• Anonym (Mindset)

    Ändra sitt liv genom mindset. Varför gör inte alla det?

    Jag fick upp ögonen för mindset för länge sedan, redan i slutet på tonåren och insåg då att bara jag har ansvar för mitt eget liv. Jag träffar så många människor som påstår att dom inte kan, att dom inte är smarta och som väljer att leva ett tragiskt liv. Varför kan inte detta med mindset komma ur mer i samhället. Intelligens är något man kan jobba upp. Hur man reagerar på saker ligger helt och hållet hos en själv. Varför orkar folk lägga så mycket fokus på att må dåligt och inte göra något åt det och sen skylla på att allt händer dom.

    Hur man reagerar bestämmer man själv. Vilket liv du har det är också ditt val.

    Varför väljer inte människor lycka? Byt jobb om du är missnöjd, utbilda dig om du vill, byt partner om du inte är nöjd. Välj att göra saker som gör dig lycklig.

  • Svar på tråden Ändra sitt liv genom mindset. Varför gör inte alla det?
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Mindset) skrev 2020-08-09 10:06:09 följande:

    Jag menar inte att man kan ändra sitt tankesätt från en dag till en annan men att man kan börja vara mer medveten om sina känslor och reaktioner för att ta sig framåt i det. Rom byggdes inte på en dag. Lite så. För varje medveten tanke man har så kommer man framåt. Om man själv analyserar sina reaktioner och börjar fundera på dom så blir man mer medveten. Men att säga att man inte kan påverka sina reaktioner är inte hela sanningen. Det mesta går bara man är villig att jobba för det. Jag har jobbat över 10 år på detta och innan jag började gick jag den 0 till 100 på en sekund när jag blev arg till exempel.

    Så det jag vill få fram är att man kan ändra hur man reagerar men det tar tid.

    Och lycka är inte något utanför oss utan något inom oss. Så det är i allra högsta grad ett val. Jag har dåliga saker i mitt liv precis som alla andra och förr lät jag det ta stor plats i livet och då hade man så fullt upp med det att man glömde att stanna upp och vara tacksam för allt som är bra. Om man fokuserar mer på det bra i sitt liv så är det lättare att vara lycklig. Självklart försvinner inte det dåliga på grund av det men det blir inte lika påtagligt. Sen kan man sakta men säkert försöka eliminera de dåliga sakerna i livet. Det görs ju inte på en handvändning men om man hittar viljan att starta så blir det lättare.


    Din defintion av lycka kanske är något bara innuti. När man mäter lycka internationellt menar man dock att yttre faktoree som fördelningspolitik, korruption, förväntad livslängd osv spelar stor roll för lycka.

    Jag tycker för övrigt att du förklara bättre i detta inlägg än vad du gjort tidgare. Det är betydligt tydligare i detta inlägg vad du är ute efter än i trådstarten som är ganska provokativ.
  • Anonym (Mindset)
    Anonym (,,,) skrev 2020-08-09 09:06:14 följande:

    Hur ändrar man mindset när man är fullkomligt slutkörd och energin bara räcker till att hålla vardagen rullande? Se till att mat och kläder finns, jobba, duscha, sen däcka.


    Det är en jätte svår start det håller jag med om. Och jag förstår att det känns långt borta. Men det behöver inte ta mycket. Det första är att kanske bara bli medveten om sina tankar. Det kan man göra även fast man gör annat. Fundera på om man kunde reagerat på ett annat sätt vid en situation. Sen är det ju viktigt att läsa på eller skaffa kunskap om det. Jag har ett konto jag följer på insta som heter fearless motovation. Och bara att se deras uppdateringar påverkar mitt mindset. Det handlar liksom inte om det stora utan dom små stegen man tar. Jag har jobbat med detta mer än 10 år och jag har ännu mycket att lära men jag kommer framåt.
  • Anonym (Mindset)
    Anonym (Elin) skrev 2020-08-09 10:09:30 följande:

    Du tror inte att en del av problemet är att du inleder med att anklaga människor som inte mår bra av diverse skäl att välja ett tragiskt liv? Att kalla andras liv för tragiska tror jag sällan är en bra väg om syftet verkligen är att hjälpa. Bättre då att visa empati och förståelse samtidigt som man hjälper till med konkreta verktyg om hur man kan ta sig vidare steg för steg.

    Du svarar ju inte heller på frågor som folk ställer om vad du menar mer fördjupat, som tex fishys fråga om vad du egentligen menar om du nu blivit missuppfattad. Om man vill bli förstådd får man nog vara beredd att försöka förklara. Och man får nog räkna med att börja i motvind om man inleder med att påstå att människor själva valt sin "olycka" i livet.


    Det var ju mer för att få igång diskussionen vilket jag lyckades bra med. Och jag har försökt förklara så gott det går. Men jag kan inte exakt berätta vad just du kan göra i ditt liv. Utan att inhämta kunskap och börja bli medveten om sina tankar är första steget. Jag kan inte rada upp saker ni ska göra steg för steg. Det fungerar inte så.
  • Anonym (Mindset)
    Anonym (Blåval) skrev 2020-08-09 10:11:51 följande:

    Tror du att vi som inte håller med dig om att allt handlar om egna val lever dåliga liv?

    Eller vad menar du med att vi inte är mottagliga?

    Jag har varit på en dålig plats men kämpat mig uppåt och framåt och lever nu ett mycket bra liv. Men jag förstår också att alla inte har möjligheten, och det är det du inte förstår.

    Jag tycker det är ganska arrogant av dig att tro att ditt tänk stämmer för alla och att vi som inte är ?mottagliga? är ohjälpbara. Varför förutsätta att vi ens behöver ändra vårt liv eller tänk?


    Inte alls ohållbara utan svårare bara. Jag tror att man behöver ha en viss öppenhet för att kunna ta till sig kunskap oavsett vad det är.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Mindset) skrev 2020-08-09 10:15:05 följande:

    Nej jag tar inte för givet att plugga vidare är för alla. Det är ett exempel. Men att byta jobb kanske är bättre för någon annan. Oavsett menar jag att man spenderar så mycket tid på jobbet att det är viktigt att man älskar det man gör annars mår man garanterat mer dåligt.

    Självklart kämpar människor framåt i livet. Detta krävs ju för att leva alls tänker jag. Men är människor villiga att jobba hårt för att uppnå sina drömmar i livet? Det är det jag tvivlar mer på. Ofta upplever jag att människor gärna tar den lättare vägen även om det inte är deras dröm.

    Men att dom flesta har ett growth mindset tvivlar jag starkt på faktiskt. Om en person blir erbjuden att lägga ett lättare pussel som dom vet att dom skulle klara eller ett mycket svårare pussel som skulle kräva mycket arbete och utmaning för att lägga vilket tror du dom flesta skulle välja?

    Growth mindset handlar inte om att man säger till sina barn att dom kan bli vad dom vill när dom blir stora utan snarare tvärt om. Det blir mer fixed mindset. Ett growth mindset är mer att säga till sina barn att du kan bli vad du vill bara du tränar och tränar och kämpar hårt.

    Inget kommer gratis utan man måste anstränga sig för att komma framåt.

    Frågar jag mina barn om man kan misslyckas så svarar dom kanske nej man misslyckad inte man lär sig ett sätt som inte fungerade.


    Ja, alltså jag menade förstås att man säger till barnen att " du kan bli vad du vill om du anstränger dig", det är det jag menar är en väldigt tydlig värdering idag. Jag trodde det framgick av sammanhanget.

    Jag tror dock att drt är sällsynt idag med synen att människan inte är föränderlig, att ens egenskaper är medfödda, fasta och oföränderliga och att man inte kan utvecklas genom arbete och erfarnehet. Det tolkade jag som fixed mindset när jag googlade. Men jag kan ju ha fel, jag har ju som sagt bara googlat.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Mindset) skrev 2020-08-09 10:21:42 följande:

    Det var ju mer för att få igång diskussionen vilket jag lyckades bra med. Och jag har försökt förklara så gott det går. Men jag kan inte exakt berätta vad just du kan göra i ditt liv. Utan att inhämta kunskap och börja bli medveten om sina tankar är första steget. Jag kan inte rada upp saker ni ska göra steg för steg. Det fungerar inte så.


    Nej, men du skulle ha kunnat förklara vad du gör. Förklara lite noggrannare vad metoden går ut på.

    Du utgår från att folk redan ska veta vad det är samtidigt som du tycker att alla missförstår. Jag har verkoigen inget önskemål om att du ska tala om hur ju jag ska leva mitt liv :) Det är inte det frågorna handlar om. Jag är nyfiken på andras sätt att förhålla sig till livet och eftersom du startade en tråd om din livsfilosofi blir jag förstås nyfiken på vad den innebär. Men jag tyckker som sagt att du förklarade ganska bra i inlägg 140.

    Är det alltså denna typ av diskussion som du är ute efter? I så fall var ju trådstarten rätt, jag tänkte mer att målet var att inspirera andra att göra som du och därmed må bättre.
  • Anonym (f)
    Anonym (Mindset) skrev 2020-08-09 10:15:05 följande:
    Nej jag tar inte för givet att plugga vidare är för alla. Det är ett exempel. Men att byta jobb kanske är bättre för någon annan. Oavsett menar jag att man spenderar så mycket tid på jobbet att det är viktigt att man älskar det man gör annars mår man garanterat mer dåligt.

    Självklart kämpar människor framåt i livet. Detta krävs ju för att leva alls tänker jag. Men är människor villiga att jobba hårt för att uppnå sina drömmar i livet? Det är det jag tvivlar mer på. Ofta upplever jag att människor gärna tar den lättare vägen även om det inte är deras dröm.

    Men att dom flesta har ett growth mindset tvivlar jag starkt på faktiskt. Om en person blir erbjuden att lägga ett lättare pussel som dom vet att dom skulle klara eller ett mycket svårare pussel som skulle kräva mycket arbete och utmaning för att lägga vilket tror du dom flesta skulle välja?

    Growth mindset handlar inte om att man säger till sina barn att dom kan bli vad dom vill när dom blir stora utan snarare tvärt om. Det blir mer fixed mindset. Ett growth mindset är mer att säga till sina barn att du kan bli vad du vill bara du tränar och tränar och kämpar hårt.

    Inget kommer gratis utan man måste anstränga sig för att komma framåt.

    Frågar jag mina barn om man kan misslyckas så svarar dom kanske nej man misslyckad inte man lär sig ett sätt som inte fungerade.
    Jag tror du har fel. Jag tror att du utgår från att alla har lika stor energi eller lika stor förmåga som du har. Detta ser väldigt olika ut. Jag har exempelvis när jag är i mina mer friska perioder, inte en förmåga att arbeta mer än 75%, helst 50%, men det blir svårt att leva på när man är ensamstående. Jag har trots detta jobbat heltid och studerat samtidigt för att kunna arbeta med mitt drömjobb istället. Jag har kandidatkursen kvar. Jag kan inte få csn. 

    Pga att jag arbetade så hårt så fick jag till sist en djup depression och även psykotiska symptom. Jag kommer aldrig kunna sätta så hög press på mig själv igen, för då riskerar jag att falla tillbaka in i detta. Så det blir provocerande för någon som verkligen ansträngt sig på alla möjliga sätt i livet när du skriver att inget kommer gratis och man måste anstränga sig i livet. 

    Har du någonsin varit i en situation när du känner att du inte kan göra mer, alla energi är helt slut och du står inför hot om vräkning, är nekad ersättning från alla instanser och får gå till kyrkan och be om mat med dina barn? Har du någonsin haft en psykisk ohälsa som gör att du bara vill dö och du hör viskningar som inte finns?

    Du kan inte bara utgå från dig själv.
    Det handlar inte om att inte vara mottaglig, det handlar om att du har en naiv syn som enbart utgår från dina egna förmågor. Att jag är i den situationen jag är i är INTE för jag inte kämpat och ansträngt mig, tvärtom.
  • Anonym (Blåval)
    Anonym (Mindset) skrev 2020-08-09 10:22:57 följande:

    Inte alls ohållbara utan svårare bara. Jag tror att man behöver ha en viss öppenhet för att kunna ta till sig kunskap oavsett vad det är.


    Ohållbara? Svårare? Vad pratar du om nu?

    Gäller inte öppenhet om kunskap om andras liv dig också?

    Du förutsätter att alla som inte har ett mindset som du lever dåliga liv, varför gör du det?
  • Smart Cat
    Anonym (Mindset) skrev 2020-08-09 10:18:59 följande:
    Det är en jätte svår start det håller jag med om. Och jag förstår att det känns långt borta. Men det behöver inte ta mycket. Det första är att kanske bara bli medveten om sina tankar. Det kan man göra även fast man gör annat. Fundera på om man kunde reagerat på ett annat sätt vid en situation. Sen är det ju viktigt att läsa på eller skaffa kunskap om det. Jag har ett konto jag följer på insta som heter fearless motovation. Och bara att se deras uppdateringar påverkar mitt mindset. Det handlar liksom inte om det stora utan dom små stegen man tar. Jag har jobbat med detta mer än 10 år och jag har ännu mycket att lära men jag kommer framåt.

    Diskussioner hamnar ofta i att det är svart eller vitt, vilket livet inte är. Det finns något som heter de små stegens kraft som handlar just om att göra små förändring i sitt liv. Få människor orkar med stora förändringar på en gång men små förändringar orkar de flesta med. Små förändringar kan leda till att man får mer tid eller mer ork över till annat.


    När det gäller att "alla har ett val" så är jag tveksam. Jag håller med dig i mycket av det du skriver men när det gäller just valfrågan ser jag det mer som ett nja. Alla val man gör (medvetet eller omedvetet) får konsekvenser och ibland kan konsekvensen bli sämre så då kan man ju säga att man inte har ett val. Även att inte välja är ett val.

    Det finns folk som inte har möjlighet att påverka delar av sin situation men jag tror att det ts vill medvetenhetsgöra är att många fler kan påverka delar av sitt lev än vad som faktiskt gör det. Det är synd att det provocerar så många och de har lust att dra tillbaka de som sticker ut, tillbaka till det "normala".

    Man kan inte välja sin bakgrund men att påstå att den styr resten av mitt liv ser jag som fel. Det innebär ju att jag inte skulle utveckla mig något alls efter att jag passerat (typ) 20. Livet går och om jag vill sitta i förarsätet eller i baksätet på mitt liv är mitt val.

  • Anonym (Mindset)
    Anonym (Elin) skrev 2020-08-09 10:16:59 följande:

    Din defintion av lycka kanske är något bara innuti. När man mäter lycka internationellt menar man dock att yttre faktoree som fördelningspolitik, korruption, förväntad livslängd osv spelar stor roll för lycka.

    Jag tycker för övrigt att du förklara bättre i detta inlägg än vad du gjort tidgare. Det är betydligt tydligare i detta inlägg vad du är ute efter än i trådstarten som är ganska provokativ.


    Tack. Verkar som jag lär mig mer av dina undrande inlägg och ger mig möjlighet att själv fundera på hur jag uttrycker mig.
Svar på tråden Ändra sitt liv genom mindset. Varför gör inte alla det?