• Anonym (Zappe)

    Min partner tror på tankeläsning

    Hej

    Jag och min partner har varit tillsammans i drygt ett år. Jag har alltid sett hen som en vettig och smart person, högutbildad osv. Mer spirituell än jag och tror på andar/spöken/stjärntecken osv vilket inte jag gör, men ändå på en nivå som känns okej. Nu har hens kompis nyligen varit på någon slags retreat där man dricker ett hallucinogent te. Min partner tror nu att de kräkningar och diarréer personerna drabbades av beror på alla känslor som det här teet drar ur kroppen (att det mer troligt beror på att kroppen vill ha bort ett gift den fått i sig går hen helt förbi..). Hur som helst så kunde kompisen båda höra personers viskningar på enorma avstånd för att hörseln blev så fantastisk, och personen ska också ha kunnat läsa andra deltagares tankar (och fått bekräftat av andra deltagare att de har tänkt vissa saker, inte sagt de högt). Min partner tror också på detta.

    Nu har det blivit till något som jag ofta tänker på och tycker är jobbigt. Jag ser min partner som något flumflum i den frågan.

    Fler som har så otroligt olika tro, är det något som har spelat roll i längden eller går det att se förbi det?

  • Svar på tråden Min partner tror på tankeläsning
  • Anonym (S)

    Jag tycker att du ska låta din partner tror på vad han vill. Utan att utrycka att han är flummig eller dum.

    Så länge ni inte påtvingar varandra att tro på något.

    Jag tror på andar medans min kille inte gör det, men han låter mig tror på andra och jag tvingar inte honom att tror på andra.

  • Anonym (Sanna)

    Det är nog bara du som kan veta om det kommer att störa dig så pass mycket så att det påverkar dina känslor för hen och er relation.

    För vissa spelar radikalt skilda livsåskådningar ingen roll och för andra stor roll. Så om du frågar tillräckligt många utomstående kommer du få en stor variation av svar. Men ingen annan än du kan svara på vad som är "rätt" för dig.

  • Anonym (Mamsen)

    Min mamma var otroligt flummig, och nyfiken, och öppen för idéer, och lättlurad. Jag är betydligt mer pragmatisk och min världsbild vilar på vetenskap och beprövad erfarenhet, typ. Vi kom överens om att vi lät varandra tro på det vi ville och så fick det vara bra så. Hon diskuterade inte alla sina kurer och medel och dieter med mig, och jag försökte inte tala henne till rätta. När hon gick bort alldeles för tidigt hittade vi allt möjligt, homeopatiska preparat, kolloidalt silver, en vattenvirvlare och liknande.

    Så länge det inte påverkar din vardag alltför mycket, låt honom hållas.

  • Anonym (Kvinna)

    Förhoppningsvis så är det en fas som din partner kommer ur. Det är lätt att bli "nyfrälst" efter en kurs eller liknande.

    Jag är också högutbildad, praktiskt lagt osv, men kan inte släppa tanken på att jag haft flera liv. Dels så har jag varit konstigt rädd att simma på djupt vatten och drabbats av panik typ 5 m från stranden då det blivit djupt snabbt, jag var då inte i några som helst fysiska problem att fortsätta simma. När jag som barn lärde mig simma var jag rädd att simma bredvid kanten på den djupa delen av bassängen, och fortfarande trots att jag tävlingssimmat lite är känns det bättre på den grunda delen... så jag misstänker att jag drunknat i tidigare liv. Sedan att första gången jag kramade mitt ex så fick jag en stark känsla att vi varit gifta i tidigare liv. 

  • annabellelee

    Det beror väl på. Är det något som kommer upp ofta och som påverkar vardagen hade jag inte stått ut. Om nyandligheten bara nämns nån gång varannan månad och partnern har sunda åsikter om det mesta annat hade jag inte gått och ältar det.

Svar på tråden Min partner tror på tankeläsning