• Wed 5 Aug 2020 20:35
    3496 visningar
    52 svar
    52
    3496

    Måste man vara beredd på detta i hemtjänsten?

    Anonym (Undrar) skrev 2020-08-05 17:03:30 följande:

    Hej,

    jag är en 23 årig tjej som skulle vilja prova på att jobba inom hemtjänsten tills jag tänkte utbilda mig på universitet nästa år.

    Känner en person som jobbar inom hemtjänsten och har bett henne förklara lite för mig hur det är och vad man gör. Hon har bland annat berättat att det händer att vårdtagare (gubbar) tafsar på kvinnorna som jobbar där, frågar sexuella saker och kommer påträngande nära och försöker göra närmanden.

    Nu undrar jag vad er erfarenhet är? Har ni upplevt detta? Är detta ett vanligt förekommande?

    Jag blev våldtagen för snart ett år sedan och jag är därför extra känslig när det kommer till sånt här. Vet inte hur jag skulle reagera om en sådan situation skulle uppstå. Vet inte hur jag skulle hantera det och orka gå igenom något liknande igen. Tvekar därför på detta jobb, samtidigt som jag vet att det behövs folk inom vården och jag skulle egentligen vilja prova.


    Ja, det förekommer tyvärr. Men då ska man ge besked till närmsta chef, skriva en avvikelse/eller skadeanmälan! Man ska inte vara låta det vara. Och man kan även be att få slippa gå dit där man upplevt de tingen eller att man alltid är två till aktuella vårdtagare.

    Har själv varit med om det när jag jobbat i hemtjänsten för många år sedan. Slutade med att vi alltid var två som gick dit.
  • Wed 5 Aug 2020 20:37
    #22
    Anonym (B) skrev 2020-08-05 19:12:39 följande:

    Finns säkert dementa kvinnor som gör olämpliga närmanden också. Du verkar inte förstå att en dement människa inte är tillräknelig, det har inget att göra med att ursäkta något beteende utan är ett konstaterande att de inte vet vad de gör.


    Det spelar absolut ingen roll om personen är dement och inte vet man denne gör. Det är fortfarande något som inte ska accepteras, det vara nolltolerans och ska sätta in åtgärder med en gång! Oavsett om vårdtagare är kvinnlig eller manlig och oavsett om de är kvinnliga eller manliga ansatta som råkar ut för det. Det är INTE ett ok beteende!
  • Wed 5 Aug 2020 20:44
    #23
    Anonym (.) skrev 2020-08-05 19:31:25 följande:

    Men männen ska acceptera att de blir tafsade på?

    Vilket kön du har är totalt ointressant i denna diskussion.


    Ingen ska acceptera att bli tafsar på eller utsatt för sexuella närmande i sitt jobb.
  • Wed 5 Aug 2020 20:48
    #24
    Anonym (smulan) skrev 2020-08-05 19:26:55 följande:

    Det ingår inte i något jobb att bli utsatt för brott men som människa behöver man acceptera att det ändå kan bli så ibland. Annars kan man ju inte jobba. Man kan ju bli rånad i kassan på Ica. Det är ju inget man vill. Och man riskminimerar, hanterar och åtgärdar. Men man behöver acceptera att livet i sig består av risker.


    Man ska inte acceptera ett sådant beteende. Oavsett om personen är dement eller inte.
    Anonym (.) skrev 2020-08-05 19:28:24 följande:

    Det kan vara en bra utgångspunkt men den har stora brister. Bland annat den att man bränner ut männen. Svårt dementa människor kan vara oerhört krävande att ta hand om, att tvingas gå till en och samma under lång tid kan vara risk för att människor bränner ut sig.

    Det leder även till andra konsekvenser, att man kan vägra som personal att gå till en pensionär av många olika anledningar: tex att pensionären traksserar muntligt, är rasisk och gud vet vad.

    Det går varken att planera eller leda en sådan arbetsplats på ett vettigt sätt.

    Istället måste man ha en professionellt förhållande till de personer man vårdar. Det innebär att personalen måste vara kompetenta och professionella.


    Det ingår inte att acceptera tafsningar och sexuella närmanden i ett professionellt beteende.
  • Wed 5 Aug 2020 20:58
    #28
    Anonym (Japp) skrev 2020-08-05 20:55:45 följande:

    Fast bara för att det kan hända så betyder det ju inte att det är samma sak som att det är okej eller att det är accepterat. Men samtidigt kan det ju vara svårt att hindra det när det handlar om en dement person som inte vet bättre, som inte har samma gränser som gemene man. Det gäller ju även andra saker, som att de kan säga elaka saker eller slåss.

    Där jag jobbade om något hände som inte var okej så gick man två till den personen. Då är man inte själv om något händer och man har ytterligare möjligheter att avleda att något händer eftersom den andra kan skoja och prata om annat när vårdtagaren får hjälp att sköta sin personliga hygien exempelvis. Men man kan inte räkna med att det bara är att säga ajabaja till personen och så kommer den aldrig mer göra om det.


    Ibland kan det fungera att säga till på skarpen och få ett slut på beteendet men dock inte till alla.
  • Wed 5 Aug 2020 21:01
    #29
    Drottningen1970 skrev 2020-08-05 20:58:50 följande:

    Hur skulle du lösa saken. En vårdtagare med frontallobsdemens som måste ha omvårdnad, samtidigt som han pga förändringar i hjärnan tappat alla hämningar och gör och säger saker som ingen ska behöva stå ut med, men som han inte kan styra över?


    Man löser det genom dubbelbemaning och att sätta gränser. Ex gå ifrån om det bli obehagligt. Låta ex manliga vårdare gå till personen. Det spelar ingen roll om personen har frontallobsdement och är i behov av omvårdnad, ett sådant beteende ska aldrig accepteras. Man får sätta in åtgärder för att förebygga att det händer igen.
  • Wed 5 Aug 2020 21:06
    #32
    Anonym (Japp) skrev 2020-08-05 21:03:10 följande:

    Ja precis. Men det kan fortfarande hända, och att det kan hända är inte samma sak som att man måste tycka det är okej att bli tafsad på.


    Självklart kan det fortfarande hända. Men man är mer skyddad som ansatt om det är dubbelbemaning än om nan går dit själv.
  • Wed 5 Aug 2020 21:10
    #34
    Anonym (Nope) skrev 2020-08-05 21:02:50 följande:

    De gamla gubbarna försöker, och min erfarenhet är att många kvinnor har för svaga gränser. När jag jobbade med hemtjänst ville en gubbe vid duschningen att jag skulle tvätta "den". Nehejdu, sa jag. Har hört att andra går med på det. Gubbarna utnyttjar det. Han kunde klä av och på sig själv, då kunde han också tvätta den själv.


    Jag håller helt med. Och det de kan göra själv ska de göra själv. Viktigt att upprätthålla de funktioner de om det så bara är att tvätta sig i ansiktet eller underlivet.
  • Thu 6 Aug 2020 21:07
    #46
    terfje skrev 2020-08-06 20:40:19 följande:

    Hej!

    Har själv jobbat inom hemtjänsten. Det kan hända att gubbar kan göra så eller få ståfräs när du hjälper dem att duscha. Man kan säga till dem vänligt men bestämt att jag vill inte att du gör så och de flesta förstår och slutar. Sedan finns det dem som är dementa som kanske inte gör något mot dig men kan vara väldigt verbala.


    Att de får stånd vid dush eller beröring är omedvetet. Blodet stormar till när vid beröring. Tänk på hur många som fått stånd vid KAD-insättning.
  • Fri 7 Aug 2020 07:19
    #50
    mari123 skrev 2020-08-07 05:47:13 följande:

    Måste ju vara pinsamt!? Tur man inte är man. Man HOPPAS ju att personalen på sjukhusen kan hantera det så de inte klipper till den stackars mannen!? Rusar ut och ställer till en scen.


    Ja, för än del är det pinsamt. Det jag brukar göra är att lägga en handduk över och gå ut en stund. Vi är vana vid att det händer och det är inget sexuellt utan helt naturligt vid beröring. Det är dessutom inget de kan hjälpa. Händer även om en manlig person ska lägga in KAD.
  • Fri 7 Aug 2020 14:27
    #52
    terfje skrev 2020-08-07 10:29:33 följande:

    Jo det vet jag men det finns mycket personal som tycker det är obehagligt tyvärr. Det är både oftast omedvetet och naturligt.


    Självklart finns det de. Men då byter man men någon som kan uppträda professionellt.
Svar på tråden Måste man vara beredd på detta i hemtjänsten?