tillbaka. 


    Var det en stor grupp av tjejer du umgicks med förut. Vad har du bjudit på?
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Dåtid) skrev 2020-08-03 13:14:56 följande:

    Var det en stor grupp av tjejer du umgicks med förut. Vad har du bjudit på?


    Nej, enstaka vänner bara. Bjuder folk hem på fika.
  • Anonym (Sofia)
    Boobiesarepoetryinmotion skrev 2020-08-03 12:18:32 följande:

    Du bör nog börja jobba med dig själv, din självkänsla och ditt självförtroende. Jag tror absolut inte du är tråkig och du har säkerligen en massa spännande och intressant att komma med...Du måste bara inse det själv.


    Tack för fint svar. Frågan är bara hur man jobbar med sitt självförtroende, tycker jag har gjort det hela livet.
  • Mandel

    Har inga råd att komma med eftersom jag sitter i exakt samma sits. Jag finns i Östergötland, vart finns du?

    Jag bjuder hem folk och de kommer gärna, men de bjuder inte tillbaka så jag har slutat att bjuda hem.
    Jag hör av mig och stämmer av läget och återkopplar kring saker som händer i folks liv, ingen hör av sig till mig och hör hur det är med mig och hur jag har det.
    Osv.
    Till mig hör man bara av sig när man vill ha hjälp med något, låna/få saker eller utnyttja mig på något annat vis. 

    Och jag har bytt vänner genom åren efter som jag tröttnar på att bli utnyttjad och säger ifrån och då vill de inte längre vara med mig. Det har alltid legat på mig att ha ett aktivt umgänge både med "vänner" och min egen familj så gör jag inget så händer inget.

    Jag är en aktiv och social person som är väldigt lättpratad, så det är inte så att jag är blyg och osynlig även om jag inte gillar att stå i rampljuset.
    Får ofta hör att jag är modig, driftig, företagsam och stark och en kvinna har till och med i samma veva sagt: så du gillar säker att vara ensam...

    Min övertygelse är dock att det är med vänner som med män. Man måste bara hitta rätt och ibland tar det längre tid att hitta rätt.
    Trodde jag hade hittat rätt väninna sedan ca 8 år tillbaka, men vid en bjudning jag hade innan jul där en killkompis var på besök så sa han efter typ 10 min att fy vilken självcentrerad människa hon är!
    Det var en ögonöppnare för han har faktiskt så rätt. Hela vår vänskap har varit helt på hennes villkor när det passar henne och hon har inte frågat mig hur jag har det en endaste gång. Inte ens när jag skilde mig... 
    Tiden som gått sedan skilsmässan så har hon bara babblat på om sitt. Inte en enda gång har hon hört av sig för att vilja umgås med mig som ändå bara sitter ensam hemma trots att jag klart och tydligt talat om för henne att jag avskyr att sitta ensam hemma hela tiden. Så på sista 1½ år har hon inte offrat en enda minut på mig för bara min skull. Trots att hon säger sig vara min bästa väninna...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Sofia)
    Mandel skrev 2020-08-03 16:25:58 följande:

    Har inga råd att komma med eftersom jag sitter i exakt samma sits. Jag finns i Östergötland, vart finns du?

    Jag bjuder hem folk och de kommer gärna, men de bjuder inte tillbaka så jag har slutat att bjuda hem.

    Jag hör av mig och stämmer av läget och återkopplar kring saker som händer i folks liv, ingen hör av sig till mig och hör hur det är med mig och hur jag har det.

    Osv.

    Till mig hör man bara av sig när man vill ha hjälp med något, låna/få saker eller utnyttja mig på något annat vis. 

    Och jag har bytt vänner genom åren efter som jag tröttnar på att bli utnyttjad och säger ifrån och då vill de inte längre vara med mig. Det har alltid legat på mig att ha ett aktivt umgänge både med "vänner" och min egen familj så gör jag inget så händer inget.

    Jag är en aktiv och social person som är väldigt lättpratad, så det är inte så att jag är blyg och osynlig även om jag inte gillar att stå i rampljuset.

    Får ofta hör att jag är modig, driftig, företagsam och stark och en kvinna har till och med i samma veva sagt: så du gillar säker att vara ensam...

    Min övertygelse är dock att det är med vänner som med män. Man måste bara hitta rätt och ibland tar det längre tid att hitta rätt.

    Trodde jag hade hittat rätt väninna sedan ca 8 år tillbaka, men vid en bjudning jag hade innan jul där en killkompis var på besök så sa han efter typ 10 min att fy vilken självcentrerad människa hon är!

    Det var en ögonöppnare för han har faktiskt så rätt. Hela vår vänskap har varit helt på hennes villkor när det passar henne och hon har inte frågat mig hur jag har det en endaste gång. Inte ens när jag skilde mig... 

    Tiden som gått sedan skilsmässan så har hon bara babblat på om sitt. Inte en enda gång har hon hört av sig för att vilja umgås med mig som ändå bara sitter ensam hemma trots att jag klart och tydligt talat om för henne att jag avskyr att sitta ensam hemma hela tiden. Så på sista 1½ år har hon inte offrat en enda minut på mig för bara min skull. Trots att hon säger sig vara min bästa väninna...


    Bor i Skåne.

    Jag upplever att det är mycket svårare ju äldre man blir också. Dels för att alla redan har fullbokade liv men också för att man kanske är mer kräsen själv. Och framför allt är alla andra kräsna.
  • Anonym (Kvinna)

    Ut med dig, bjud till.

    Jag har fått många vänner som vuxen.
    Så det går.

    Har du några intressen?
    Jobbet?
    Några du kan klicka med där?

  • Physalis

    Har du provat att umgås på andra sätt än att bjuda hem?

    De vänner jag fått som vuxen har varit sådana där man gått ut och gjort något roligt eller utövat någon hobby tillsammans först och främst. Sen ibland bjuder man hem varandra när vänskapen djupnat något.

    En tjej som jag träffade genom en utbildning t ex har jag gått på kvällspromenader, fikat och shoppat med huvudsakligen. Hon har en ettåring hemma så hon uppskattar att få komma ut och göra sånt som hon har svårt att göra med barnet.

    Det kan nog vara en stor grej för många att bjuda hem någon. Man måste städa, komma på någon mat som är lagom spännande och god och känna att man kan underhålla sin gäst under besöket. En fördel med att träffas ute är ju att det inte ligger bara på en att allt är trevligt.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Skye)
    Anonym (Sofia) skrev 2020-08-03 23:09:35 följande:

    Bor i Skåne.

    Jag upplever att det är mycket svårare ju äldre man blir också. Dels för att alla redan har fullbokade liv men också för att man kanske är mer kräsen själv. Och framför allt är alla andra kräsna.


    Hej Sofia!

    Intressant tråd, jag skrev ganska långt svar nu ;)

    Jag bor också i Skåne, känner igen mig en del. Jag är social, öppen, generös och har ingenting emot att lära känna nya människor eller prata med främlingar. Jag hade därför väldigt lätt att hitta vänner som barn, ungdom och i 20-årsåldern. Fram tills jag fick barn faktiskt. Jag pratar med föräldrar på lekplatser och har lite lekdejter ibland, men på något sätt så blir det aldrig något av det som förut. Jag undrar om det inte är så att många jag klickar med är ganska självständiga och inte bildar familj. En del av mina vänner har också barn och det är jättesvårt att hålla kontakten då alla bosatt sig med sina familjer på olika orter. Även jag, jag kommer inte från Skåne själv.

    Jag undrar också om jag ?kommer till min rätt? som vän nu när jag är mamma. Som för de flesta andra så går barnen först och jag är (såklart) ansvarstagande och inställd på att vara en mogen förebild till mina barn.

    Men som person, speciellt innan jag fick barn, så är jag egentligen ganska äventyrlig, spontan och kreativ precis som mina gamla kompisar.

    Jag uppfattar andra småbarnsföräldrar som lite tråkiga och präktiga men jag är precis likadan själv, haha, jag vet inte om det här spelar in men jag har tänkt på det. Jag träffar mest andra nu förtiden då mitt barn är med som är i förskoleålder, jag tänker ju mig för jättemycket tillsammans med mitt barn på alla sätt, vad jag säger och sen är jag inriktad på att se till att han inte får en gunga på sig och har min uppmärksamhet hela tiden...

    Tråkigt att inte du blir bjuden tillbaka! Jag hade absolut bjudit tillbaka, om det inte var så att jag känt att det inte alls klickade,

    Fast jag har gärna många bekanta utan krav på att man måste klicka jättemycket, jag tycker bara det är trevligt att umgås lite.

    När jag flyttade till Skåne så var det dock ett par nya bekanta som jag inte vill utveckla bekantskapen med, pga de var väldigt krävande och ?på? med en gång. Jag tyckte om dem men de började höra av sig flera gånger om dagen med en gång och var väldigt självupptagna. Det är något som får mig att backa, annars tycker jag om att prata lite med nästan vem som helst som är trevlig.
  • Anonym (Skye)
    Physalis skrev 2020-08-04 11:48:27 följande:

    Har du provat att umgås på andra sätt än att bjuda hem?

    De vänner jag fått som vuxen har varit sådana där man gått ut och gjort något roligt eller utövat någon hobby tillsammans först och främst. Sen ibland bjuder man hem varandra när vänskapen djupnat något.

    En tjej som jag träffade genom en utbildning t ex har jag gått på kvällspromenader, fikat och shoppat med huvudsakligen. Hon har en ettåring hemma så hon uppskattar att få komma ut och göra sånt som hon har svårt att göra med barnet.

    Det kan nog vara en stor grej för många att bjuda hem någon. Man måste städa, komma på någon mat som är lagom spännande och god och känna att man kan underhålla sin gäst under besöket. En fördel med att träffas ute är ju att det inte ligger bara på en att allt är trevligt.


    Bra råd, håller med. Man får en mer naturlig relation att bygga på när man varit i en grupp tillsammans eller sysslat med en aktivitet ett tag. Det är därför jag inte tycker det funkar så bra med ?gofriendly? och liknande där man ska fika med främlingar och intervjua varandra om sin CV.

    Jag tycker jag naturligt har fått vänner genom jobbet, studier, fritidsaktiviteter osv förr men jag har varit hemma 2 år med barn nu och mest gått på öppen förskola och liknande.
  • Physalis
    Anonym (Skye) skrev 2020-08-04 12:09:38 följande:

    Bra råd, håller med. Man får en mer naturlig relation att bygga på när man varit i en grupp tillsammans eller sysslat med en aktivitet ett tag. Det är därför jag inte tycker det funkar så bra med ?gofriendly? och liknande där man ska fika med främlingar och intervjua varandra om sin CV.

    Jag tycker jag naturligt har fått vänner genom jobbet, studier, fritidsaktiviteter osv förr men jag har varit hemma 2 år med barn nu och mest gått på öppen förskola och liknande.


    Ja, jag har också hört talas om såna appar. Blev rekommenderad en där man kan hitta kompisar med barn om man är ensam i sin bekantskapskrets att ha barn nära i åldern ("bej" heter den om någon är intresserad) . Jag tror det kan fungera jättebra för vissa men för mig hade det känts för intensivt och prestationsladdat att man träffar en främling och vet att båda hoppas hitta vänskap. Risken är att man umgås för att vara snäll snarare än att man känner gemenskap, eller att man stressar fram något för att man så gärna vill ha en vän.

    För mig är det också den naturliga vägen som gäller. Om man har småbarn på heltid kanske man kan engagera sig i någon kommunal barn aktivitet eller låta barnet gå på någon hobby och se om man träffar några andra trevliga föräldrar på vägen tänker jag.

    Det är ju ändå tur att det finns så många sätt idag att hitta nytt folk på och att det inte verkar skamfyllt (som jag föreställer mig att många kan ha känt förr och kanske även idag) att säga att man känner sig ensam och vill hitta någon att umgås med.
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Skye)
    Physalis skrev 2020-08-04 12:40:41 följande:

    Ja, jag har också hört talas om såna appar. Blev rekommenderad en där man kan hitta kompisar med barn om man är ensam i sin bekantskapskrets att ha barn nära i åldern ("bej" heter den om någon är intresserad) . Jag tror det kan fungera jättebra för vissa men för mig hade det känts för intensivt och prestationsladdat att man träffar en främling och vet att båda hoppas hitta vänskap. Risken är att man umgås för att vara snäll snarare än att man känner gemenskap, eller att man stressar fram något för att man så gärna vill ha en vän.

    För mig är det också den naturliga vägen som gäller. Om man har småbarn på heltid kanske man kan engagera sig i någon kommunal barn aktivitet eller låta barnet gå på någon hobby och se om man träffar några andra trevliga föräldrar på vägen tänker jag.

    Det är ju ändå tur att det finns så många sätt idag att hitta nytt folk på och att det inte verkar skamfyllt (som jag föreställer mig att många kan ha känt förr och kanske även idag) att säga att man känner sig ensam och vill hitta någon att umgås med.


    Ja, jo. Jag vet inte om det är på det sättet som jag inte känner mig så ?svensk?. Många av mina vänner har ursprung i andra länder eller bor i andra länder där jag träffat dom genom studier/arbete. Jag hade gärna träffat en ny vän men jag har också gärna många bekanta. Och jag kan tänka mig att umgås med ganska många sorters människor utan att dom måste kunna bli väldigt nära vänner.

    Jag är liksom öppen för båda och jag har just uppfattat vissa som ?krävande? genom såna där appar. Tex så tog jag kontakt med en annan mamma med barn i samma ålder, hon verkade trevlig och jag tog det ganska opretentiöst men skrev en ganska lång presentation ändå och föreslog någon slags träff, gärna med barnen. Hon svarade att jag bara skulle skriva tillbaka om jag också sökte ?vänner? ?för min egen skull? och inte bara för barnens skull.

    Så resonerar ju inte jag. Jag får gärna fler superbra vänner men det kan man ju inte veta innan man känner varandra och precis som du säger tycker jag det känns konstigt att bestämma i förväg om man ska bli vänner eller inte. Varför inte bara ses och umgås lite kravlöst för att det är trevligt och så kanske man gör om det några gånger? Det kan ju utvecklas till vänskap, eller så har man bara haft lite socialt utbyte med en ny person, det tycker jag är berikande vilket som, skulle inte se det som bortslösad tid.

    Om jag själv skulle bjuda hem någon på fika så skulle jag inte heller förvänta mig att det var början på en vänskap, utan tänka att man gör om det om det är trevligt...

    Men något som inte alls funkat för mig är öppna förskolan och liknande. Jag vet inte varför men det är sällan jag får samma kontakt med andra föräldrar när båda har barnen med sig, jämfört med hur det har varit tidigare i nya miljöer.
  • Physalis

    Förstår din känsla. Det är ju omöjligt att lova vänskap innan man ens träffats.

    Nackdelen med att hoppas på vänskap på naturlig väg är ju att andra man träffar kanske inte alls är där av samma anledning. Och precis som kvinnan du nämner kanske många är lite så "allt eller inget" och går till öppna förskolan enbart för att låta barnet leka av sig och vill absolut inte prata med någon eftersom de inte planerar att bli kompis med någon där.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Skye)
    Physalis skrev 2020-08-04 13:49:41 följande:

    Förstår din känsla. Det är ju omöjligt att lova vänskap innan man ens träffats.

    Nackdelen med att hoppas på vänskap på naturlig väg är ju att andra man träffar kanske inte alls är där av samma anledning. Och precis som kvinnan du nämner kanske många är lite så "allt eller inget" och går till öppna förskolan enbart för att låta barnet leka av sig och vill absolut inte prata med någon eftersom de inte planerar att bli kompis med någon där.


    Nej precis. Jag vet inte men jag har fått intrycket av att svenskar är mer ?allt eller inget?, vänner, annars pratar man knappt och umgås absolut inte. Hela min familj är väldigt öppen, jag är uppfostrad med att man har väldigt många bekanta och kan ha jättetrevligt med totala främlingar utan att förvänta sig så mycket mer.
  • Anonym (Sofia)
    Physalis skrev 2020-08-04 11:48:27 följande:

    Har du provat att umgås på andra sätt än att bjuda hem?

    De vänner jag fått som vuxen har varit sådana där man gått ut och gjort något roligt eller utövat någon hobby tillsammans först och främst. Sen ibland bjuder man hem varandra när vänskapen djupnat något.

    En tjej som jag träffade genom en utbildning t ex har jag gått på kvällspromenader, fikat och shoppat med huvudsakligen. Hon har en ettåring hemma så hon uppskattar att få komma ut och göra sånt som hon har svårt att göra med barnet.

    Det kan nog vara en stor grej för många att bjuda hem någon. Man måste städa, komma på någon mat som är lagom spännande och god och känna att man kan underhålla sin gäst under besöket. En fördel med att träffas ute är ju att det inte ligger bara på en att allt är trevligt.


    Jag har föreslagit promenader men det är efter att vi träffats på fika hos mig. Ingen vill ha en andra "dejt" haha.
  • Anonym (Dåtid)
    Anonym (Sofia) skrev 2020-08-05 21:15:34 följande:
    Jag har föreslagit promenader men det är efter att vi träffats på fika hos mig. Ingen vill ha en andra "dejt" haha.
    Kan du inte försöka bli kompis med Danska tjejer och äta smörrebröd
  • Boobiesarepoetryinmotion
    Anonym (Sofia) skrev 2020-08-05 21:15:34 följande:

    Jag har föreslagit promenader men det är efter att vi träffats på fika hos mig. Ingen vill ha en andra "dejt" haha.


    Kanske är de alla tråkmånsar som inte gillar att promenera?
  • Mandel

    Gick med i några grupper på facebook för folk som söker vänner. Det står klart och tydligt att flirtande/dejtande inte hör hemma i dessa grupper.
    Jag har även specificerat vart i landet jag letar vänner och så ramlar det inte meddelanden från män från hela landet...

    Självklart kan man vara vän med män, men det har jag redan flera stycken och jag vill ha väninnor!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Sofia)
    Mandel skrev 2020-08-07 10:27:34 följande:

    Gick med i några grupper på facebook för folk som söker vänner. Det står klart och tydligt att flirtande/dejtande inte hör hemma i dessa grupper.

    Jag har även specificerat vart i landet jag letar vänner och så ramlar det inte meddelanden från män från hela landet...

    Självklart kan man vara vän med män, men det har jag redan flera stycken och jag vill ha väninnor!


    Visste inte att det finns såna.
Svar på tråden Ingen vill umgås med mig