• Wed 5 Aug 2020 15:43
    304 visningar
    2 svar
    2
    304

    Ärligt: varför är tjejer sämre på digitala lösningar?

    En ärlig, välmenande fråga: varför är tjejer så ointresserade / oförmögna att ta till sig och använda nya digitala lösningar? 

    Min tjej är en i allra högsta grad intelligent och uppdaterad person. Hon har ett kvalificerat jobb och högskoleutbildning. Ändå är det som att prata med en vägg när det gäller att använda den enklaste app. 

    Hon vägrar använda Uber pga "jobbigt att installera" utan envisas med att ringa taxi istället. Dyrare och sämre. 

    Att använda Chromecast hemma är "jobbigt", trots att det bara innebär att sätta på tv:n på rätt kanal och klicka på en ikon på mobilen. 

    Att koppla upp Spotify mot trådlösa högtalaren ska vi inte tala om. Hon har vid ett tillfälle ringt mig fyra gånger och typ skällt ut mig för att det inte funkar (trotts att det var hon som vägrade inse skillnaden mellan Bluetooth och wifi). 

    Efter samtal med manliga kompisar vet jag att detta knappast är ett unikt fall. Hur kommer det sig att intelligenta, högfungerande, verbala och på alla andra sätt fantastiska tjejer tycks helt oförmögna att använda digitala lösningar? 

Svar på tråden Ärligt: varför är tjejer sämre på digitala lösningar?