• Anonym (TS)
    Tue 4 Aug 2020 16:17
    755 visningar
    22 svar
    -2
    22
    755

    Borde äldre dödstäda?

    Det diskuteras arv i en annan tråd och detta med det enorma arbetet att ta hand om äldre människors hem kom upp. Jag reflekterar över det då och då, hur enormt mycket jobb efterlevande får i många fall med att ta hand om bostad och bohag, oerhört mycket prylar, många äldre som bor kvar i stora hus tills de dör osv.

    Borde äldre i större utsträckning tänka lite på sina efterlevande just när det gäller enorma hus med en miljard prylar i som är ett heltidsjobb i veckor att ta hand om?

  • Svar på tråden Borde äldre dödstäda?
  • Tue 4 Aug 2020 16:22
    #1
    +4

    Nope, det borde ingå i saker man inte behöver bekymra sig om när man är gammal och kanske sjuk.

    I värsta fall får väl arvet , om det finns ett sånt, användas till att leja hjälp.

  • Anonym (ooo)
    Tue 4 Aug 2020 16:27
    #2
    Anonym (TS) skrev 2020-08-04 16:17:36 följande:

    Det diskuteras arv i en annan tråd och detta med det enorma arbetet att ta hand om äldre människors hem kom upp. Jag reflekterar över det då och då, hur enormt mycket jobb efterlevande får i många fall med att ta hand om bostad och bohag, oerhört mycket prylar, många äldre som bor kvar i stora hus tills de dör osv.

    Borde äldre i större utsträckning tänka lite på sina efterlevande just när det gäller enorma hus med en miljard prylar i som är ett heltidsjobb i veckor att ta hand om?


    Det är nog rätt många som gör det. Vet att mina föräldrar pratat en hel del om det, att de ska röja och slänga sånt som är skräp, så att inte vi barn ska behöva. Jag vet att många äldre En del ger bort en hel del prylar när de ska flytta till äldreboende, det är väl lite grann samma sak. 

    Däremot tycker jag de ska göra heeelt som de biill och inte ha något slags dåligt samvete för att de har barn som inte ids ta hand om sakerna. När ens föräldrar dör är det ett sorgearbete man ska igenom och då kan att ta hand om sakerna/minnen vara ett sätt att ta sig igenom, tror jag. Det är med andra ord inte enbart ett jobbigt praktiskt slit som ska göras. 
    Kan man inte eller vill inte får man väl anlita en firma som slänger/säljer saker. 
  • Anonym (Sälj)
    Tue 4 Aug 2020 16:28
    #3

    Sälj/släng skiten bara.

  • Anonym (M)
    Tue 4 Aug 2020 16:35
    #4

    Min mor är en hoarder, bor i en 2a som är belamrad med skit från golv till tak. För henne är det betydelsefulla saker och knappast nått hon skulle fundera över att städa ut för att underlätta för oss den dagen hon inte finns mer.

  • Anonym (Jenny­)
    Tue 4 Aug 2020 17:06
    #5

    De fall jag har sett där det har skapat problem för de efterlevande att ta hand om sakerna var fall då de efterlevande helt enkelt var för unga. Som lite äldre och mognare kan de flesta hantera även lite stökigare dödsbon.

    Till exempel min väninna som förlorade sina föräldrar när hon var 19 respektive 21 år och hon har under hela sitt vuxna liv dragit runt på deras osorterade bohag och prylar. Hon var inte mogen att ta itu med det när de dog.

    Det är väl dock inte så vanligt att folk i medelåldern börjar dödsstäda heller.

  • Anonym (Kvinn­a)
    Tue 4 Aug 2020 17:08
    #6

    Det är väl trevligt om de gör det, men knappast något man kan kräva.

    När ska de göra det när de är 65, 70, 75? Det kanske inte är så kul att bo där man döstädat och sedan kanske man inte orkar mer. Dessutom ser äldre mer värde i saker.

  • Anonym (Rebec­ca)
    Tue 4 Aug 2020 17:17
    #7

    Tycker inte att någon ska behöva tänka så. Det är ju alltid bra, oavsett ålder, att kanske rensa hemma lite regelbundet, men inte ska man behöva känna sig tvungen att dödstäda sitt eget hem. När ska man behöva börja med det, förresten? När man fyllt 70? 80? Oavsett om man kanske lever tills man är närmare 90? Äldre människor ska ju såklart få bo som dom vill, med hur mycket eller lite saker dom vill. Så länge man fortfarande lever ska man ju få leva som man vill. 

  • Anonym (Tante­n)
    Tue 4 Aug 2020 17:23
    #8

    Tur att en annan redan gjort det men ingen vet vilken dag man kommer att dö. Så ni som tror ni har långt kvar, skriv testamente och börja städa i tid.

  • Anonym (H)
    Tue 4 Aug 2020 17:24
    #9

    Nej, det tycker jag inte.

  • Anonym (Fröke­n Zoom)
    Tue 4 Aug 2020 17:28
    #10

    De flesta friska äldre jag vet har redan börjat dödstäda/flyttat till mer hanterbart boende, men alla orkar klart inte och en del har bara inte råd att flytta.

    Om de nu inte orkar så får man väl då ringa ett företag som bara hämtar rubbet när man har plockat några minnessaker, hur svårt kan det vara?

    Eller så kanske man erbjuder sig lite finkänsligt att hjälpa till, om de har många gamla lådor i källaren eller för många ärvda serviser och glas som behöver styras upp.

    Påsk är väl en helg som lämpar sig utmärkt till att röja i förråd och skåp en dag, tycker jag. Och så får man en trevlig middag eller nåt när man är färdig.

Svar på tråden Borde äldre dödstäda?