• Anonym (suuuu­uck)
    Thu 6 Aug 2020 07:45
    2350 visningar
    95 svar
    -1
    95
    2350

    Kalas på Junibacken?

    EpicF skrev 2020-08-06 00:28:33 följande:

    Viruset ger inte kontinuerlig immunitet. Så nej, Sthlm blir aldrig den tryggaste platsen på jorden från corona.


    Det gör det förmodligen(se på ett annat coronavirus SARS - där immuniteten kvarstår efter 17 år) och NEJ, man kan inte få det igen. Detta har varit känt i månader.

    Men vi gör så att du och dina Karens kan gömma er för alltid och så fortsätter vi andra att leva. För jo, nästan 100% av oss kommer inte att gå under med eller av corona.
  • Anonym (suuuu­uck)
    Thu 6 Aug 2020 07:47
    #30
    EpicF skrev 2020-08-06 00:57:40 följande:

    Många som fått bekräftat två gånger.

    Jag har också haft det (bekräftat) och milt förlopp. Har också haft antikroppar (bekräftat) och fått det ytterligare en gång till (begräftat). Men jag jobbar med coronapatienter och är mera insatt i hur farligt set faktiskt kan vara. Även för dem som från tidigare är fullt friska.


    Vad märkligt att du är den ende i världen detta drabbat och så skriver inga medicinska tidningar krigsrubriker om dig.... Du är inte den ende som arbetar med corona, så du kan inte köra på Så Att Jag Vet Sörru.
  • Anonym (suuuu­uck)
    Thu 6 Aug 2020 07:49
    #31
    Anonym (Daniel) skrev 2020-08-05 21:19:04 följande:

    Helt plötsligt förstår jag fullständigt varför pandemin är/var värst i Stockholm. Hur kan man bara resonera på detta sätt som ts gör med antal barn och extra medföljande vuxna (de vuxna lär inte umgås med varandra dagligen som barnen gör)??


    Vad får dig att tro att det bara är i Stockholm som icke-hysteriker fortsatt sina liv?
  • Anonym (suuuu­uck)
    Thu 6 Aug 2020 08:14
    #34
    Anonym (GRRRRR) skrev 2020-08-06 08:00:43 följande:

    SAPS gav inte immunitet på 17 år - vissa patienter fick T-celler som fanns kvar i kroppen efter 17 år, men personer med antikroppar har tappat dem inom första 2-3 år! Ge inte falsk information. Som sagt - sådana som ni som tror att alla är lika friska (läs - haft tur!!!) som sabbar för hela världen med sina fester, resor, genom att strunta i ens riktlinjer och lite sunt förnuft!


    Jo, att SaRS gett lång immunitet är känt. Att antikroppar bleknar relativt snabbt är också känt. Att T-celler ger längre immunitet är också känt. Har du inbillat dig att t-celler inte ger immunitet? Att det till och med ger korsimmunitet till corona är ännu mer positivt www.nature.com/articles/s41586-020-2550-z

    Varför tror du förresten att jag är frisk? Jag har SLE och har haft corona med.
  • Anonym (suuuu­uck)
    Thu 6 Aug 2020 08:42
    #38
    -1
    Anonym (GRRRRR) skrev 2020-08-06 08:20:09 följande:

    Långt ifrån alla som varit sjuka får T-celler (som varar längre) utan de flesta i bästa fall (och långt ifrån alla) får antikroppar som inte varar så länge.

    Och jag tror inte att du är frisk utan att du haft tur - väldigt många unga och friska som fick behandlas med respirator, så egen hälsa är knappt nåt som visar hur sjukdomsförloppet kan gå till.


    Varför skulle just detta coronavirus vara så unikt menar du....? Gällande immunitet och annat.

    Jag har inte haft tur, jag är normalfallet bara. Eftersom att nästan alla får lätta/inga symptom oavsett ålder och nära 100% överlever. Jag känner förresten två unga(en som var typ 26 och en som var runt 50) som låg i respirator under influensan 2015 som var svår. Ingen fick läsa om det i tidningen bara. När dessutom unga människor löper högre risk att träffas av blixten kan du själv räkna ut vem.av oss dom är realistisk och vem som är hysterisk.
  • Anonym (suuuu­uck)
    Thu 6 Aug 2020 08:47
    #39
    -1
    EpicF skrev 2020-08-06 08:21:52 följande:

    Det finns bekräftade fall där folk fått covid-19 två gånger. Det är farligare än SARS och går inte ens att jämföra.

    Karens?

    Det är många redan som dött, närmare bestämt runt 807 870 st. Och många av de har varit friska sedan tidigare. Varav Sverige har runt 5700 döda av covid-19. De ligger på högst antal döda i Norden (säger ju något om hur vi egentligen har hanterat smittan...)


    Och ändå har inte ens aftonbladet(och inte ens CNN?!) skrivit krigsrubriker? Tänka sig...

    Ja, många har dött. Precis som väldigt många fler dör varje dag utan att #Karens(hysteriker som pådyvlar alla andra sina regler) gör i brallan eller världen stänger ner. Precis som folk dör i andra sjukdomar. Både tbc och svåra influensaår(nej, man behöver inte gå tillbaka till forntiden) dödar fler. Ändå bryr sig ingen.

    Sverige rapporterar generöst. Til skillnad från Finland som bara rapportera döda på sjukhus. Finland har långt högre överdödlighet än Sverige. You do the math.
  • Anonym (suuuu­uck)
    Thu 6 Aug 2020 08:55
    #41
    -1
    EpicF skrev 2020-08-06 08:24:00 följande:

    Har jag påstått att jag är den enda i värden som jobbar med cornapatienter?

    Jag har fått positivt test två gånger, där emellan positivt på antikroppar. Har även kolleger som fått positivt två gånger och positivg på antikroppar. Nästan alla har haft milda symtom. Två av mina kollegor har varit inlagda på IVA och är/var frisk i grunden.


    Det lät så....

    Du vet att man kan fälla virus upp till 12 veckor va? Fast att man bara är smittsam i cirka 10 dagar. Men peka mig gärna till senationsartikeln om dig i lancet.

    Och mina unga friska vänner låg som sagt i respirator under influensan. Och en annan(bara 19 år vid tillfället) fick benhinneinflammation som gick upp i hjärnan och nu är hon i princip en grönsak. En annan(bara 17 år vid tillfället) var med om en skidolycka för flera år sedan och har fortfarande hjärnskakning så pass att hon inte kan gå i skolan. En annan fick streptokocker och dog nästan av blodförgiftning. En annan fick trötthetssyndrom(heter det ME?) efter en vanlig sketen influensa och ligger nu i ett mörkt rum 20 timmar om dygnet. Själv är jag ordentligt hörselskadad efter en vanlig sketen öroninflammation. Vi är inte så odödliga som vi tror. Bara för att vi bor i Sverige tror vi att vi är osårbara. Men det är vi inte och livet händer hela tiden. Och livet kan inte stanna för det.
  • Anonym (suuuu­uck)
    Thu 6 Aug 2020 08:58
    #43
    annabellelee skrev 2020-08-06 08:53:44 följande:

    Ja, det finns flera exempel på människor som fått corona flera gånger. Googla, vetja!

    Man får visst skydd, men hur länge det varar och hur starkt det är är oklart. Så här skriver tex The Independant:"There is currently no evidence that people who have recovered from Covid-19 and have antibodies are protected from a second infection," the organisation [WHO] said.


    Det finns exempel på människor som fäller virus. Och den myten togs död på i april/maj. Nyligen har studie dessutom visat att man fäller virus i upp till 12 veckor. Ett test reagerar alltså fast att man inte är smittsam efter att ha varit smittad EN GÅNG.

    Varför skulle corona vara så unikt?
  • Anonym (suuuu­uck)
    Thu 6 Aug 2020 09:02
    #47
    EpicF skrev 2020-08-06 08:57:34 följande:

    Varför skulle aftonbladet eller cnn ha krigsrubriker?

    Finland har inte speciellt mycket döda eller ens smittade eftersom de lyckades hantera smittspridningen till skillnad från Sverige.


    Ehh, har du bott under en sten det sista halvåret? Vilka är det som dyker på minsta skitsak och förstorar upp/förvränger? Vilka är det som eldar på paniken och jagar klick?

    Läste du vad jag skrev? Finland rapporterar mycket snålt(majoriteten av Sveriges dödsfall har varit på äldreboende och Finland rapporterar inte dessa) samtidigt som deras överdödlighet är mycket högre änSveriges. Hmm... Trots att Finland fick en lägre initial dos OCH inte har harvest season(dvs att de tidigare upplevt milda influensasäsonger) som Sverige.
  • Anonym (suuuu­uck)
    Thu 6 Aug 2020 09:05
    #49
    Anonym (GRRRRR) skrev 2020-08-06 08:59:22 följande:

    Har du glömt att coronavirus är virus som bl a orsakar gamla hederliga förkylning som massor med människor blir smittade av varje år och flera ggr om året? Och då vänder jag frågan till dig - varför skulle just detta coronavirus vara så unikt?


    Självklart har jag koll på att covid-19 är ett av många coronavirus. Som det som sagt finns många av. Och att man får förkylningssymptom av flera skäl.

    Detta coronavirus är inre unikt. Det är ett virus dom beter sig som ett virus.
  • Anonym (suuuu­uck)
    Thu 6 Aug 2020 09:08
    #51
    EpicF skrev 2020-08-06 09:04:45 följande:

    Har jag påstått att man inte kan leva livet?

    Det går utmärkt att leva livet, samt bidra till att minska smittspridningen genom art följa rekommendationerna som finns.

    Att däremot vilja ha barnkalas på Junibacken för 30 barn pluss medföljande vuxna är inte att följa de rekommendationer som finns. Det är istället att bidra till ökad smittspridning.


    Ej ja, i cirka alla dina inlägg i den här tråden...

    Här tar du upp något viktigt, rekommendationer. Varför har vi inte sådana mot andra sjukdomar? Varför är skolorna öppna under influensasäsonger trots att fler barn blir sjuka och dör i influensa och dessutom är drivande i smittspridningen?

    Att smittan sprider sig utanför riskgrupper är dessutom bara bra, det skapar immunitet och ett försvagat virus.
  • Anonym (suuuu­uck)
    Thu 6 Aug 2020 09:11
    #53
    EpicF skrev 2020-08-06 09:07:23 följande:

    Tror du på allvar att viruset försvinner efter 10 dagar? Har du totalt missat att man kan smitta trots att man inte har symtom och att man kan smitta längre än i 10 dagar. Inkubationstiden är dock 5-14 dagar, men det innebär inte att smitta upphör efter den tiden.


    Det är ungefär så länge man är SMITTSAM. Läs människa...

    Man smittar inte mycket som asymptomatisk. Många studier visar till och med på inte alls. Detta är alltså inte vad som driver spridningen.
  • Anonym (suuuu­uck)
    Thu 6 Aug 2020 09:28
    #57

    Smittsam i nio dagar, fäller virus(som test kan reagera på) upp till 12 veckor:

    www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.25.20162107v2

    Ingen asymptomatisk smitta:

    pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32513410/

    Lång immunitet:

    mobile.twitter.com/nj_hill/status/1288162126650105856

    Häng med barn och få milda symptom(dvs korsimmunitet eftersom att barn badar i andra virus):

    www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.20.20157149v1

    Och kanske allra viktigast, så många av oss är redan immuna sedan innna, dvs viruset kan inte nå och inte spridas av en mycket stor del av befolkningen, som hör 81%:

    mobile.twitter.com/venivici27/status/1290067352755687427

  • Anonym (suuuu­uck)
    Thu 6 Aug 2020 09:35
    #61
    EpicF skrev 2020-08-06 09:12:09 följande:

    Jaha, i vilket inlägg då?

    Förmodligen för att influensa inte är något nytt virus och att vi har mer kontroll på det än vad vi har med Covid-19.

    Nej, det är inte bra att smittan sprider sig. Vare sig inom riskgrupper eller utanför sk riskgrupper (eftersom vi vet så lite om viruset kan i princip alla vara i riskgrupp).

    Vi vet ännu inte om det ger full immunitet eller ens blir försvagat.


    Ja, i alla...

    Vi har inte särskilt stor koll på influensa. Eftersom att den breda massan inte bryr sig och det är old news, man måste inte rapportera in dödsfall eller testa till förbannelse heller. Lägg till ett vaccin som funkar sådär.



    Jo, det är bra att viruset sprider sig på så sätt att ju fler icke-sårbara personer drabbas, desto färre sårbara personer drabbas. Plus att viruset försvagas(eftersom att det är ett typiskt coronavirus av den icke superaggressiva sorten som SARS som brände ut sig själv eftersom att det var så kraftfullt), vilket vi har rapporter från italien, usa och Sverige om, det har ju till och med SVT skrivit om....come on...
  • Anonym (suuuu­uck)
    Thu 6 Aug 2020 09:36
    #63
    Anonym (Kalasdags!) skrev 2020-08-06 09:34:20 följande:

    1% av smittade är i critical condition och 99% är i mild condition.

    Dödligheten förväntas hamna som lägst på 0.5%, mest troligt 1%, som mest 2%.

    Sluta panika era dårar. Tvätta händerna och dregla inte på folk så går det bra.


    Dödlighet 2%? I dont think so. Under 1%. Annars håller jag med dig.
  • Anonym (suuuu­uck)
    Thu 6 Aug 2020 09:40
    #65
    -1
    Anonym (GRRRRR) skrev 2020-08-06 09:34:57 följande:

    För att börja med, alla barn börjar i en ny klass (dvs det är inte en vanlig umgängeskrets för tillfälle - det kan ha varit en annan situation om de har redan gått i samma klass 3-4 månader innan). Alla kommer från sina semester och träffat vem-inte-hur-många-andra under den tiden. Sen finns det är ju massor med andra människor på Junibacken samtidigt och barn i FK är inte såna som håller avstånd vare sig från andra barn eller vuxna. Mao - enorm skillnad.


    Exakt. De flesta har träffat vem-vet-inte-hur-många under både sommaren och tidigare. De flesta har gått i skolan, jobbat, lekt med kompisar, gått på aktiviteter, handlat i affärer etc. Ändå har apokalypsen och massgravarna lyst med sin frånvaro. Ändå följer viruset en klassisk viruskurva. Ändå går dödstal och vårdtal ner och ner och ner. Tack för att du gör min poäng.
Svar på tråden Kalas på Junibacken?