• Anonym (Mamma till två plus en)
    Wed 5 Aug 2020 08:28
    3293 visningar
    84 svar
    84
    3293

    "100 spänn på att de gör det för pengarnas skull"

    Hejsan.

    Denna tråd handlar inte skriver jag redan nu om hur det finns familjer som är jourhem, familjehem med fel avsikter eller onda uppsåt. Forskning visar att det funnits och säkert alltid kommer finnas "fel" människor som blir godkända för dessa uppdrag.

    Men i allafall. Vi börjar med mig och min familj och avslutar med ett dilemma jag behöver lite råd kring.

    Jag är gift sedan många år med min man som jag mötte som 16 åring. Vi är idag 32 och 34 år. Bor i en villa med våra två biologiska barn där ena är en rätt nybliven tonåring och den andra börjar mellanstadiet om nästa vecka.

    Utifrån min ålder är det lätt att se att vi fått barn i unga år. Och vi pratade alltid om tre barn. Men studier på universitetet kom i mellan (har 8.5 år på nacken av studier på grund och avancerad nivå).

    Eftersom tiden gick känndes det inte rätt att börja om med en bebis, vi hade kommit in i en ny fas i livet

    Vi kunde snorkla tillsammans utomlands, göra aktiviteter på ett annat sätt än tidigare och, ja men ni som har äldre barn vet. Ju äldre barnen blir desto mer "frihet" får man också som förälder. En promenad på tu man hand, handla i mataffären ensam. Slippa hämta och lämna på fritids osv. Även om det såklart blir tuffare också med, träningsr hit, läxor dit, kompisar, matcher osv osv osv.

    Vi trivdes alltså bra i vårt liv. Men en sak saknades. Vår trea. Eftersom jag själv och maken har en sämre uppväxt och har andra vuxna än våra föräldrar som våra förebilder har vi också en klar bild av vad familjehem innebär. Vi har mött många barn genom åren, alla med olika bakgrund och på nära håll upplevt hur mina "bonusföräldrar" hjälpt dem finna sig själva. Bli hel(are). Fighter med bup, soc och vakna nätter, utbrott, sönderslagna rum, droger, ja allt man kan tänka sig har dessa människor mött. Och givit oss således en stark och stabil grund att stå på inför det beslut vi förra året tog.

    Vi ville bli familjehem. Och fick napp fort. För att korta historien här så har vi nu en tredje liten stjärna som bor med oss. Som förgyller vår vardag, som vi kämpar för varje dag för att ge denne en sådan uppväxt och sådana minnen som barn bör få ta med sig senare i livet. Barnet är i en sådan ålder att hen börjar skolan nu. Vilket gör att vi fortfarande kan göra våra snorklingsresor (tyvärr har vi inte gjort den ännu pga corona men räknar med en Asien resa i mars), de aktiviteter vi gillar. Även om vårt liv är förändrat så är det inte så mycket som förändrats som om vi skulle fått ett spädbarn. Vi är alltså mer än tacksamma för att vi fått chansen att ta hand om detta barn så länge som det krävs, vi är tacksamma för att just X kom till vårt hem. X har lärt oss massor och utvecklat oss alla. Och relationen bio barnen har till denne stjärna är vacker.

    Vi gör alltså detta för att det saknades en pusselbit i vårt liv. För att hjälpa ett barn från det liv vi själva levde en gång. För att vi har kunskap, erfarenhet och god inlyssningsförmåga samt erhåller en god reflektion och analytisk förmåga. För att våra hjärtan är stora...

    Ja detta var det jag fick sitta och förklara gång på gång förra helgen. Vi hade barnvakt för första gången sedan X flyttade hem till oss för 9 månader sedan. En dag och en natt denna sommar ville jag och maken vara ensamma. Sedan klarar vi oss tills nästa sommar eftersom vi kan ta en timmer promenad ibland då de stora barnen passar den yngre. Vi klarar oss på det.

    Men under middagen som är med mina bästa vänner uppkom diskussionen från maken till bästa vänne gång på gång " ni gör det för pengarna, för att kunna resa, ha ungarna i dyra sporter, köpa dyr inredning osv osv osv".

    Och det gör mig så arg och ledsen att behöva försvara sig.

    Vi har rest utomland mellan 1-2 gånger per år sedan barnen var fem år. jag och dottern har ridit i flera år. Hela familjen föredrar kläder med märken, men handlar billigt och begagnat eller i HM butiker med. Detsamma med inredning, åena sidan kan jag köpa en vas för 70 kr på dollar, men å andra sidan en vas från Svenskt tenn för 3000 kr. Vi blandar dyrt med billigt och har alltid gjort.

    När man sedan försöker förklara att NI som våra vänner borde väl veta att denna livsstil är sedan länge. Och med handen på hjärtat, OM du också är familjehem är det vara jag, eller går du också back i princip på att vara familjehem?

    Den där omkostnaden man får täcker bara en liten del av vad ett barn faktiskt kostar per år. Och lönen, ja den får således täcka upp för de kostnader som uppstår.

    Nu vet jag inte riktigt hur jag ska tackla helgens samtal.. jag känner att jag inte kan släppa detta. Som ni märker har jag ju försökt övertala er att jag gör detta av rätt avsikter. Men vad jag än skriver kommer väl alltid någon skriva "eller hur, vad menar du här, la la la".

    Så frågan är, bör jag låta detta vara, eller gå upp på kaffe och prata med dessa, främst bästis make om vår dispyt? Jag vill ju inte att någon har fel bild av oss direkt.

  • Svar på tråden "100 spänn på att de gör det för pengarnas skull"
  • Anonym (Mamma till två plus en) Trådstartaren
    Wed 5 Aug 2020 09:25
    #7
    Anonym (Stina) skrev 2020-08-05 08:55:04 följande:

    Jag reagerar faktiskt på det du skriver om att det man får betalt inte täcker kostnaderna för ett barn. Det gör det ju. Det måste vara en ganska lyxig livsstil ni har om inte arvodet räcker.

    Och kan det vara det vännen reagerar på? Att ni gör av med mycket pengar och fosterbarnet kan ses som ett sätt att finansiera det? Har tyvärr sett en del såna exempel genom åren och har även själv levt i fosterhem en period som tonåring, med dåliga erfarenheter.

    Sen vete 17 om det är så lämpligt att ni har fosterbarn istället för att skaffa ett tredje barn. Det är väl inte direkt det soc rekommenderar när man ska bli familjehem?


     hihi, läs igenom och förstå helheten. Om du reflekterar över innehållet i Trådstart står det ganska bra beskrivet att vi lever ett rätt bra liv. Och har gjort i mång år. Utomlands en till två gånger per år, snorkling i Asien. Handlar märkesprodukter och kläder, men likaväl på begagnat och i vanliga butiker som dollar och Hm. Mot denna bakgrund är det lätt att se att vi är en familj som har det rätt bra ställt. 

    När vi då får ett barn till oss med en avsedd summa varje månad (ligger mot lägsta omkostnad) måste man för det första slå ut årets kostnader, nya vinter/sommar kläder, skor, inom och utomhus ytterkläder. Kalas, semestrar, utomlandsresor, för att inte tala om Födelsedag och jul. enligt skl som har en mall för vart pengarna ska räcka utöver boendekostnad, mat, hygien, sparande osv är det inte många hundralappar i månaden kvar att faktiskt handla till barnet. Lägg då märke till att av dessa pengar som sedan är kvar på kontot för barnet, behöver man spara en del av dessa. Som nu, ett par hundra inför julafton. 


    För detta barn ska ha det LIKA bra som våra. Och ja, då innebär det julklappar och presenter för någon tusing per barn. Det innebär ett restaurangbesök/bio i månaden eller liknade. Jag vägrar klä mina biosar i "fina" ytterkläder för att sedan göra skillnad och sätta på kläder efter pris på placeringen. 

    Hade vi däremot levt ett annat liv innan så hade pengarna kanske räckt lite bättre, men samma problem kvarstår. Den summa du får in på kontot varje månad är inte till för att täcka upp EN månads kostnader. DU BEHÖVER framförhållning, spara inför semester, jul, födelsedag, eller vad det kan vara.

    PÅ ditt sita antagande så kan jag berätta att SOCIALEN är mycket nöjda med oss. De förstår att vi gillar barn väldigt mycket. Men att tiden rann iväg för att skaffa en tredje biologisk. Däremot var inte hjärtat fullt och får vi fylla det för stunden (troligen uppväxtplacering) eller tills hen är 19 år, ja, då kommer hen alltid att få o där. När hen flyttar hem om det bli, är hen ALLTID välkommen till oss. Vi ersätter inte ett barn, utan vi gör något fler faktiskt borde göra.  

  • Anonym (Mamma till två plus en) Trådstartaren
    Wed 5 Aug 2020 15:24
    #18
    Anonym (Suck) skrev 2020-08-05 09:32:19 följande:

    Av det du beskriver så förstår jag vännen. Ni gör detta för pengar, inget annat. Stå för det istället. Det finns många som blir familjehem av samma anledning, för att ha råd med hästar och resor. När kommer det stackars barnet få komma hem?


    När föräldrarna inte begår brott! Och kan uppvisa att de inte riskerat att åter hamna i fängelse.
  • Anonym (Mamma till två plus en) Trådstartaren
    Wed 5 Aug 2020 15:31
    #19
    +1
    Anonym (Andreas) skrev 2020-08-05 09:49:32 följande:

    Arvodet räcker mer än väl dock handlar det om hur man prioriterar.

    Ni prioriterar en dyrare livsstil och då får du stå för den sanningen också.


    Arvode är MIN LÖN! Omkostnad det BARNET SKA FÅ KOSTA! jag säger inte att arvodet INTE räcker. Utan att det används till just barnet och Nej det gör mig inget :)

    Ja, jag gör det. Men gjorde det INNAN med. Det skäms jag inte för. Jag har studerat för att ha ett bra arbete med hög lön. Men, fortfarande de pengar vi får för barnet har inte med saken att göra till varför vi tog hen.

    Tack och lov att vi tjänar bra så hen kan få leva det liv våra barn fått göra hittills.

    Jag hade förstått argumentet om vi innan hade levt annorlunda, och nu bytt bil, bytt till större hus osv osv. Men så är inte fallet.

    Och eftersom detta barn likt våra biosar ska ha moppe, mobiler, körkort, bal, student osv osv så avsätter vi extra pengar till hen från våra egna. Allt för att det ska bli jämlikt. Och flyttar hen hem innan ,tillfaller dessa när gen blir 18 år till heb själv.
  • Anonym (Mamma till två plus en) Trådstartaren
    Wed 5 Aug 2020 15:33
    #20
    +2
    Anonym (Suck) skrev 2020-08-05 10:00:24 följande:

    De har förmodligen levt över sina tillgångar och såg detta som en enkel lösning innan lyxfällan.


    Avundsjuk? Har du själv dåligt ställt? Kan erkänna att vi inte ens har avbetalning på villan! Hade vi levt illa innan hade soc upptäckt detta då de kollar igenom ekonomi!
  • Anonym (Mamma till två plus en) Trådstartaren
    Wed 5 Aug 2020 15:34
    #21
    Anonym (Andreas) skrev 2020-08-05 11:56:41 följande:

    Hade du haft råd att fortsätta göra samma saker om ni valt att få ett biologiskt barn?


    Absolut! Eftersom vi levt såhär sedan jag blev färdig med ena utbildningen för många år sedan. Placeringen är ny! Så ja!
  • Anonym (Mamma till två plus en) Trådstartaren
    Wed 5 Aug 2020 15:44
    #22
    +1
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-08-05 12:44:24 följande:

    Det var väldigt mycket tankar du fått efter att en kompis sa en kommentar ev i ett inte helt nyktert tillstånd.


    Nja, satt och diskuterade med mina bonusar eftersom jag själv haft turen att få växa upp med andra än mina egna föräldrar då dessa prioriterade missbruk. Och de berättade att dem och alla deras vänner som de lärt känna som familjehem samtliga upplever samma misstro " att man bara gör det för pengarkas skull". Trist tycker jag. Men vet också att gamla hundar är svåra att få att sitta. Jag har bara svårt för folk som inte har rätt bild av oss. För personen i fråga tycker vi gör ett bra jobb och har fått en fantastisk relation, men kan inte släppa det faktum att man gör det för pengarna.. nåväl.
  • Anonym (Mamma till två plus en) Trådstartaren
    Wed 5 Aug 2020 15:56
    #24
    +1
    Anonym (.) skrev 2020-08-05 11:33:57 följande:

    Jag pratar nu om mina erfarenheter och mina fördomar.  TS, jag anklagar dig absolut inte men försöker förklara varför du upplever det du gör.

    Jag har/har haft flera bekanta som varit familjehem. Varenda eviga gång så har det handlat om pengar, att de har hittat ett "fiffigt" sätt att finansiera något de egentligen inte har råd med.

    Vanligast har varit att de ville vara hemmafruar och löste det genom att ta lite fosterbarn.

    En annan finansierade sina biobarnas dyra privatutbildningar, någon ett bättre boende. Någon har sett till att fylla på sitt sparande på banken.

    Så skulle vi mötas så skulle jag självklart tro att även du gör det för pengarna. Å andra sidan är jag ordentligt uppfostrad och skulle aldrig i livet ens andas om det. Skulle inte säga något även om du diskuterar varför ni valt att göra som ni gör. Jag menar, det är mina tankar och mina fördomar och man vinner inget på att lägga det i knät på någon annan. Istället, skulle du prata och förklara skulle jag lyssna och ta till mig, kanske skulle jag ändra fördomar, kanske skulle jag inte göra det.


    Absolut och jag förstår ditt resonemang. Det finns olika sorters människor helt enkelt. Men för mig som är väldigt känslotyrd tar det hårt när någon tror fel om oss. Jag arbetat fortfarande, med ett arbete jag älskar. Min man också. Vi bodde i huset innan hen flyttade in. Och har liksom inte ändrat på något vad gäller det ekonomiska.

    Självklart blir det dyrare med en femte person oavsett om det är en middag ute eller två veckor i utlandet. Detta gör att vår "lön" för arvodet dels täcker upp för ett långsiktigt sparande till placering, och en del som heter "resekassa". Den tredje delen går till att betala extra skatt. Och den sista lilla biten, (1500kr, det är det jag har kvar) den försvinner på resekostnader till umgänge, och förlorad arbetsinkomst de dagarna jag behöver vara ledig för dessa träffar. Alternativt utbildningar osv osv.

    Vet inte varför jag försvarar mig. Spelar nog ingen roll vad jag skriver när de flesta redan har sin bild klar. Och jag vill vara säga att jag är ledsen, för de barn som placeras i hem där det inte sker av rätt orsak. Där dessa inte prioriteras jämlikt med de biologiska barnen, där de gång på gång ställs utanför "kärnfamiljen".
  • Anonym (Mamma till två plus en) Trådstartaren
    Wed 5 Aug 2020 17:30
    #33
    +1
    Anonym skrev 2020-08-05 16:16:22 följande:

    Det första jag tänkte var att du kallar dig för mamma även till ert placerade barn...


    Förstod att denna skulle komma med. Men vet du, den diskussionen orkar jag inte ta. För mig indikerar dock begreppet "mamma/förälder" på att jag ger hen samma typ av kärlek som våra biologiska barn får. Hen får engagemang, en närvarande vårdnadshavare som vill stötta, lyssna, uppfostra, finnas där, pucha, trösta, glädjas med, skratta, upptäcka världen med, ja jag vet inte listan kan göras lång.

    Därav att jag kallar mig familjehemsmamma i denna tråd. Hemma, kallar jag mig vid förnamn när jag talar om mig själv inför hen. Och mamma inför mina biologiska.
  • Anonym (Mamma till två plus en) Trådstartaren
    Wed 5 Aug 2020 17:33
    #35
    +2
    Akidoki skrev 2020-08-05 16:24:17 följande:

    För att ha en avancerad utbildning i ryggsäcken skriver du illa TS.

    I skrift tolkar jag dig som tonåring/ung vuxen, både grammatiskt och uttrycksmässigt.


    Tyvärr har jag läs och skrivsvårigheter. Och eftersom det inte sätts betyg här, varken orkar jag eller bryr jag mig om att korrekturläsa ;)
  • Anonym (Mamma till två plus en) Trådstartaren
    Wed 5 Aug 2020 17:36
    #36
    Fjäril kär skrev 2020-08-05 16:20:35 följande:

    Argumenterar du med dina vänner på samma sätt som du gör med oss här genom att dra långa utlägg om hur er ekonomi och utgifter ser ut? I så fall är det ju därför du inte blir trodd.

    Om pengar inte är det primära så sluta berätta om just er ekonomi och hur barnen ska få sitt. Varför är det viktigt att stapla upp era utgifter och vart pengarna går inför oss och era vänner?


    När absolut inte, det behövs inte..vi har känt varandra i över 25 år, ja maken till bästis i "bara 11 år". Jag ökade utlägg för er enbart. Inför dem försökte vi mer lyfta det primära. Men, nja... han var svår. Nu har vi dock pratat och jag vet varför han sade som han gjorde. Det handlar inte om mig, utan om egen erfarenhet på ett sätt som varken vi eller min bästa vän visste att han hade.
  • Anonym (Mamma till två plus en) Trådstartaren
    Wed 5 Aug 2020 17:38
    #37
    Anonym (fri) skrev 2020-08-05 16:31:37 följande:

    Man kan ju ställa frågan såhär, att om ni bara hade fått motsvarande barnbidraget för det placerade barnet, hade ni fortfarande tyckt det vore självklart att vara familjehem då? Ni har ju uppenbarligen råd med det även utan inkomsten från kommunen.


    Både ja och nej. Det ända jag skulle sätta mig emot är den förlorade inkomsten vid umgängen som jag skulle vilja ha betalt för.
  • Anonym (Mamma till två plus en) Trådstartaren
    Wed 5 Aug 2020 18:17
    #40
    Anonym skrev 2020-08-05 17:50:15 följande:

    Så tog du diskussionen ändå.

    Hur gammalt är barnet i fråga?


    Varför undrar du? Har du olika argumentationen beroende på barnets ålder? Barn placeras direkt från BB ibland och i alla åldrar därefter. Vissa bor en kort stund i ett familjehem, andra nästan hela uppväxten. Vissa placeringar kommer för all framtid betrakta familjehemmet som "sitt hem", och vilja ha en väl etablerad kontakt resten av den vuxnas liv.
  • Anonym (Mamma till två plus en) Trådstartaren
    Wed 5 Aug 2020 18:36
    #44
    Anonym (Andreas) skrev 2020-08-05 15:46:32 följande:

    Ja då förstår jag inte varför du måste fortsätta argumentera om ekonomin om det är same same oavsett vems barn ni valt att ta hand om? Då ska det inte behövas om ingenting är förändrat.

    Men som andra här påpekar så ändra fokus. Det kanske sticker i ögonen på era vänner att ni väljer att prata om resor, pengasparande etc när ni har ett fosterbarn med en speciell bakgrund där fokus borde ligga på stöd och hjälp och inte nästa familjesemester. Då är det givet att dom drar slutsatser om att ni gör det för pengarna.


    Men jag får ju frågor om vår ekonomi? Såhär är det, dessa vänner är alltså dels min bästa vän sedan 25 år och hennes make,.vilken vi känt i 11 år. Dessa känner oss utan och innan. De vet våra intressen, de har rest med oss flera gånger och med andra ord har de också rätt bra insyn i vår ekonomi sedan långt tillbaka.

    När vi diskuterade med dem i helgen och även nu i EM så lyfte vi självklart den primära anledningen till att vi tagit emot en placering. Men han ville hela tiden styra in det på den ekonomiska biten om att vi "säkert sitter på storkovan och sparar till ett hus utomlands, medan liten kommer få nada" osv. Idag när vi pratade och vi lade fram den känslomässiga om varför vi tagit emot "vår" stjärna, förstår han oss. Denna bit visste min bästa vän såkalrt och försökte under söndagen få honom att förstå.

    Men han erkänner också att det stack i ögonen då han

    trodde att vi fick betydligt mer pengar än vi faktiskt får.

    Han förklarade utan att säga för mycket att han har erfarenhet av att det finns föräldrar (inte nödvändigtvis familjehemsföräldrar) som väljer att inte lägga en krona på barnet, utan bara på sig själv. Och även om han känner oss sedan många år och ser hur vi är med barnet och hur hen växt sedan hen flyttade till oss... ja, så kände han att hans ryggsäck liksom gjorde sig påmind. Därav att han också ville förvissa sig om "hur vi använder arvode/omkostnad".

    Denna erfarenhet som han själv haft visste varken vi eller fru. Det var ett "mörkt minne som han sopat bort"

    Nu har jag nog skrivit klart i denna tråd. Det är dags att göra kvällsrutiner och natta barn om en stund.
  • Anonym (Mamma till två plus en) Trådstartaren
    Wed 5 Aug 2020 19:18
    #48
    +2
    Akidoki skrev 2020-08-05 19:11:35 följande:

    Verkligen? Annars brukar inte ordval och uttryck ha så mycket med det att göra, utan snarare med litet ordförråd och ovana att skriva mer sas vuxligt. Verkar också konstigt att du ärvde mån om hur du framstår, men inte när det gäller stavning, grammatik och uttryck.

    Det är lite oroväckande att avancerad nivå på högre utbildning ibland inte ger mer : /


    Vet du en sak? Jag skickar här en kram till dig. Du verkar behöva lite kärlek!
  • Anonym (Mamma till två plus en) Trådstartaren
    Wed 5 Aug 2020 20:24
    #54
    Akidoki skrev 2020-08-05 20:13:48 följande:

    Jag förstår inte poängen med att sitta och överdriva på ett anonymt forum.


    Vad är det du vill ha sagt?
  • Anonym (Mamma till två plus en) Trådstartaren
    Wed 5 Aug 2020 21:28
    #59
    +1
    Anonym skrev 2020-08-05 20:31:55 följande:

    Jag tror att din ts är sann, förutom det där med din utbildning.

    Det känns FÖR osannolik med tanke på hur du skriver att du skulle vara högutbildad.


    Aha! Förlåt, men jag är verkligen ledsen över att erkänna att det hela är sant. En kandidatexamen och en master i bagaget. Hade det inte varit för det faktum att jag likt dig kan erkänna att mitt ordförråd är tunt hade jag sökt till forskare, hade också velat undervisa inom mitt ämne. Nackdelen är, det spelar ingenrolm hur mycket jag läser och försöker lära mig det akademiska språket, synonymer. Hur än jag gör vill väldigt få av dessa fastna i mitt huvud. Så jag hade inte klarat att undervisa på högskolenivå eftersom jag inte naturligt har "språket". Jag har kunskapen bara.

    Var nästan sugen på att ta en bild på antagning.se där mina meriter finns. Men näh, jag vinner inget på att bevisa mig för en främling.
  • Anonym (Mamma till två plus en) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 06:37
    #65
    +1
    Anonym skrev 2020-08-05 21:57:11 följande:

    Vad i hela världen menar du med detta?

    Är du full eller?


    Ja det som framgår, att det är svagt! Exakt det du påpekade. Men vet du, nu har jag fått nog av dig. Du verkar vara en mycket taskig människa som livnär dig på att sitta på forum som denna och trycka ner andra. I verkligheten är du säkert en trevlig människa. Men nu kliver jag ur denna tråd.
Svar på tråden "100 spänn på att de gör det för pengarnas skull"