• Anonym (Rosen)

    Jobba med bältros?

    Har gått och fått bältros (är 32) arbetar inom äldrevården. Jag sa till min chef som tyckte jag skulle "tänka på ekonomin" och inte stanna hemma. Igår kändes d inte så farligt, utslagen på magen är få och blåsorna har torkat. Men har så ont i huden, gör ont att ha kläder på mig, känner mig trött och hängig. Hur hade ni gjort med jobb?

  • Svar på tråden Jobba med bältros?
  • FtS70

    Träffa inte gamla personer innan du är frisk. De kan bli jättesjuka om du smittar dem med vattkoppor.

  • Anonym (Rosen)
    FtS70 skrev 2020-08-04 16:39:07 följande:

    Träffa inte gamla personer innan du är frisk. De kan bli jättesjuka om du smittar dem med vattkoppor.


    Men har inga blåsor som vätskar
  • Charlieflower

    De flesta vuxna i Sverige har haft vattkoppor som barn och är då immuna. (Bältros och vattkoppor orsakas av samma virus). Om man inte arbetar med patienter med mycket dåligt immunförsvar (tex neonatal, BB/förlossning eller cancerpatienter) och utslagen sitter så de täcks av kläder brukar det gå bra att arbeta om man mår bra i övrigt. Prata gärna med någon av era sjuksköterskor så kan du få råd. www.vardhandboken.se/vardhygien-infektioner-och-smittspridning/infektioner-och-smittspridning/herpesinfektioner-vard-och-behandling/varicella-zoster-virus/

  • EpicF
    Anonym (Rosen) skrev 2020-08-04 16:28:52 följande:

    Har gått och fått bältros (är 32) arbetar inom äldrevården. Jag sa till min chef som tyckte jag skulle "tänka på ekonomin" och inte stanna hemma. Igår kändes d inte så farligt, utslagen på magen är få och blåsorna har torkat. Men har så ont i huden, gör ont att ha kläder på mig, känner mig trött och hängig. Hur hade ni gjort med jobb?


    Är man dålig stannar man hemma, oavsett om man har bältros.
  • EpicF
    Charlieflower skrev 2020-08-04 18:40:45 följande:

    De flesta vuxna i Sverige har haft vattkoppor som barn och är då immuna. (Bältros och vattkoppor orsakas av samma virus). Om man inte arbetar med patienter med mycket dåligt immunförsvar (tex neonatal, BB/förlossning eller cancerpatienter) och utslagen sitter så de täcks av kläder brukar det gå bra att arbeta om man mår bra i övrigt. Prata gärna med någon av era sjuksköterskor så kan du få råd. www.vardhandboken.se/vardhygien-infektioner-och-smittspridning/infektioner-och-smittspridning/herpesinfektioner-vard-och-behandling/varicella-zoster-virus/


    Även om man haft vattkoppor kan man få bältros oavsett ålder.
  • Anonym (-)
    Charlieflower skrev 2020-08-04 18:40:45 följande:

    De flesta vuxna i Sverige har haft vattkoppor som barn och är då immuna. (Bältros och vattkoppor orsakas av samma virus). Om man inte arbetar med patienter med mycket dåligt immunförsvar (tex neonatal, BB/förlossning eller cancerpatienter) och utslagen sitter så de täcks av kläder brukar det gå bra att arbeta om man mår bra i övrigt. Prata gärna med någon av era sjuksköterskor så kan du få råd. www.vardhandboken.se/vardhygien-infektioner-och-smittspridning/infektioner-och-smittspridning/herpesinfektioner-vard-och-behandling/varicella-zoster-virus/


    1. Det är ENDAST folk som HAFT vattkoppor som kan få Bältros.

    2. Bältros smittar inte om man inte tar på vattniga utslag.

    3. Som en parentes; Vattkoppor kan man ha fler ggr.
  • Anonym (-)
    EpicF skrev 2020-08-04 19:04:22 följande:

    Även om man haft vattkoppor kan man få bältros oavsett ålder.


    Ja, faktum är att det endast är personer som haft vattkoppor som kan få bältros.

    Har du inte haft vattkoppor så kan du inte få bältros.
  • EpicF
    Anonym (-) skrev 2020-08-04 19:08:17 följande:

    Ja, faktum är att det endast är personer som haft vattkoppor som kan få bältros.

    Har du inte haft vattkoppor så kan du inte få bältros.


    Lite saning med modifikation. Har haft två patienter som fick bältros och ingen av dem hade haft vattkoppor. Men det är dock ovanligt.

    Och det kan smitta människa till människa eller människa till djur. Fick skälv bältros som tonåring av mitt marsvin. Har dock haft vattkoppor.
Svar på tråden Jobba med bältros?