• Anonym (Funde­rsam)
    Tue 4 Aug 2020 17:39
    450 visningar
    27 svar
    27
    450

    Sonen vänder på allt, säger vi höger går han vänster, titta upp så tittar han ner osv, är det en diagnos?

    Sonen är 10 år och har vissa problem.

    Han kan börja upprepa sig i en mening: när jag skulle, skulle åka till, jag skulle åka, jag åka till åka till affären.... Detta har han gjort hela livet. Men det är bara ibland, inte alltid, vissa gånger pratar han väldigt rent... Varför? Det är inte för att situationen är stressigt... Och hur hjälper man honom? Vi säger åt honom att tänka igenom vad han vill säga, ibland funkar det, ibland inte.

    Men detta gör att ingen orkar lyssna på honom och han känner sig ignorerad. Och jag förstår de som inte lyssnar, en mening som tar 5 sek att säga tar 20 för honom. Och en gång kan man stanna kvar, men efter 5 meningar så är man uttråkad.

    En annan sak är att han vänder saker i huvudet. Säger vi att han ska titta uppåt, letar han på golvet. Säger vi höger tar han vänster. 25 blir 52 i hans huvud, varför?

    Han kan höger och vänster, men det är just när man säger till honom i stunden och hans reaktion som blir fel....

  • Svar på tråden Sonen vänder på allt, säger vi höger går han vänster, titta upp så tittar han ner osv, är det en diagnos?
  • Anonym (-)
    Tue 4 Aug 2020 17:50
    #1

    När jag läste rubriken tänkte jag OCD (jag sa alltid ner när folk sa upp, men inte upp om folk sa ner. Jag hade tvångstankar om att gå upp i vikt så jag hatade ordet upp. Samma med tjock, fet, osv. Då sa jag alltid smal/spinkig, etc).

    Men så läste jag inlägget och insåg att det inte var så för er son.

    Med det sagt... (det hörde inte hit, men kanske hjälper någon annan).

    Min dotter är också 10 år och gör exakt samma sak när hon pratar (inte alltid, men ganska ofta).

    Men säger jag -den ligger på golvet- så kollar hon inte i taket. Däremot kan hon ta fel på höger och vänster, men det händer mig ibland också.

    Med siffrorna skulle jag säga dyskalkyli (stavas?) men det krävs säkert mer för en sån diagnos, men värt att ha i åtanke för ngn med liknande kanske?

    Men, som sagt, vad gäller meningarna så är det exakt som min dotter. Jag tror dock att det är normalt för vissa. Det lär nog försvinna av sig självt. Jag oroar mig iaf inte.

    Min dotter stammade som barn (mellan 2-3 års ålder ungefär), samt hade en del talfel (bokstäverna f, r, s samt kombinationerna MJ och LK (mjölk, tex). Det hade att göra med munmotoriken (man ljudar bokstäver på 3 sätt; läpparna (tex P), tungan (tex T) och halsen (tex K).

    Har någon annan reagerat, eller är det bara ni?

  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Tue 4 Aug 2020 18:48
    #2
    Anonym (-) skrev 2020-08-04 17:50:15 följande:

    När jag läste rubriken tänkte jag OCD (jag sa alltid ner när folk sa upp, men inte upp om folk sa ner. Jag hade tvångstankar om att gå upp i vikt så jag hatade ordet upp. Samma med tjock, fet, osv. Då sa jag alltid smal/spinkig, etc).

    Men så läste jag inlägget och insåg att det inte var så för er son.

    Med det sagt... (det hörde inte hit, men kanske hjälper någon annan).

    Min dotter är också 10 år och gör exakt samma sak när hon pratar (inte alltid, men ganska ofta).

    Men säger jag -den ligger på golvet- så kollar hon inte i taket. Däremot kan hon ta fel på höger och vänster, men det händer mig ibland också.

    Med siffrorna skulle jag säga dyskalkyli (stavas?) men det krävs säkert mer för en sån diagnos, men värt att ha i åtanke för ngn med liknande kanske?

    Men, som sagt, vad gäller meningarna så är det exakt som min dotter. Jag tror dock att det är normalt för vissa. Det lär nog försvinna av sig självt. Jag oroar mig iaf inte.

    Min dotter stammade som barn (mellan 2-3 års ålder ungefär), samt hade en del talfel (bokstäverna f, r, s samt kombinationerna MJ och LK (mjölk, tex). Det hade att göra med munmotoriken (man ljudar bokstäver på 3 sätt; läpparna (tex P), tungan (tex T) och halsen (tex K).

    Har någon annan reagerat, eller är det bara ni?


    Skolan har inte gjort något eller sagt något om det, men det är speciellt en fröken som de har som han kommer hem gråtandes av flera gånger för hon "ignorerar honom" att hon inte lyssnar när han talar. (de har olika lärare i olika ämnen)

    Han är väldigt duktig på engelska, och tittar enbart på engelska filmer, ska vi se en familjefilm så måste vi ha text för MIN skull... Engelskan är självlärd från Youtube.

    Jag sa till honom för ett tag sedan att "städa diskbänken efter dig" och han: "- javisst mamma, det gör jag....... Ehhh, vad är en diskbänk? "

    Det är som att hjärnan inte alltid kan koppla.

    Hans pappa är jätteirriterad för han kan inte förklara saker för sonen förstår inte förklaringar. Vissa saker förstår han, andra inte....

    Han räknar huvudräkning snabbare än mig, så det är inte matte i sig som strular.
  • Anonym (-)
    Tue 4 Aug 2020 18:55
    #3
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-08-04 18:48:11 följande:

    Skolan har inte gjort något eller sagt något om det, men det är speciellt en fröken som de har som han kommer hem gråtandes av flera gånger för hon "ignorerar honom" att hon inte lyssnar när han talar. (de har olika lärare i olika ämnen)

    Han är väldigt duktig på engelska, och tittar enbart på engelska filmer, ska vi se en familjefilm så måste vi ha text för MIN skull... Engelskan är självlärd från Youtube.

    Jag sa till honom för ett tag sedan att "städa diskbänken efter dig" och han: "- javisst mamma, det gör jag....... Ehhh, vad är en diskbänk? "

    Det är som att hjärnan inte alltid kan koppla.

    Hans pappa är jätteirriterad för han kan inte förklara saker för sonen förstår inte förklaringar. Vissa saker förstår han, andra inte....

    Han räknar huvudräkning snabbare än mig, så det är inte matte i sig som strular.


    Bortse från svenska jantelagen nu och svara ärligt på den här frågan:

    Är han extremt bra på matematik? Inte bara huvudräkning, utan även avancerade ekvationer, att se mönster, matriser, etc?

    Jag tänker att han kanske har något åt savanthållet? Som Rainman.

    Fast egentligen tror jag mest på att han är helt normal, framåt på en del saker, lite senare på annat, men att han kommer att växa upp till en helt normal person som kan lika mycket som alla andra i vuxen ålder.

    Det jämnar ut sig.

    Min bror var väldigt disträ. Han kunde sitta och tänka på ngt så intensivt att han varken hörde folk ropa, brandlarm gå, eller något alls.

    Människor är olika.

    Jag tror att han är helt normal. Men var på pappan om att inte vara så hård mot honom. För DET kan ju skada honom och sätta spår/ge men.

    Eller kolla upp det, enkelt - så slipper ni oroa er. För er oro är ju inte bra heller.

    Men jag tror verkligen inte att det är något fel på ert barn. <3
  • Anonym (eee)
    Tue 4 Aug 2020 19:06
    #4

    Han är mitt uppe i en utveckling som tar flera år. Pappan ska tagga ner (usch ,jag blir nästan arg här) 
    Om det inte jämnar ut sig efter han är typ 15 så visst kanske det kan vara något (tänker lite utifrån språkstörning, det kan ta sig otroligt många olika uttryck) men jag tror egentligen mest att hans hjärna har fullt upp just nu och sorterar och lär sig hur man ska hantera olika saker. 

    Om ni är oroade, så kontakta skolans specialpedagog och fråga om denne kan observera ert barn och göra en kartläggning utifrån hur det är i skolan. Då har ni en grund att ta saker vidare om det visar sig behövas. 

    Ni kan också ringa BVC och be dem tipsa er om någon logoped som ni kan prata med och fråga just sånt du skrivit om här. 

    Men att han inte visste vad ordet diskbänk var för något är inte alls konstigt, om han ägnar större tiden av sitt liv åt det engelska språket. Mina barn som är ca 20 nu, har sedan de var unga, använt engelska mer än svenska pga spel på internet. Då kan det ibland bli så att de inte kommer på de svenska orden. 

    Förklarar ni på engelska när han inte förstår den svenska förklaringen? Kan ni förklara med stöd av bilder, när han inte förstår?  Jag tror att ni föräldrar dels behöver ha tålamod men också hitta lite nya strategier för egen del. Googla på språkstörning så kan ni hitta lite bra tips, även om det inte är det han har. 

  • Anonym (-)
    Tue 4 Aug 2020 19:14
    #5
    Anonym (eee) skrev 2020-08-04 19:06:24 följande:

    Han är mitt uppe i en utveckling som tar flera år. Pappan ska tagga ner (usch ,jag blir nästan arg här) 

    Om det inte jämnar ut sig efter han är typ 15 så visst kanske det kan vara något (tänker lite utifrån språkstörning, det kan ta sig otroligt många olika uttryck) men jag tror egentligen mest att hans hjärna har fullt upp just nu och sorterar och lär sig hur man ska hantera olika saker. 

    Om ni är oroade, så kontakta skolans specialpedagog och fråga om denne kan observera ert barn och göra en kartläggning utifrån hur det är i skolan. Då har ni en grund att ta saker vidare om det visar sig behövas. 

    Ni kan också ringa BVC och be dem tipsa er om någon logoped som ni kan prata med och fråga just sånt du skrivit om här. 

    Men att han inte visste vad ordet diskbänk var för något är inte alls konstigt, om han ägnar större tiden av sitt liv åt det engelska språket. Mina barn som är ca 20 nu, har sedan de var unga, använt engelska mer än svenska pga spel på internet. Då kan det ibland bli så att de inte kommer på de svenska orden. 

    Förklarar ni på engelska när han inte förstår den svenska förklaringen? Kan ni förklara med stöd av bilder, när han inte förstår?  Jag tror att ni föräldrar dels behöver ha tålamod men också hitta lite nya strategier för egen del. Googla på språkstörning så kan ni hitta lite bra tips, även om det inte är det han har. 


    Skolan har logopeder - alt kontakt med logopeder. Bvc är inte till för skolbarn.
  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Tue 4 Aug 2020 20:16
    #6

    Nej, han är inte överduktig på matte, ligger normalt i skolan...

    Det är just för att hans pappa blir så irriterad som jag börjat undra om det ÄR något fel... Är det skolsköterskan som är logoped/hänvisar dit? Om inte annat för att få en annan vuxen att förklara för pappan att det inte är något fel och han inte borde skälla på sonen. Pappan lyssnar inte på mig och säger att "han skiter väl i vad jag läst för råd på familjeliv" så det behövs en verklig person som kan kommentera...

    Jag är alldeles för dålig på engelska för att kunna prata med honom, men ja, många ord hittar han lättare på engelska än svenska.

    Tänker att om det är språkstörning, är det inte bättre att ta hand om den nu än att vänta till han är 15?

  • Tue 4 Aug 2020 20:31
    #7

    Hmm... jag har ju varit med om något eller några barn med ADD/ADHD som upprepat sig för att hålla kvar den röda tråden. Annars hade de ju glömt vad de skulle säga. 

    Det där med att vända på siffror - barn med dyslexi vänder ju på bokstäverna. På andra sidan kan ett dåligt korttidsminne (som är vanligt vid ADD/ADHD) ju också vara en förklaring. Ifall barnet kanske kommer ihåg något överordnat. Alltså att komma ihåg att det var åt något håll - men var det uppe eller nere? Eller det var siffrorna 2 och 5, men i vilken ordning? 

    Tourette kan ge alla möjliga språkstörningar. Min son har flera, t.ex. språkblockeringar, och även en slags stamning. Språkstörning kan se olika ut, det finns många delar i det. 

  • Anonym (-)
    Tue 4 Aug 2020 20:49
    #8
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-08-04 20:16:21 följande:

    Nej, han är inte överduktig på matte, ligger normalt i skolan...

    Det är just för att hans pappa blir så irriterad som jag börjat undra om det ÄR något fel... Är det skolsköterskan som är logoped/hänvisar dit? Om inte annat för att få en annan vuxen att förklara för pappan att det inte är något fel och han inte borde skälla på sonen. Pappan lyssnar inte på mig och säger att "han skiter väl i vad jag läst för råd på familjeliv" så det behövs en verklig person som kan kommentera...

    Jag är alldeles för dålig på engelska för att kunna prata med honom, men ja, många ord hittar han lättare på engelska än svenska.

    Tänker att om det är språkstörning, är det inte bättre att ta hand om den nu än att vänta till han är 15?


    Som sagt, jag tror att han är helt normal. Han är ett barn och barn är olika (vuxna är också olika).

    Men jag tycker att ni kan kolla upp vad än ni tror att det kan vara. INTE för att jag tror att det är något fel på ert barn, utan för att DU ska få ro och för att din man ska sluta vara på er son för skitsaker.

    Hälsa honom att OM det är normalt, då får man handskas med det lugnt och ha tålamod. Och OM det inte är normalt, då får ni verktyg att hantera det hela. Men ALDRIG är det okej att trycka ner/gapa/förnedra/skälla (eller vad han nu gör) på en annan människa för att denne inte förstår, inte är så snabb i talet, inte kan skilja på höger/vänster, eller 52/25 eller grön och röd.

    Så oavsett vad det är, så är pappans beteende INTE okej!

    Oavsett om barnet har 50 i IQ och inte alls hänger med, eller 150 i IQ och får problem på andra plan pga det, eller autism, eller är helt normal och bara är ett barn under utveckling, är döv, är blind, är halt - what ever - pappan har INGEN rätt att bli irriterad på ert barn.

    Men ta kontakt med någon för att slippa tänka på det och framförallt för att få pappan att fatta. Herregud vad jag inte gillar pappan. Förmodligen för att jag byggt upp en mer förfärlig bild än verkligheten, men ändå.
  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Tue 4 Aug 2020 21:34
    #9

    Ska börja ta kontakt med skolsköterskan när skolan börjar.

    Gillar inte heller att pappan skäller och sonen blir ju ledsen för han vill ju förstå/göra rätt.

    Jag är helt blind för adhd, jag har många runt om mig som har diagnosen och jag förstår den inte (tycker att de är helt vanliga människor) men jag tror inte att han har det. Dock så har många i pappans släkt adhd.

    Det funkar bättre för sonen när man ritar ner saker eller visar hur man ska göra. Men pappan tycker att han ska kunna förstå beskrivningar.

    Vi var till en plats idag som sonen direkt sa: här har jag varit innan jag känner igen mig... Och ja, vi var där när när han var 3. Så han har bra bildminne. (hänt tidigare också) Samma sak, han kommer jättebra ihåg saker han ser på film.

    Men ju mer jag skriver så inser jag att det är hjälp att få pappan att förstå att barn utvecklas olika och att våran son kanske behöver visuell förklaring...

    Men det behövs en annan vuxen än mig som förklarar det för pappan.

  • Anonym (-)
    Tue 4 Aug 2020 21:42
    #10
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-08-04 21:34:45 följande:

    Ska börja ta kontakt med skolsköterskan när skolan börjar.

    Gillar inte heller att pappan skäller och sonen blir ju ledsen för han vill ju förstå/göra rätt.

    Jag är helt blind för adhd, jag har många runt om mig som har diagnosen och jag förstår den inte (tycker att de är helt vanliga människor) men jag tror inte att han har det. Dock så har många i pappans släkt adhd.

    Det funkar bättre för sonen när man ritar ner saker eller visar hur man ska göra. Men pappan tycker att han ska kunna förstå beskrivningar.

    Vi var till en plats idag som sonen direkt sa: här har jag varit innan jag känner igen mig... Och ja, vi var där när när han var 3. Så han har bra bildminne. (hänt tidigare också) Samma sak, han kommer jättebra ihåg saker han ser på film.

    Men ju mer jag skriver så inser jag att det är hjälp att få pappan att förstå att barn utvecklas olika och att våran son kanske behöver visuell förklaring...

    Men det behövs en annan vuxen än mig som förklarar det för pappan.


    Han ska vara glad som har dig som mamma! <3

    Lycka till med allt. <3
Svar på tråden Sonen vänder på allt, säger vi höger går han vänster, titta upp så tittar han ner osv, är det en diagnos?