• Anonym (?)

    Hund och fästingar?

    Jag har alltid drömt om hund, men något som gjort mig osäker är fästingbiten! Hur mycket fästingar får er hund? Får ni fästingar av hunden? Tänker om man låter hunden vara i soffan och sängen så borde de ju lätt kunna krypa över... hua!

    Kollar ni efter fästingar varje dag?

  • Svar på tråden Hund och fästingar?
  • LFF
    Anonym (?) skrev 2020-08-05 11:13:29 följande:

    Jag har alltid drömt om hund, men något som gjort mig osäker är fästingbiten! Hur mycket fästingar får er hund? Får ni fästingar av hunden? Tänker om man låter hunden vara i soffan och sängen så borde de ju lätt kunna krypa över... hua!

    Kollar ni efter fästingar varje dag?


    Min hund (jack russell terrier, död sen flera år nu) fick inte speciellt mycket fästingar. Vi hade fästingmedel på honom som gjorde att de flesta dog innan de hann bita sig fast. Vi kollade ändå igenom honom efter varje promenad för att plocka bort de som vi ändå hittade. 

    Mamma har två hundar, en dvärgpinscher och en pudel. På pudeln har hon inget fästingmedel, han får inte speciellt många fästingar. Dvärgpinschern får fler fästingar och har fästingmedel. 

    Vi bor i Stockholm så det finns mycket fästingar här. Numera är det barnen vi kollar igenom för att se om de åkt på fästingar istället.
  • malle88

    Vi kallar vår för fästingmagneten :P han drar nog in 5-10 per promenad. Brukar rolla av honom med en klädroller. Min pappas hund är långhårig och drar in ännu fler. Men mest handlar det väl om vart man rör sig. Vi går mycket i skogen. Rör man sig mycket i stan är det annorlunda

  • riboflavin

    Varierar. Den långhåriga drar lätt in 5 fästingar varje promenad (borstas efter varje utevistelse) och de släthåriga kan få enstaka, men de brukar synas ganska enkelt så man kan plocka dem. Sätter sig kanske 1-3 stycken i veckan under sommarsäsongen. Men jag har aldrig fått en fästing av hundarna, haft en enda fästing sista 20 åren, trots att de får vara i soffan och sängen.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Husse)

    Vår hund är vit, vilket är väldigt praktiskt då man ser fästingarna. Det brukar vara ett par eller fler efter ett besök i skogen. Han får Bravecto, så fästingarna sätter sig mycket sällan. Men det är ju inte bra för oss andra att hunden drar hem fästingar, så vi kollar igenom honom innan han får komma in om vi varit i fästingmarker.

Svar på tråden Hund och fästingar?