• Anonym (Mamman)

    Är detta normalt? (genusuppfostran/barn)

    Jag brukar inte bry mig om hur andra väljer att uppfostra sina barn, men blir ändå fundersam när jag ständigt hör och läser om "genusmedveten" uppfostran av barn.

    Jag förstår att många inte bryr sig om färger på kläder till sina barn, men sedan när är man en dålig förälder för att man inte klär sin pojke i klänning direkt han är född?

    Argumentet brukar vara " En pojke som aldrig blir erbjuden klänningar kommer inte heller be om dem, därför ska man klä sin pojke i klänning för att pojken ska förstå att det inte är något onormalt". Men varför MÅSTE pojken ha klänning? VARFÖR kritisera föräldrar som inte tycker detta är en bra idé? Jag förstår inte.

    Värst är när jag såg en influencer tala till sin 4-åring att "Om du vill vara en pojke så kan du vara det", barnet svarade att hon är en tjej. Föräldern fortsatte med att ja, du kan vara tjej om du vill men skulle du vilja vara pojke så kan du det, även lillebrorsan kanske vill vara tjej.

    Förstår att många vill normalisera transsexualism, men hur kan detta vara pedagogiskt för en FYRAÅRING?

    Jag vet inte om detta är en minoritet eller om majoriteten faktiskt gör så med sina barn. Är detta vanligt?

  • Svar på tråden Är detta normalt? (genusuppfostran/barn)
  • Anonym (Anti)

    Nej, enligt mig är det inte normalt. Men jag kanske är för gammal för att begripa bättre. Utbildad barnskötare på 80-talet. Fanns inget som ens liknade genus då. Mina pojkar har inte klänning på sig och kommer aldrig ha. Inte nagellack heller. Vi kallar dom pojkar också för det är ju det de är.

  • FuckGoggleAskMe

    Tror det är väldigt ovanligt, vet inte riktigt hur du läst dig till dessa extrema uppfattningar, så pass mycket att det upprör dig. Läs något annat, snöa inte in dig på extremister.

  • Anonym (nja)
    Anonym (Anti) skrev 2020-08-03 22:01:24 följande:

    Nej, enligt mig är det inte normalt. Men jag kanske är för gammal för att begripa bättre. Utbildad barnskötare på 80-talet. Fanns inget som ens liknade genus då. Mina pojkar har inte klänning på sig och kommer aldrig ha. Inte nagellack heller. Vi kallar dom pojkar också för det är ju det de är.


    Du är då väldigt kategorisk. Har du aldrig sett pojkar med nagellack? Killar med rosa i håret efter att de varit hos frisören? Tonårskillar som testar läppstift? 
    Och klänning, visst, inte supervanligt men det händer det med. Dileva har ju tunikor, det är en slags klänning. 
    Senast var det ju en av killarna i idol som vid ett par tillfällen uppträdde i kjol.

    Däremot, till TS, så håller jag med om att det inte hör till vanligheterna att man hör föräldrar säga som det du ger exempel på. Att man vill ge barn friheten är bra, men om flickan säger "jag är tjej" så ska man nog inte tjata om att hon inte behöver vara det, tänker jag. Däremot, för barn som inte vet vad de är, eller vet att de inte är vad alla andra tror att de är, kan det vara skönt att få höra att det är ok att tänka så. 
  • FuckGoggleAskMe

    Min son hade förresten en period då han gillade högklackade damskor och ville ha nagellack (det fick han ha förstås), men klänning ville han aldrig ha. Han ville däremot att jag skulle ha vida klänningar och snurra runt, det såg tydligen fint ut Tror det är ovanligt att folk tvingar på killar klänningar om dom inte vill etc

  • Anonym (Mamman)
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-03 22:04:01 följande:

    Tror det är väldigt ovanligt, vet inte riktigt hur du läst dig till dessa extrema uppfattningar, så pass mycket att det upprör dig. Läs något annat, snöa inte in dig på extremister.


    Jag upplever att det blivit vanligare de senaste åren iallafall.

    Innan var det mer att man måste köpa klänning till sonen om sonen skulle fråga efter detta, medan man nu måste erbjuda direkt för att pojken ska bli van annars är man inskränkt.

    Och typ sådana saker angående barnuppfostran.

    Och nej det upprör mig inte speciellt mycket om det faktiskt är en minoritet, därför jag frågar.
  • Anonym (Anti)
    Anonym (nja) skrev 2020-08-03 22:07:28 följande:
    Du är då väldigt kategorisk. Har du aldrig sett pojkar med nagellack? Killar med rosa i håret efter att de varit hos frisören? Tonårskillar som testar läppstift? 
    Och klänning, visst, inte supervanligt men det händer det med. Dileva har ju tunikor, det är en slags klänning. 
    Senast var det ju en av killarna i idol som vid ett par tillfällen uppträdde i kjol.

    Däremot, till TS, så håller jag med om att det inte hör till vanligheterna att man hör föräldrar säga som det du ger exempel på. Att man vill ge barn friheten är bra, men om flickan säger "jag är tjej" så ska man nog inte tjata om att hon inte behöver vara det, tänker jag. Däremot, för barn som inte vet vad de är, eller vet att de inte är vad alla andra tror att de är, kan det vara skönt att få höra att det är ok att tänka så. 
    Nej, jag har aldrig sett vare sig pojkar eller män med nagellack. Inte nån med färgat hår heller. Och definitivt inte tonårskillar med läppstift. I mina kretsar förekommer inte sånt. Dileva är ju en ploj hela han så han får väl gå i sina klänningar om han vill. Tittar inte på Idol. Hade jag besökt Stockholm de senaste 15 åren hade jag möjligen sett både det ena och det andra, men inte här där vi bor.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Mamman) skrev 2020-08-03 22:10:00 följande:
    Jag upplever att det blivit vanligare de senaste åren iallafall.

    Innan var det mer att man måste köpa klänning till sonen om sonen skulle fråga efter detta, medan man nu måste erbjuda direkt för att pojken ska bli van annars är man inskränkt.

    Och typ sådana saker angående barnuppfostran.

    Och nej det upprör mig inte speciellt mycket om det faktiskt är en minoritet, därför jag frågar.
    Vad har fått dig att tro detta? Vad läser du för underliga saker?
  • Anonym (Mamman)
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-03 22:14:11 följande:

    Vad har fått dig att tro detta? Vad läser du för underliga saker?


    Är med i bland annat mammagrupper på fb, influencers som säger så osv. Det är alltså inte ett fåtal det handlar om.
  • Anonym (S)

    Jag har aldrig hört någon som säger att man är en dålig förälder för att man inte klär sin son iklänning direjt efter födseln. Men du harhört det så oftaså attdu använder ordet "brukar".?

Svar på tråden Är detta normalt? (genusuppfostran/barn)